Форум Вербовця

Питання-відповіді Інтерв'ю Всі записи

2

Щокін Валентин, користувач 1ua
Валентин Щокін

На Сході загинув боєць прикарпатської 10-ї бригади Сергій Данилейченко 

Опубліковано: https://gk-press.if....\" rel=\"bookmark\" style=\"box-sizing: inherit; background-color: transparent; color: rgb(139, 3, 5); text-decoration-line: none;"> Автор: https://gk-press.if....\" style=\"box-sizing: inherit; background-color: transparent; color: rgb(139, 3, 5); text-decoration-line: none;">Волошин Тарас

16 лютого на Донбасі у бою з окупантами загинув старший солдат 10-ї окремої гірничо-штурмової бригади Сергій Данилейченко.

Про це повідомили на щоденному брифінгу прес-центру ООС.

“Близько 23.00 позиції 10-ї окремої гірничо-штурмової бригади були обстріляні противником з різних видів зброї. Старший солдат Сергій Данилейченко разом з товаришами вів вогонь, коли ворожа куля обірвала його життя. Військовослужбовці підрозділу помстилися ворогу”, – сказав представник прес-центру Олексій Жуганов.

28-річний боєць 10-ї бригади загинув поблизу Кримського Новоайдарського району Луганської області внаслідок кульового поранення в голову.

Сергій народився у селі Вербовець Черкаської області. Був старшим солдатом 108-го батальйону 10-ї гірничо-штурмової бригади. Вдома у хлопця залишилася мати.

https://gk-press.if....>

https://gk-press.if....>

18 лютого 2019

Щокін Валентин, користувач 1ua
Валентин Щокін
19 лютого, о 12.00 в с. Вербовець \nКатеринопільського р-ну Черкаської обл. відбудеться церемонія прощання \nіз Сергієм Павловичем Данілейченком, 1990 р.н., старшим солдатом 10-ї \nОГШБр, який загинув 16 лютого від кульового поранення в бою поблизу с. \nКримське Новоайдарського р-ну.
https://s.ukropen.ne...\" align=\"left">

18 лютого 2019

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій

Гірник Іван Павлович

Октябрь 28th 2009 | Автор 

http://www.arheolog-... alt='dhnndhdhdh' width='150' height='150' style='float: left; margin: 0px 10px 5px 0px;'>Гірник Іван Павлович (1926-1994) – відомий краєзнавець, історик та археолог Черкащини.

Народився І.П. Гірник 25 лютого 1926 р. у с. Вербовець (зараз Катеринопільський район), проживав у м. Ватутіне Звенигородського району. Проводив розвідки і прекрасно знав пам’ятки археології обох районів.
 
Краєзнавець обстежив сотні археологічних пам’яток, багато з яких сам і виявив. Це поселення трипільської культури у селах Неморож (2 поселення) Звенигородського, Бондарка та Гончариха Катеринопільськово районів; доби бронзи біля с. Козацького Звенигородського району, скіфського часу біля сіл Богачівка, Гудзівка, Гусакове, Неморож, Стебне Звенигородського, с. Васильків Шполянського районів; черняхівської культури біля сіл Богачівка, Гусакове, Козацьке, Михайлівка, Новоукраінка, Стебне Звенигородського, Бондарка, Кайтанівка Катеринопільського районів; сліди виробництва у селах Бондарка (Ливарне), Ступичне (Поташ) КатеринопІльського району; кургани у с. Богачівка, Павлівка, Стецівка, Хлипнівка, Чичиркозівка, Юрківка Звенигородського, Новоукраінка, Суха Калигірка Катеринопільського районів та ін. Є автором ряду публікацій в наукових журналах та збірках, статей до Зводу. Значна частина доробку І.П. Гірника так і залишилася в рукописах. Потрібно сказати, що на сьогодні спадщина краєзнавця повністю не опрацьована і не систематизована. Частина рукописів останніх років, зокрема, про знахідки римських монет, після смерті Івана Павловича потрапила до різних людей. Доводиться лише сподіватися, що вони не розпорошать матеріал, а публікуючи його зроблять посилання на Гірника. Деякі книги з особистої бібліотеки Івана Павловича внаслідок дивного збігу обставин потрапили до бібліотеки Черкаської археологічної інспекції.

Ті, хто знав І.П. Гірника і працював разом із ним, пам’ятають його як цікаву і талановиту людину.Ольга Петрівна Діденко, одна із старійшин музейної справи і краєзнавства в області, розповідала про участь археолога у розкопках одного з найбільших у Європі поселень трипільської культури – біля с. Чичиркозівка Звенигородського району, його захопленість археологією, а також про те, як юнаком був відправлений до Німеччини в роки Великої Вітчизняної війни, проте з цих життєвих випробувань виніс не лише негатив, але у Німеччині освоїв ряд професій – робітничих і технічних, повернувшись додому гарним майстром. Лише добрі відгуки про Гірника були і у В.П. Григор’єва. У І979 р., працюючи старшим науковим співробітником – археологом у відділі охорони пам’яток при Черкаському обласному краєзнавчому музеї (ЧОКМ), В.П. Григор’єв описав і здав до музею передану Іваном Павловичем колекцію матеріалів із Стецівського могильника черняхівської культури. Саме завдяки зусиллям І.П. Гірника унікальні речі з могильника збережені для науки.
 
Його археологічні пошуки не були обмежені ні хронологічно, ні і географічно. Так, Іван Павлович відкрив поселення раннього залізного віку у с. Васильків Шполянського району. У 1987 р. під час проведення розвідки у зв’язку зі створенням тому Зводу пам’яток по Черкаській області поселення було обстежене В.О. Круцом та Д.О. Воронцовим, у І989 р. при погодженні розширення кам’яного кар’єру була поставлена вимога дослідження пам’ятки. Розкопки проводилися у І992 р. (В.О. Круц, Д.О. Воронцов. “Отчет о разведке археологических памятников в Шполянском районе Черкасской области в 1987 г.” – К., І988 – С. 4–5; О.В. Білецька, І.П. Гірник, О.П. Діденко, В.В. Нерода, А.Б. Петропавловський, С.І. Смоляр, М.О. Суховий “Звіт про роботу у комісії по відведенню земельних ділянок у Черкаській області у І989–І990 рр.” – Черкаси, 1992. – С. 5; Відейко М. Ю. “Звіт про дослідження пам’яток археології біля Васильківського кар’єру 1992 р.” // Науковий архів Інституту археології НАНУ 1992/186).

У 1986 р. в Черкаській області розпочалися планові археологічні обстеження, пов’язані з підготовкою матеріалів для “Зводу пам’яток Історії та культури народів СРСР”. Робота над Зводом стала важливим етапом у створенні археологічної карти Черкащини. Товариством охорони пам’яток виділялися кошти на проведення археологічних розвідок. У Києві працювала Головна редакційна колегія Зводу, в областях також були створені редколегії та робочі групи. Що стосується археології, наукове керівництво роботою над Зводом здійснювалося Інститутом археології АН УРСР (тепер ІА НАНУ). За кожною областю був закріплений співробітник Інституту археології. Відповідальною за Черкаську область спочатку була Г.Т. Ковпаненко, а з кінця 1987 р. – С.А. Скорий. До проведення розвідок та написання статей для Зводу залучалися фахівці з Інституту археології та музеїв, краєзнавці.

http://www.arheolog-... alt='І.П. Гірник (зліва) на поселені трипільської культури Чичеркозівка (Звенигородський р-н Черкаської обл.)' width='567' height='567' style='border: 0px none; margin: 0px; padding: 0px;'>

І.П. Гірник (зліва) на поселені трипільської культури Чичеркозівка (Звенигородський р-н Черкаської обл.)

Восени 1987 р. разом із старшим науковим співробітником сектора археології відділу охорони пам’яток Черкаського обласного краєзнавчого музею Білецькою Ольгою Віталіївною ми здійснювали обстеження у Катеринопільському та Звенигородському районах. В наших планах було обов’язково зустрітися з І.П. Гірником.

У процесі роботи з’явилося багато конкретних питань, пов’язаних з пам’ятками, їх місцерозташуванням, прив’язками, виявленням та дослідження, на які ми сподівалися одержати відповідь у Івана Павловича. Вибравши час, знайшли будинок № 51 по вул. Лейтенанта Кривошеї у м. Ватутіне. Набагато пізніше дізналися, що саме І.П. Гірник знайшов матеріали про лейтенанта Кривошею і доклав зусиль, щоб вулиця була перейменована на його честь. Іван Павлович зустрів нас привітно і виявився дуже цікавою людиною. Зразу ж з’явилося безліч тем для розмови. Відтоді розпочалася наша співпраця.

Спочатку це була спільна робота в секції археології та над Зводом пам’яток, в якій І.П. Гірник брав участь на громадських засадах, а 29.04.1991 р. був офіційно зарахований на роботу. До кінця свого життя працював у відділі охорони пам’яток археології, що у 1993 р. став складовою Черкаської археологічної інспекції. Розширилося і коло його діяльності. Тепер, крім розвідок та написання статей до Зводу, Іван Павлович здійснював обстеження земельних ділянок, що відводилися під новобудови, прокладання газопроводів, реконструкцію доріг, фермерські господарства та ін. Археолог проводив планові розвідки, писав статті до Зводу і археологічні довідники, працював над каталогом знахідок римських монет на території краю, постійно вивчав друковані джерела, вів листування та спілкувався з однодумцями.
 
Кінець 80-х – поч. 90-х рр. був бурхливим періодом нашої історії. Друкувалося дуже багато забороненої раніше літератури, зокрема історичної, імена забутих, затаврованих і викреслених в радянський час істориків, поетів, письменників, борців за національну ідею, тощо заявилися на сторінках газет та журналів. Видавалися багатотомні видання, створювалися прекрасні національні фільми, які зараз, на жаль, побачити на телеекрані можна дуже рідко. В кінотеатрах їх не показують взагалі. Грушевський, Костомаров, Яворницький, Куліш, інші автори поверталися до свого народу. Зараз важко повірити, що у 70-х – на початку 80-х років студент-історик, у якого знаходили дореволюційні видання корифеїв української історичної школи, ризикував попрощатися з навчанням у вузі. І.П. Гірник цікавився тим, що видавалося, читав багато різноманітної літератури. У його бібліотеці багато книжок, які не стосуються археології, проте характеризують Гірника як багатосторонню людину з широким колом інтересів. Звичайно, цікавився Іван Павлович і політичним життям, доля України та українців турбувала його не менше, як збереження старовини та культурної спадщини. Радо сприйняв проголошення Україною незалежності.

З часом діяльність І.П. Гірника отримувала все більшу підтримку серед археологів та краєзнавців. У І992 році була запроваджена обласна премія ім. В.А. Стефановича. Першим лауреатом премії стала О.П. Діденко. У І993 р. найкращим був визнаний І.П. Гірник. На жаль, на цьому справа й зупинилася.

Нам пощастило працювати у співавторстві з І.П. Гірником над статтею про колекцію матеріалів із Стецівського могильника Звенигородського району, що зберігається в ЧОКМ. Колекція врятована, як уже раніше зазначалося, завдяки зусиллям Івана Павловича, цікава та інформативна. Нашим завданням було введення колекції до наукового обігу. Гірник з нетерпінням чекав виходу статті у світ. Збірник мав вийти з друку у 1991 р., проте з технічних причин його видання затрималося. Якось Іван Павлович пожартував: “Треба пошвидше пускати статтю в люди, а то не доживу і не побачу її надрукованою”. На жаль, так і сталося. Помер І.П. Гірник у кінці 1994 р.

Діяльність Івана Павловича Гірника є невід’ємною складовою частиною розвитку археології та краєзнавства Черкащини другої половини XX ст.

В.В. Нерода

16 червня 2014

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
  ГІДНИЙ СИН СВОГО 
                      БАТЬКА
                 ПАВЛО  ГІРНИК
     (  Наш земляк -  лауреат Шевченківської премії )                                               
 

 

 

           Указ  Президента України

 

             На підставі подання Комітету з Національної премії     України імені        Тараса Шевченка постановляю:

1. Присудити Національну премію України імені Тараса Шевченка 2009 року:

     ГІРНИКУ Павлу Миколайовичу, поетові – за книгу віршів   «Посвітається»; 
    ГОНТАРОВУ Віктору Миколайовичу, художникові – за серію   полотен «Мій Гоголь» та цикл живописних робіт; 
    КАДИРОВІЙ Ларисі Хамидівні, актрисі – за галерею жіночих образів у моновиставах та внесок у розвиток українського театрального мистецтва; 
    МЕЛЬНИЧЕНКУ Володимиру Юхимовичу, публіцистові – за документально-публіцистичні книги «Тарас Шевченко: «Моє перебування в Москві», «На славу нашої преславної України» (Тарас Шевченко і Осип Бодянський)»; 
     НАКОНЕЧНОМУ Віктору Андрійовичу, майстрові народного малярства – за серію картин «Краю мій сонячний».

2. Установити на 2009 рік розмір Національної премії України імені Тараса Шевченка 160 тисяч гривень кожна.

 Президент України Віктор ЮЩЕНКО

 2 березня 2009 року

 

 



Образ твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Павло Гірник. Посвітається (поезії). –                                              Хмельницький    :     Видавництво Алли Цюпак, 2008. – 232 с.


 

            Народився в Хмельницькому. Син письменника Миколи Андрійовича Гірника (1923-1981). Мати Тамара Дмитрівна (1926-1989) - етнограф. У 1973 році закінчив середню школу № 3 у Хмельницькому. У 1973-1974 роках навчався на філологічному факультеті педагогічного інституту в Камянці-Подільському. Після першого курсу перевівся на філологічний факультет Київського педагогічного інституту, який закінчив у 1977 році. Також закінчив Вищі літературні курси в Москві (вчився в 1987-1989 роках).

      Працював учителем української мови і літератури в сільських школах Вінницької області (село Непедівка Козятинського району) та Хмельницької областей (село Берегелі Красилівського району), завідувачем літературно-драматичної частини Хмельницького театру ляльок.

        Член Союзу письменників України з 1984 року. Згодом вийшов з нього, в 1996 році вступив до Асоціації українських письменників. У 1990-1991 роках - один із трьох співголів Хмельницької обласної організації Народного руху України. Голова Хмельницького обласного відділення Асоціації письменників України. У 1997-1998 роках був головою Хмельницької обласної організації Всеукраїнського товариства «Просвіта». У березні 2006 року був кандидатом в народні депутати України від УНА (Української національної асамблеї) - № 54 у списку.

Нині живе в невеликому місті Деражня - районному центрі Хмельницької області.

                                        Творчість

Автор поетичних збірок: «Спрага» (1983), «летіли гуси» (1986), «Се я, причинний» (1994), «Китайка» (1994), «Вибране» (1996), «Брате мій, Вовче» (2000), «За війні» (2000), «Коник на снігу» (2003), «Смальта» (2006), «Посвітається» (2008).

Для постановки у ляльковому театрі переклав українською мовою твори Самуїла Маршака «Котячий будинок», «Теремок». Також перекладав твори Давида Самойлова.

У 1985 році в московському видавництві «Молода гвардія» в перекладі на російську мову вийшла збірка Гірника «Оранка».

Лауреат літературних премій імені Андрія Малишка, імені Павла Усенка, імені Павла Тичини.

Книги віршів Гірника тричі номінувалися на Національну премію України імені Тараса Шевченка: у 2001 році - збірка «За війні», у 2008 році - збірки «Коник на снігу» та «Смальта», в 2009 році - збірка «Посвітається» .

 Лауреатом Шевченківської премії став хмельничанин Павло Гірник – почесну державну нагороду здобула його збірка «Посвітається». Поета називають сучасним Плужником, а сам він говорить, що чується маленьким камінчиком великої скелі на ім’я Тарас та зізнається у щирій любові до Кобзаря. Та й справді – у віршах Павла
Гірника виразно відчуваються шевченківські інтонації й мотиви: це теми матері, рідної землі, батьківщини (якими б банальними та затертими вони зараз не здавалися). Коли ми зустрілися з Павлом Гірником напередодні вручення премії, він уже був у піднесеному настрої – очевидно, готувався до урочистої церемонії нагородження. Письменник зазначив, що може говорити про Тараса Григоровича і півгодини, й годину, може напам’ять читати вірші з «Кобзаря».
Батькову поетичну дорогу продовжує його син Павло Гірник , який теж став поетом  уже незалежної України.
Павло Гірник – гідний син свого батька, справжній поет від душі і від Бога. Його вірші не заспокоюють, вони ранять, проколюють наскрізь. В них звучить такий біль і мука, які пережила Україна за свою історію :
    «У зимну днину, в лиху годину
     Летіли гуси над білим ставом
     І вожак крикнув, що Україна,
     І серце стало».
     Говорять, що його духовний учитель- Тарас Шевченко. Удома, на Хмельниччині, Павла називають Шевченком і вважають його третім в Україні після Кобзаря, Василя Стуса. Він і сам схожий на Шевченка, такий же пильний, проникливий погляд, такі ж широкі , густі козацькі вуса. Такий же, як у нього , Тараса, непри-мирений бунтарський дух.Тонке відчуття і категоричне неприйняття фальші- будь –яких штампів і заборон,і сина Тарасом назвав…
       В останній  його збірці  «Посвітається», яка й дістала найвище «шевченківське» видання, відчувається магічний зв’язок зі своїм «Хрещеним батьком». Це тепло
     Болю,тепло Матері-жінки, Матері- України :
      А слова :
     «Тарасе Григоровичу,
        Годі мене муштрувати.
       Водити рядками із небуття в навмання»…. Дають багато чого зрозуміти про Гірникову  сутність . З усього відчутно, що він давно дав для себе відповіді на всі запитання, йому все зрозуміло в цьому житті. Він усьому знає ціну. А Шевченкова  «муштра» - не дати людині збайдужіти і зледачіти, не впустати до свого серця гордині, не встояти у фальші і лукавстві. На думку Павла Гірника, слово Шевченка, можливо, сьогодні чи не найбільше нас об’єднує . Оюєднує в мові , літературі, мистецтві , в нашій         моралі. Об’єднує у нашій  українській традиції. Адже слово Шевченка і українська пам'ять – це дві золоті речі, які завжди стоять і будуть стояти біля витоків української національної ідеї.
           «Світає, посвітається,
             Людніє слово без’язике .
             Скресає, воскресаеться.
              Співають діти  боголикі…
     Перед нами складна  поезія, що дає поживу для душі, і розуму. Каже, що вірші – це факти біографії поета. Кожен рядок, строфа, вірш перевірений розумом і серцем. Він не вміє « гратися  словами». Він тужить словом, любить словом, словом живе . Багато болю у його творах – і вдовиний біль, і біль сирітства. Біль жертв соціальної наруги і біль жорстко покривджених. Україна- головний мотив його творчості. Вона для   нього не мальовничий пейзаж ,не ікона і не закликання. Україна –
це його найбільша тривога, це і біль, і любов, і молитва.
            «Останній день, остання воля,
              Остання тиша на піску,
               І поминальна грудка солі
               На крижаному рушнику.
                       І сірий вітер проти ночі,
                       І тихе слово при кінці.
                       І Україна очі в очі
                       Стоїть зі свічкою в руці…»
 
 
   * * * * * * * * * * * ** * * ** * * * * * * ** * * * * * *  *
 

Гаєвська Н. М. Гірник Павло Миколайович // Українська літературна енциклопедія. — Т. 1. — К., 1988. — С. 426.
Письменники Хмельниччини: Бібліографічний покажчик. — Хмельницький, 1989. — С. 11.
Мацько В. Літературне Поділля. — Хмельницький, 1991. — С. 17.
Письменники України. — Дніпропетровськ, 1996. — С. 53.
Літератори Хмельниччини: Довідник обласної організації Спілки письменників України / Упорядник Микола Федунець. — Хмельницький: Доля, 1997. — С. 12.
Хто є хто в українській політиці. — К., 2000. — С. 91.
                                        

Літературна Хмельниччина XX століття: Хрестоматія. — Хмельницький, 2005. — С. 552—561.
                                  * * * * * *

        Кожушко ,Н  Брати Гірники в гостях на малій Батьківщині :Павло і Андрій Гірники  через 50 років / Надія Кожушко//Катеринопільський вісник.-2013.-22 жовтня.- С2

        Комар, Т. Розповідаючи про сина , не можна не згадати про батька : Микола Гірник і його син Павло/ Тамара Комар // Катеринопільський вісник.-2009.-27 березня.-С.2

         Івашкевич,Я.   З родини Гірників: Микола Гірник та Павло Миколайович Гірник.-2009.-27 березня.-С.2

         Найденко,О. Славний син нашого земляка : Павло Гірник – Шевченківський лауреат / Ольга Найденко // Катеринопільський вісник.- 2009.-17 березня.-С.2

         Бурій В. Співець Шевченкового краю: Павло    Гірник про батька / Валерій Бурій // Катеринопільський вісник. - 1998. - 23 трав. - С. 6.

9 травня 2014

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій

Через три роки після отримання Шевченківської премії, відомий подільський поет Павло Гірник, нарешті здійснив свою давню мрію – оселився в селі і начхав на умовності.

Гніздечко

http://reporter.km.u... rel='shadowbox[sbpost-383];player=img;' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; color: rgb(0, 0, 0);'>http://reporter.km.u... alt='' width='300' height='199' style='margin: 5px 5px 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; height: auto; max-width: 610px;'>

У глинобитній хаті, до великої радості поета, виявилося безліч всяких старожитностей. Практично всіх їх він випробував в дії.

«Я зараз живу мов у раю. Тобто, так, як мені хочеться, – наче попереджаючи, з порогу, каже Павло Гірник. Похитуючись, він залишає за собою характерний горілчаний шлейф. – Можу я на старості літ дозволити собі таку розкіш?» Уже майже рік, як поет переїхав із Деражні в невелике село Садове неподалік районного центру. Тут, за його словами, він знайшов те, чого довгі роки не міг знайти в місті – спокій. Там, на «великій землі» він весь час мусив постійно щось комусь доводити, жертвувати своїм здоров’ям заради химер, терпіти і йти на компроміси. «Тут я нікому не заважаю, і не маю когось терпіти. Люди в селі живуть громадою і ставляться один до одного тепліше. Ось, і в магазинах в борг відпускають, – каже Павло Миколайович, зриваючи кришку з свіжої пляшки горілки. – Де в місті таке видано?»

Захаращене подвір’я, глинобитна хата, пошарпані стіни, ветхі меблі, маленька електрична плитка. Навіть за сільськими мірками, найвідоміший на Хмельниччині поет, живе більш ніж скромно. «Всі дивуються: чому він пропадає в злиднях? – продовжує Павло Миколайович. – Думають я гроші бережу! Та премія (160 тис. гривень авт.) загула ще кілька років тому. Віддав борги, шістнадцять тисяч дав на перекриття церкви у Берегелях, де колись вчителював, відремонтували квартиру дружини, ось за двадцять тисяч хату купили… І хоч кредет сильно не сходиться з дебетом та вирахувати статки поета зовсім не хочеться, і не лише тому, що дивлячись на розпухле обличчя Гірника важко втриматися і не згадати бородатий анекдот про гроші в мішках, скільки через усвідомлення, що премію він отримав за збірку, вірші до якої писав понад тридцять років…

http://reporter.km.u... rel='shadowbox[sbpost-383];player=img;' title='IMG_6067' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; color: rgb(0, 0, 0);'>http://reporter.km.u... alt='' width='300' height='199' style='margin: 5px 5px 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; height: auto; max-width: 610px;'>

«Все, що потрібно для того, щоб дожити віку в мене є, – наполягає чоловік. – Тепла, мов гніздечко хата, чиста вода в криниці, сімдесят соток землі, сад яблуневий? Чого ще хотіти? Якщо в погребі є картопля і тепло в руку – можна жити».

Куплена на останні гроші, хата в Садовому дійсно схожа на останнє пристанище стомленої душі. Все, що було до цього: в Києві, Хмельницькому, Деражні Гірник залишав наче згарище. Далі відступати нікуди. «Вогонь і воду я вже пройшов, а тут пройду свої мідні труби», – каже поет.

Будемо варити борщ в печі! – звиклий до самоти Гірник нарешті знаходить зайняття на двох. – Давай чисть буряки, а я займусь картоплею». Лушпиння летить просто на землю коло ліжка. Чистота і затишок – міські умовності. Суворий сільський побут Гірник спрощує до жорстокого. За кілька годин наповнена їдким димом хата сигналізує про те, що борщ готовий. «Треба хоч попідмітати, а то дружина зробить нам вирвані годи, – чухає потилицю чоловік. – Я її дуже люблю, але й боюся…»
Така як треба

http://reporter.km.u... rel='shadowbox[sbpost-383];player=img;' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; color: rgb(0, 0, 0);'>http://reporter.km.u... alt='' width='300' height='199' style='margin: 5px 5px 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; height: auto; max-width: 610px;'>

Четверта дружина Гірника, Людмила, відповідає всім його запитам: ніжна, не вимагає заробляти, не зазіхає на особисту свободу і дуже любить поезію.

Мобільний телефон – єдиний засіб зв’язку одинака із нерозумним світом. Номер коханої у ньому позначений лаконічно – «Моя». «Зійшлося два горя, – так само лаконічно описує історію свого кохання Павло Гірник. – Це четвертий мій шлюб і вперше, за весь час, я можу сказати, що дружина в мене така, як треба». «Привіт, я за тобою так скучив – ніжно, наче закоханий підліток муркоче сивочолий Гірник у трубку. – Людочка, купи мені будь-ласка «чекушку» на вечір…» Дружина для генія, це унікальний сплав доброти і терпіння. Все це, із лишком є у Гірникової Людмили. Незважаючи на те, що чоловік ось уже десять років немає жодної роботи, вона не вимагає від нього грошей, не посягає на особисту свободу і залишає на самоті за першою вимогою. Крім того, дуже любить поезію, а особливо поезію Павла Гірника. «Після Павликових віршів інша українська поезія стала мені просто нецікавою, – каже жінка. – Він титанічний чоловік, геній і мислитель, яких пошукати. Та я не схильна його ідеалізувати, як більшість людей, які знають Павлика лише за віршами. Ототожнювати Гірника і його вірші не можна!». За чотири роки подружнього життя жінка відкрила для себе і темну сторону чоловікової геніальності… «Я всім своїм дружинам казав: мені стає жити на бараболі і воді і тобі має ставати, а як ні – ніхто не тримає», – нагадує свій головний принцип в коханні голова сім’ї. «Ходять чутки, що ти писати менше став, через те, що зі мною одружився», – жаліється дружина. «Я нікому нічого не винен. Сама розбирайся із тими бл..ми», – відрізає чоловік. «Ти свого кота більше любиш ніж мене», – починає Людмила. «Так і є », – відповідає Павло. «Ця метафора не надто вдала». «Така розумна? Напиши кращу!» Все говорить про те, що місце у вічності Павло Гірник, як поет, вже отримав, місце ж дружини поета – хитке і на ніжність можна розраховувати лише, коли потрібна «чекушка на вечір». Зійшовшись з чоловіком на півдня і попоравшись по господарству, вже наступного ранку Людмила повертається в Деражню у свою невеличку квартирку у гуртожитку. «Я не хочу, щоб в газеті були фотографії з твоїм котом, та, хто подарувала його тобі, потрапить в історію, а яке моє місце? – кидає вона на прощання.

Любов сивої кобили

Зранку Павло Миколайович завжди розгублений наче вночі хтось вкрав частину його єства. Ледь протерши очі, він прямує у магазин. «Дай білого, – кидає продавщиці з порогу. – І пляшку горілки. Велику, щоб два рази не бігати. Запиши на мене.» Більше частина вина зникає із пляшки прямо перед прилавком. «Так, є у мене невеличка залежність» – розводить руками поет.

http://reporter.km.u... rel='shadowbox[sbpost-383];player=img;' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; color: rgb(0, 0, 0);'>http://reporter.km.u... alt='' width='300' height='199' style='margin: 5px 5px 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; height: auto; max-width: 610px;'>

У селі поет швидко знайшов друзів, які не тільки компанію за пляшкою скласти можуть, але і город зорати допоможуть.

«Ой, Миколайович, як ми з чоловіком жалкуємо, що не купили вашого обійстя раніше. З вашої хати вийшов би добрий магазин! Один садок за кілька років окупив би все! – бідкається продавщиця Женя. Павло Миколайович сходу відкидає дарований бізнес-план: «За ті гроші, по яким приймають яблука, хай воно краще зігниє!» «Добрий день, як там… натюрморти?» – питає Гірника біля входу в магазин якийсь чоловік. Без коментарів. «Ох, вже ці селяни, деколи й не знаєш, що відказати, – зітхає лауреат. – Якось приходить до мене сусід і просить скласти судовий позов. Ти ж, каже, розумний чоловік! Добре, відповідаю, а ти мені город за це виори! Та ти що!.. Стільки було обурення, наче я його надурити хочу. Розум в селі – це щось таке… від Бога, а значить безплатне.»

За півгодини до хати заглядає хаотичного вигляду чолов’яга. «А мені Женя в магазині сказала, що у тебе гості, – починає він здалеку. «Проходь, проходь – розпливається у посмішці господар. – Пити будеш? Характерно похитуючись і косячись на тверезого мене чолов’яга кокетливо шепоче: «Миколайович, я не по тим дєлам…» Прізвище гостя Мазепа. В селі воно давно замінило йому ім’я. «Мазепа є Мазепа. У мене все є!» – коротко, але вичерпно розповідає про себе гість. «Я чого прийшов, – згадує Мазепа після енної стопки, – Хочу, щоб ви із моєю кобилою сфотографувалися. Щоб Миколайович був в газеті обов’язково із моєю кобилою! Вона ж його так любить!» Поки Миколайович вагається, Мазепа лізе обійматися, даючи зрозуміти, що, або з кобилою, або з ним. «Ну добре, добре йдемо цілувати твою кобилу!» – капітулює господар.

По дорозі Мазепа розповідає історію «кохання». Сюжет простий. Народилась сива кобилка. І Гірник, по-перше, як любитель всього живого, а по друге, як закоханий у все пов’язане з козаками, прикипів до животини душею. На тепло і ласку кобила відповідає взаємністю. «Мазепа, а дай мені її на виховання – просить Гірник захмелілого вкінець чоловіка. Я хочу зрозуміти, що таке – мати коня. Бо для козаків, кінь, був як побратим!» Бачачи, що Миколайович налаштований серйозно Мазепа серйознішає і шепоче: «Миколайович, я так скажу: Вам та кобила на…й не треба». Збігавши ввечері за черговою пляшко, поет та тезка гетьмана все ж приходять до сентенції: «Кінь не кіт».

Сірко

За останні кілька років поет Павло Гірник не видав на публіку жодного поетичного твору. «З поетами так буває, – каже він. – В якийсь момент починаєш повторюватися і стаєш нецікавий сам собі. Звичайно я міг би спробувати себе у іншому жанрі… Язик підвішений, за ніч написав би книжку хоку, знайшов би спонсора і був би як Оксана Забужко! Але це не моє.»

http://reporter.km.u... rel='shadowbox[sbpost-383];player=img;' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; color: rgb(0, 0, 0);'>http://reporter.km.u... alt='' width='300' height='199' style='margin: 5px 5px 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: rgb(0, 0, 0); vertical-align: baseline; background-color: transparent; height: auto; max-width: 610px;'>

Вечірнє телешоу під горілку - улюблений і єдиний доступний вид дозвілля в селі для поета.

Втім, за роки, які минули після отримання ним премії і визнання, Павло Гірник дещо таки написав… Поему. Саме про це свідчить чорновий варіант палітурки майбутньої книжки, який пилиться на його робочому столі. «Сірко. Поема» написано на ній. В якості оформлення картинка, де на фоні багряного заходу козак у пшениці, а поруч нього вовк. Сама поема вмістилася на п’яти листках. Взагалі це не поема… – невпевнено каже Павло Миколайович. – Мені самому важко зрозуміти, що я написав. Навіть після закінчення роботи у мене залишається відчуття недомовленості. Я навіть не можу пояснити про що ці вірші. Я мовний поет і шукати логіки тут не варто. Твір наче про легендарного козацького кошового отамана Івана Сірка, але його ім’я можна замінити на будь-яке інше, а то й взагалі викинути – смисл не змінитися. Мабуть, найбільше всього це про свободу. «Павле, ти вже сам не знаєш, що пишеш», – сказав йому один із друзів, якому Гірник дав почитати свого «Сірка». «Одні критикують, інші кажуть, що нічого не зрозуміли, – зітхає Гірник. – А мені, щоб бодай логічно пояснити все, що вкладено на цих п’яти сторінках доведеться писати товстезний том роз’яснень. Там закладено стільки історії, якщо хочете, містики, незбагненного навіть мені, я сам весь на цих сторінках!»

Схоже «не поема» «Сірко», – перший твір Павла Гірника, який можна сміло ототожнювати із автором. На цих п’яти сторінках весь Гірник. Не логічний, загадковий, класик української поезії, який живе в селі, цілується з конями, п’є горілку, і нікому нічого не винен. Хіба кілька сотень гривень продавщиці Жені…


18 листопада 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Гірник Микола Андрійович (1923-1981) - Народився 7 червня 1923 р. в селі Вербівці Катеринопільського району в селянській сім'ї. Закінчив Київський університет, Вищі літературні курси в Москві. Був на газетній роботі, завідував відділом поезії журналу «Вітчизна». Учасник Великої Вітчизняної війни. Член КПРС. Перші вірші надрукував 1938 р. в районній газеті. Перша книжка поезій «Моя Звенигородщина» вийшла 1950 р. Остання збірка віршів, писаних уже важко хворим поетом (вийшла посмертно), має назву «Назавжди солдат». У цьому є свій сенс: солдатська звитяга — одна з магістральних тем поетичної спадщини М. Гірника, солдатською відданістю народові міряється в ній покликання поета. Гостро цікавили М. Гірника морально —етичні проблеми, людська совість, людське серце.Помер 8 грудня 1981 р.Збірки: і «Вірність» (1952), «Ромашковий цвіт» (1955), «Совість» (1957), «Сурмачі» (1959), «Стартують мрії» (1963), «Сузір’я серця» (1965), «Крізь відстані» (1969), «Одвічне, сьогоденне» (1973), «Невтома» (1975), «Назавжди солдат» (1983) та ін.

4 серпня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Гірник Іван Павлович народився 25 лютого 1926 р. у с. Вербовець (зараз Катеринопільський район), проживав у м. Ватутіне. Проводив розвідки і прекрасно знав пам’ятки археології Черкащини. Краєзнавець обстежив сотні археологічних пам’яток, багато з яких сам і виявив. Це поселення трипільської культури у селах Неморож (2 поселення) Звенигородського, Бондарка та Гончариха Катеринопільськово районів; доби бронзи біля с. Козацького Звенигородського району, скіфського часу біля сіл Богачівка, Гудзівка, Гусакове, Неморож, Стебне Звенигородського, с. Васильків Шполянського районів; черняхівської культури біля сіл Богачівка, Гусакове, Козацьке, Михайлівка, Новоукраінка, Стебне Звенигородського, Бондарка, Кайтанівка Катеринопільського районів; сліди виробництва у селах Бондарка (Ливарне), Ступичне (Поташ) КатеринопІльського району; кургани у с. Богачівка, Павлівка, Стецівка, Хлипнівка, Чичиркозівка, Юрківка Звенигородського, Новоукраінка, Суха Калигірка Катеринопільського районів та ін. Є автором ряду публікацій в наукових журналах та збірках, статей до Зводу. Значна частина доробку І.П. Гірника так і залишилася в рукописах. Потрібно сказати, що на сьогодні спадщина краєзнавця повністю не опрацьована і не систематизована. Юнаком був відправлений до Німеччини в роки Великої Вітчизняної війни, проте з цих життєвих випробувань виніс не лише негатив, але у Німеччині освоїв ряд професій – робітничих і технічних, повернувшись додому гарним майстром. Його археологічні пошуки не були обмежені ні хронологічно, ні і географічно. Так, Іван Павлович відкрив поселення раннього залізного віку у с. Васильків Шполянського району. І.П. Гірник 29.04.1991 р. був офіційно зарахований на роботу і до кінця свого життя працював у відділі охорони пам’яток археології, що у 1993 р. став складовою Черкаської археологічної інспекції. Розширилося і коло його діяльності. Тепер, крім розвідок та написання статей до Зводу, Іван Павлович здійснював обстеження земельних ділянок, що відводилися під новобудови, прокладання газопроводів, реконструкцію доріг, фермерські господарства та ін. Археолог проводив планові розвідки, писав статті до Зводу і археологічні довідники, працював над каталогом знахідок римських монет на території краю, постійно вивчав друковані джерела, вів листування та спілкувався з однодумцями. З часом діяльність І.П. Гірника отримувала все більшу підтримку серед археологів та краєзнавців. У І992 році була запроваджена обласна премія ім. В.А. Стефановича. У І993 р. найкращим був визнаний І.П. Гірник. Діяльність Івана Павловича Гірника є невід’ємною складовою частиною розвитку археології та краєзнавства Черкащини другої половини XX ст.

4 серпня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Борисов Євген Іванович (1853 -1900) - публіциста, етнографа котрий народився у селі Вербовець (тепер Катеринопільського району Черкаської області) в родині священика. Навчався в Уманському духовному училищі та в Київській духовній семінарії. Проте духовна кар'єра не вабила юнака і, залишивши семінарію, він продовжив навчання на юридичному факультеті Одеського університету (1873-1877).Цікава деталь із біографії нашого земляка - він досліджував релігійно-сектантський рух на теренах нинішньої Черкащини, результати цієї роботи використав в опублікованих статтях - 'Київські штундисти' та 'Дещо про релігійні секти на Україні'.На Черкащині записував пісні, повір'я, декілька з яких оприлюднив у наукових збірниках 'Малорусские народные предания и рассказы' та 'Нові народні пісні про громадські справи'.Помер в 1900 році.

4 серпня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Административно-территориальное деление

Вербовец (укр. Вербовець) — cело, центр сельского совета Катеринопольского района Черкасской области. В ХІХ столетии село Катеринопольской волости Звенигородского уезда Киевской губернии.
Похилевич Л. И. Сказания о населенных местностях Киевской губернии

Вербовец, село при ручье того же наименования, в 4-х верстах выше села Бродецкого. Жителей обоего пола 1019; земли 1220 десятин.
Церковь Богородичная, деревянная, 6-го класса; земли имеет 65 десятин Построена на место обветшавшей в 1841 году.
Список жертв голодомора 1932-1933 гг. по с. Вербовец (Национальная книга памяти жертв голодомора в Украине. Черкасская область.)

Кожушко Анастасія, 1933 р., від голоду.
Кожушко Василь Несторович, 1933 р., від голоду.
Кожушко Григорій Петрович, 1933 р., від голоду.
Кожушко Іларіон, 1933 р., від голоду.
Кожушко Оксана Петрівна, 1933 р., від голоду.
Кожушко Панас Петрович, 1933 р., від голоду.
Кожушко Яків, 1933 р., від голоду.
Кучеренко Марія, 1933 р., від голоду.
Кучеренко Мотря, 1933 р., від голоду.
Кучеренко Пилип, 1933 р., від голоду.
Кучеренко Тилимін, 1933 р., від голоду.
Лисенко Іван, 1933 р., від голоду.
Михальченко Семен, 1933 р., від голоду.
Михальченко Ярохта, 1933 р., від голоду.
Перенко Євгенія, 1933 р., від голоду.
Піщаний Денис, 1933 р., від голоду.
Піщаний Семен, 1933 р., від голоду.
Подолян Ганна Іванівна, 1933 р., від голоду.
Поліщук Ніна, 1933 р., від голоду.
Приходько Михайло, 1933 р., від голоду.
Семерик Степан, 1933 р., від голоду.
Скибенко Левко, 1933 р., від голоду.
Скибенко Степан, 1933 р., від голоду.
Тупчієнко Павло Ониськович, 1933 р., від голоду.
Харченко Євдокія Юрменівна, 1933 р., від голоду.
Харченко Іван Юрменович, 1933 р., від голоду.
Харченко Юрмен, 1933 р., від голоду.
Шовкопляс Василь Григорович, 1933 р., від голоду.
Шовкопляс Килина, 1933 р., від голоду.
Шовкопляс Олександр Васильович, 1933 р., від голоду.
Метрические книги по селу Вербовец находящиеся на хранении в ГАЧО

1. Київська губернія
2. Київська єпархія
3. Різдво-Богородицька церква, с. Вербовець Звенигородського повіту Катеринопільської волості
4.
5. Народження: 1856-1872: ф.931, оп.1, спр.12; 1873-04.1886: ф.931, оп.1, спр.72; 1880: ф.931, оп.1, спр.228; 04.1886-1897: ф.931, оп.1, спр.360; 1898-1907: ф.931, оп.1, спр.569; 1908-1912: ф.931, оп.1, спр.753; 12.1913: ф.931, оп.1, сп.753; 1914-1919: ф.931, оп.1, спр.882; 1918: ф.931, оп.1, спр.448; 05.1920-1921: ф.931, оп.1, спр.882; 02.-05.1922: ф.931, оп.1, спр.882
6. Шлюб: 1856-1872: ф.931, оп.1, спр.12; 1873-1892: ф.931, оп.1, спр.72; 1880: ф.931, оп.1, спр.228; 1905-1907: ф.931, оп.1, спр.569; 1908-1913: ф.931, оп.1, спр.753; 1914-1916: ф.931, оп.1, спр.882; 1917-1918: ф.931, оп.1, спр.448; 1919-1921: ф.931, оп.1, спр.882
8. Смерть: 1856-1866: ф.931, оп.1, спр.12; 1868-1872: ф.931, оп.1, спр.12; 1873-06.1891: ф.931, оп.1, спр.72; 1880: ф.931, оп.1, спр.228; 07.1891-1902: ф.931, оп.1, спр.448; 02.1902-1907: ф.931, оп.1, спр.569; 1908-1913: ф.931, оп.1, спр.753; 1914-1916: ф.931, оп.1, спр.882; 1917-1918: ф.931, оп.1, спр.448; 1919-1921: ф.931, оп.1, спр.882; 02.-05.1922: ф.931, оп.1, спр.882

8 липня 2013


2


  Закрити  
  Закрити