Так ось, про лисянське Будище Л.Похилевич пише ? «село при реке Тикиче, в 4-х верстах ниже местечка Лысянки и в таком же расстоянии от села Шестеринец, ниже по реке лежащих. Назывется Лысянскими Будищами» (с. 321). А про Будище на Звенигородщині: «село в десяти верстах от города Звенигородки на большой дороге в Каневском уезде…» (с. 322). Уточнюємо з незначним заокругленням, що верста ? це відстань у 1067 метрів, а також зазначимо, що відстань між згаданими двома селами з однойменною назвою близько 6-7 кілометрів (якщо «по прямій») і трохи більше 10-12 кілометрів теперішньою асфальтівкою. Якщо ж додати ще близько 2-3 кілометрів відстані між Лисянкою та лисянським Будищем, то відповідно збільшиться й відстань між Лисянкою та Будищем звенигородським. Ці деталі в нашій розмові важливі.
У кінці березня 2014 року я разом із В.І.Трохименко відвідав усі названі місця, маючи в руках і текст Шевченкової «Пргулки…». Звісно, через півтораста літ описана в повісті топографія видимо змінилася (написання твору дослідники відносять до періоду 1855-1858 р., а описані в ньому події до другої подорожі Шевченка Україною в 1845-47 р.р.), але деякі «сліди» лишилися. До речі, був я на Лисянщині майже в ту ж пору, яку описує Шевченко в повісті ? «в начале или в половине апреля, не помню хорошенько» [т. 4, с. 208].
Задумавши «встертить нашу прекрасную украинскую весну где-нибудь подальше от города», Шевченко вибирає рідні краї, особу «отставного гусара», який «прозябал… в самом живописном украинском уголке Киевской губернии, верстах в трех от местечка Лысянки» (курсив мій ? В.П.) [Там само]. Отже, маємо першу вказівку на лисянське Будище. У розділі ж п’ятому вояжер-оповідач (власне, Тарас Шевченко), доїхавши з Києва до Лисянки, мовить: «Так как конец моего путешествия был уже очень не в далеком расстоянии, ? не принимая, разумеется, в расчет грязь и полуверстовую греблю, ? то я и рассудил, что лучше немного отдохнуть в Лысянке и потом уже пуститься дальше. До Будищ, т.е. до резиденции моего родича, оставалось версты две, не более» (курсив мій ? В.П.) [к. 4 , с. 227]. Ще одна чітка типографічна визначеність. Правда, надалі Шевченко описує подорож через майже непролазну від болота греблю, яку вояжери долали довго, але то вже дещо інше питання.
Шевченко описує, що, зав’язнувши на греблі «по самые уши в грязи», мусив певним чином «рятуватися»: «Я вскарабкался кое-как с телеги на близ стоящую развесистую вербу, потом спустился на землю и сторонкой, выделывая через лужи антраша, перебрался через греблю и, немного отдохнувши, поднялся на гору и у памятника на жидовском кладбище расположился отдохнуть. Лысянка передо мною как на ладони красовалась» [т. 4, с. 228].
Погляньмо на ті місця нині. Звісно, сумновідомої заболоченої греблі через Гнилий Тікич не лишилося, але місце, де вона була, можна вгадати за залишками старого єврейського цвинтаря, на якому й донині збереглося кілька надмогильних плит. В.І.Трохименко розповіла, що плит і пам’ятників іще донедавна було чимало, та коли їх мешканці почали розбирати, місцева єврейська громада перенесла більшість пам’яток у Звенигородку. А Лисянка з винтарного пагорба й донині відкривається, як на долоні. До речі, з того пагорба добре видно й устатковану криницю, з якої, за переказами, юний Тарас набирав воду.
В.І.Трохименко зауважила, що Шевченко в «Прогулке…» сам розрізняє лисянське та звенигородське Будище, і справді, читаємо в повісті: «А любознательный Трохим сообщал мне свои топографические сведения [о] представляющейся перед нами местности. Он сообщил мне, что это не просто пруд, а речка, называемая Гнилой Тикич, и что село называется не просто Будища, а Гнилые Будища, а такие, просто Будища, находяться за Шестеринцами. Трохим соврал: за селом Майдановкою просто Будища (тобто – Будище на Звенигородщині – В.П.) находятся, а не Шестеринцами. У меня эта местность крепко засела в памяти. Я изучил ее еще тогда, когда ходил искать себе маляра-учителя и нашел его в персоне отца диакона Ефрема…» [т.4, с. 242]. Валентина Іванівна пояснила, що її Будище, тобто те, яке Шевченко називає Гнилими Будищами, мало колись й іншу назву – Ходачки, бо містилося на болотах, і крізь село часом проїхати не можна було, хіба що пішки (ходом) пройти. Оця сама назва села – Ходачки, здається, дає ключик для розгадки, про яке саме Будище йдеться в топонімічній легенді «Будище» [Див.: Легенди і перекази. – К., 1985. – с. 100]: «Село спочатку називалось чи Ходачки, чи Кодачки. По шляху до Лисенка (певно, тут мало бути слово «Лисянки» ? В.П.) Шевченко зупинився тут перепочити. Село було бідне і мале (хат з десяток). Селяни почали жалітися на своє тяжке життя. «Злидні заїдають нас», – хитали головами діди. Поет слухав. Чоло його хмурнішало. І йому захотілося цим людям вселити цим людям віру в щасливе прийдешнє. Прощаючись, він їм сказав: «Буде ще і на вашій вулиці свято». Народ і чекав цього «свята». А слова «буде ще» переніс на назву села».
Послуговуючись текстом Шевченківської повісті, В.І. Трохименко показала мені й убрані в камінь залишки колишнього млина на Гнилому Тікичі (Шевченко пише про «прочно устроенную плотину с двумя небольшими, соломой крытыми мельницами…[т.4, с. 248], і «кривую, неправильную улицу», яка вела в село від залишків млина, й саме село («Село хоть куда»…), так любовно описане Шевченком [див: с. 247-248], і фундамент, який був основою «так называемого флигеля» з квартирою №1, у котрій мешкав Тарас Григорович. Від церкви, яку теж описав Шевченко («Самая обыкновенная церковь, но теперь она показалась мне необыкновенно грациозною. Солнечные лучи трепетали розовым огнем на ее круглых оболонках и осьмиугольных, бляхою крытых куполах» [т.4, с. 247]), лишилися тільки двері, використані в пізнішій споруді, бо саму церкву «войовничі безбожники» зруйнували на початку 1930-х років.
Саме невеличке лисянське Будище розташоване в долині Гнилого Тікича й обрамлене високими пагорбами від сусідніх сіл – Орлів і Почапинець. Саме на ті пагорби піднімався Шевченко, аби змалювати дивовижні краєвиди, які відкривалися йому і які так майстерно він описав у повісті [див.: т.4, с.с. 252-253, 258-259]: «Я глаз не мог отвести от этого импровизированного освещения. Мне казалось, что я вижу на бесконечном горизонте и Звенигородку, и Тальне, и даже самую Умань» [с. 258]. До речі, В.І. Трохименко сама захоплюється фотографуванням і показала мені низку світлин із чудовими краєвидами неба й довкілля.
Якщо ідентифікувати вояжера-оповідача «Прогулки…» з Шевченком, то можна задаватися питанням, які ж саме картини та які вірші він написав, мешкаючи в Будищі на Лисянщині, адже про це в тексті твору мовиться кількаразово. Але це вже питання трохи іншої площини.
Отже, в повісті «Прогулка с удовольствием и не без морали» Тарас Шевченко писав таки ж про лисянське Будище, а не про однойменне Звенигородське. І це село з повним правом необхідно внести до «реєстру» місць, де перебував Тарас Григорович, а також подати відповідну інформацію про це село в шевченкознавчих джерелах.
Самі ж мешканці Будища з наполегливої ініціативи Валентини Іванівни, інших небайдужих односельців не стали чекати якихось офіційних визнань «шевченківського статусу», а зібрали кошти і до 200-річного ювілею Генія відкрили в селі дуже симпатичне погруддя Тараса Шевченка, на постаменті якого викарбувано такий текст:
Тут ходи і тут творив,
Ти змалював наш рідний край,
Як справжній рай.
200 років
Вдячні земляки – Великому Кобзареві.
Велику допомогу і в придбанні та встановленні пам’ятника, і в інших «шевченківських» справах у Будищі надав місцевий патріот-благодійник Олег Васильович Пархомчук.
Але й це ще не все щодо лисянського «шевченківського» Будища. Валентина Іванівна Трохименко показала ще одне диво природи, яке, за її аргументовами переконаннями, надихнуло Шевченка чи «підказало» йому створення знаного вірша «Тече вода з-під явора». Так, саме в цьому селі я побачив могутнє дерево, з-під кореня якого витікає струмок води (у науці це дерево зветься «тополя біла», а в народі ? «явір»). Мешканці відгородили його від дороги, з іншого від дерева боку, каменем уклали схил, аби земля звідти не осувалася до джерела, почали впорядковувати навколишню територію.
Цілком імовірно, що наприкінці життя, а поезія ця написана в Петербурзі 7 листопада 1860 року, Тарас Шевченко згадав Україну й той епізод, коли він був у «лисянських Будищах» і побачив те диво природи, так лірично відтворене в поезії.
Володимир Поліщук,
доктор філології, професор
P.S.: На Черкащині є три села з назвою «Будище». Крім двох названих вище, є ще село Будище Черкаського району. Воно розташоване на дорозі між Черкасами й селом Мошни. Цілком імовірно, що і в цьому селі бував чи принаймні проходив його Тарас Шевченко в 1859 році, в останній свій приїзд в Україну. Коли його було заарештовано й етаповано з Мошен до Черкас, то шлях цей міг пролягяти, здається, тільки через Будище…