Питання-відповіді Інтерв'ю Всі записи

1

Сова Микола, користувач 1ua
Микола Сова
Тема: ГОЛОДОМОР

відлуння хх століття


Л Е Б Е дин-33



 


V

Інколи трагічні випад-,, ки набували гротескних , форм. Був у нас такий активіст Н. О. Канава. В 1929 році :він з усіх сил агітував, щоб вступали в колгосп, бо там буде доб­ре жить. Для більшої пе­реконливості переходив на ламану російську мову. Говорив приблизно так: «К колхозе . ,,не нада оу-дет печьхлеб и иметь ,. своє.., хозяйство. Все бу-дет общео и всем будут раздавать по нотребнос-ти., Вудет ехать. подвода с хлебом ,и будут разда­вать каждому по бухан, кел- Вьі еще отказьшать-ся будете. Потом будет , .еха'гь еще подвода и бу­дут раздавать . молоко. И так все остальное». Але прийшов 1933 рік, який не пожалів і цього недо­лугого агітатора. Помер він і лежить на лаві. По-сходились, деякі сусіди, щоб поховать його. В їх числі був і П. В. Довгаль, такий собі дядько з хит­ринкою. Постояв вій тро­хи біля небіжчика та, й говорить: «Ну, Назаре, вставай, вже молоко при. везли», і Можливо, читач при цьому посміхнеться, але тоді не засміявся ніхто.

До , сказаного І, Г. Ру-дасом можна додати ще багато жахливих сцен, та вже їх чимало описано в нашій газеті.. Про те, що це був злочин, вже ні в кого немає .сумніву. Мас­штаби злочицу дозволя­ють його поставити на рів­ні винищення євреїв ні­мецьким фашизмом. За- ? гинуло від 7 до 9 мільйо­нів українців на терито­рії України і Кубані. Ці цифри ще уточнюються' дослідниками. Багато лю­дей втратило наше село. Звичайно, далеко не всі Жертви голоду зареєстро­вані, багато похррзні по дворах, а деякі «никли аовеім або   похоо? ні неві-

 

домо де. Тому число жертв може бути прийняте з певними припущеннями. І. Г. Рудас називає циф­ру 6—8 тисяч. В спогадах він приводить список жи­телів однієї вулиці, де він знав усіх особисто. Із 121 жителя цієї вулиці померло 63. Але ПО ОДНІЇ! вулиці не можна визна­чити результат для веьо-. го села. Якби вимерло .6—8 тисяч чоловік, то в колгоспі практично не було б кому працювати. Називалися й інші циф­ри. Мабуть, найбільш точною є цифра, яку на­зивав мій покійний бать­ко, бо його часто, як гра­мотного, залучали до ро­боти в сільраді при всі­ляких переписах, звітах і т. п. Він говорив, що в , звіті була цифра 3200 чол. померлих з голоду. Це близько до істини, бо цифри, меншої 2500 чол., я не чув. Для порівняння: під час війни 1941-45 р. р. ми втратили близько 500 чоловік.

Тепер,ми вже знаємо, що вину за цей злочин повинні нести тодішнє керівництво СРСР (ВКП(б) і уряд) та України (КП(6)У та уряд) і сучас- , ні партії, які вважають себе їх правонаступника­ми. Про те, що голод був запланованим, є числен­ні свідчення. Ось одне з них. На XVII з'їзді ВКП(б) Ворошилов зая­вив: «Ми свідомо пішли на голод, тому що нам потрібен був хліб».

І винні у всьому цьо-
му не окремі особи (хоча
в демократичному суспі-
льстві вони несли б кри-
мінальну
                відповідаль-
ність), а породжена рево-
. люцією та компартією
диктаторська
система,
.яка, відкинувши
всілякі
моральні та правові га-
льма,,
створила атмосфе-
ру безправ'я та безмеж-
ного  терору.

Для виконання людо­жерських планів потріб­ні були відповідні люди. Нова система почала їх відбирать за новими прин­ципами,   Щоб вони не від­чували ніяких докорів сумління. І. Г. Рудас ' згадуваь,' що ще іі'ри Бе­нінові комсомольці (зви­чайно, навчені старшими) в церкві під час служби гавкали і свистіли, їх ви­тягували із церкви і да­вали стусанів.

Із спогадів І. Г. Рудаса: «В 1930 році перед ви­силкою на Вологду'наоп-рали молодь на курси трактористів. Хотів туди записатися Яша П., але йому відмовили. Запису­вали комсомольців, і то не всіх, бо зразу посилали тільки 6 чол. на все село, самих активних. А Яші сказали, як проявиш се­бе активістом^ то ' пізніше і тебе пошлем. За день до висилки Яша пішов у штаб і каже, що його ба­тько і старший брат хо­чуть побить актив. Він сам, мовляв, чув, як во­ни домовлялися. На дру­гий день батька разом із сім'єю, крім Яші, виси­лають. Коли привезли їх у. Вологду, вигнали з ва­гонів, зробили переклич­ку, то в списках цієї сі­м'ї не було. Батько там помер, а мати з двома дочками і сином повер­нулися додому. Коли во­ни приїхали, то Яша їх у хату не пустив, жили в чужій землянці».

Цей випадок перегуку­ється з роздмухуваним тоді пропагандою «под­вигом» Павлика Морозо­ва. Так у нас відбирали совість і повагу до стар­ших та батьків. В резуль­таті в актив та керівни­цтво колгоспами проник­ло багато таких амораль­них людей, для яких не існувало ніяких стриму­ючих перепон.

І. Г. Рудас згадує, що той охоронник Микола, який убив на буряках хлопчика ' Ваню, був у свій час у ' банді Чорного Ворона, а з першого дня колективізації був охо­ронником до приходу нім­ців. При німцях його ви­дали як активіста і ката, але ті швидко його «роз­кусили», зробили полі­цаєм.   Вій брав участь в розстрілах євреїв у Зв'енн-городці, і в Шполі. В І944 році його мобілізували в Червону Армію і він дій­шов аж до озера Балатон. І вже аж там його опіз-нав один лебедичець і вбив серед білого   дня.

А ось іще один при­клад. 2 березня 1930 р. на другий день'після-'ви­силки на Вологду було тепло, стояли калюжі. Сім'ю Халімона Я. Д. вер­нули із Шполи додому (жінку з п'ятьма дітьми). В хату їх не пустили, а голова сільради К. вики­нув із двору трирічну дівчинку. Взяв за лахміт­тя і кинув у калюжу. Ди­тина кричала не своїм го­лосом, позбігалися люди, почали кричать на цього ката. А він кричав, що їх гадів усіх треба убивати, щоб не росли вороги на­роду.

Але потреби колгосп­ного господарства вима­гали не тільки шаленої політичної активності, а практичного досвіду та організаторських здібнос­тей. Тому на керівні по­сади ставали відповідні цим вимогам люди. Що­правда, їх в 1936-38 р. р. знову «пропололи». Так загинули від репресій го­лови колгоспів Н. Г. Пе-реміт, Ф. П. Колот, голо­ва кооперації П. Г. Скрип­ник, директор школи № 1 С. Г. Жураківський, ко­лишній командир загону по боротьбі з бандитиз­мом М. П. Пухлій та ба­гато інших видних лю­дей Лебедина, які і в ті жорстокі часи зберегли людське обличчя і зали­шили після себе добру пам'ять у своїх односе­льчан.

Вічна пам'ять наша тим, хто став жертвами людожерської акції пер­шої половини XX століт­тя — голодомору-33.

Вічне прокляття катам, безглуздя,      жорстокість, , звіряча подоба яких спри­чинила    смерть тисяч, со. тень тисяч,   мільйонів па. І ших       співвітчизників-ук- І-. раїнців.

 

 

24 серпня 2011

Сова Микола, користувач 1ua
Микола Сова
Тема: ГОЛОДОМОР

ГОЛОДОМОР

ЛЕБЕДИН - 33

IV
Із спогадів І. (Г. Рудаса.
«Сіяли із рук, бо сіва¬лок тягать не було чим, хоч і було два трактори ХТЗ, але вони більше стоя¬ли, ніж робили. Пару тижнів була погода тепла, сонячна, а потім щоден¬но почав іти дощ. І так До самого вересня. Деякі коні трохи оклигали, але на полі нічого не робили. Люди сіяли вручну. По¬сіяли по ріллі, посіяли і по стернях; ніхто там не хо¬див ні боронами, ні куль¬тиваторами. Але все про¬росло і виросло на славу.
Збирання врожаю за. тяглося на півтора міся¬ця, бо щоденно йшли до¬щі.
В селі всі вулиці були, зарослі жовтим бур'яном з метр висотою, де він узявся і де він подівся, залишилося загадкою. Цеіі бур'ян цвів жовтим цві¬том, як ріпак, після 33.го року я його ніде не бачив.
Коли прийшла весна, скрізь валялось багато мертвих людей, трупи по¬чали розкладатися. Були організовані похоронні бригади із активу, бо ак¬тивісти грабили, то вони і цю бригаду організува¬ли. Тих, що були мертві та розкладені трупа ніх. то не збирав і не віз, а в Дворах були ями бурячні або льохи, туди їх стягали, там і прикопували. Ця бандитська зграя звозила на кладовище багато ще живих людей, бо одержу¬вали за кожну душу 200 грамів хліба. Наталка 3. задушила 4-річного сина, щоб не мучився, а сама повісилась. Наталка Д. зарубала свого чоловіка, варила і їла разом з доч¬кою. Багато дітей своїх різали і їли, або крали і теж їли.
...У багатьох трупів були поодрубувані руки або ноги і ніхто не знав чи воно відрубано в мерт. вого, чи ще в живого. У Володимира Г. жінка пої. хала до Росії дістать хар. чів, а чоловік забив сина років 8, варив і їв сам ра. зом з дітьми.
Багато не стало ні жи. вих, ні мертвих, ніхто не знає, де вони поділись.
...Так в 1933 році дощі затягнули жнива на 1,5 місяця. До жнив цього року колгосп був один на все село, але поділе¬ний на три відділки, по¬рівну було тягло, рема-нент, будівлі, свинарни¬ки, корівники. Була одна контора і один голова кол. госпу. На жнива поділи¬лися: з одного стало три. Один залишився з назвою ХІІ-річчя Жовтня, дру¬гий —. ім. Петровського, третій — ім. Ворошилова.
...В 1933 році вродив не тільки хліб, вродила го. родина, вродили яблука, вишні, шпанки, але не могло достигнути — лю. ди накидались і їли без міри, хворіли на дизенте¬рію, не ироживали і трьох днів і помирали. У посів¬ну померло багато чоло¬віків. Вони сіяли із рук — мішок через плече, голод мучить, хто терпе¬ливий, том залишився, а більшість но дві.три зер¬нини кидали в рот, а роз¬жувать не могли і на ра¬нок помирали. Дехто по¬чав жати жито; сушили в печах, молотили, але цим потруїлись.
...Буряки проривали без сап з двох листочків і проривали, поки буряки не були вже як пальці. Це вже йшло додому на харч. Але недовго. Доди. вились, що дуже рідко залишалося в рядку і ска¬зали, що хто буде брать, тих будуть судити. Прове¬ли збори, декого вигнали з роботи для прикладу. На цих буряках давали по 400 г хліба. Хліб приво¬зили із Шполи, тут же! важили і ділили. Були тут і жертви.
...Вихопив у одного 40. ловіка хліб Са :ка Н., а той вхопив ііорчика і вдарив Савку по голові, так і вбив. Ніхто нікого не боронив і нікого не су¬див. Коли ріжуть хліб, то там крихти та шкурки відломлюються. По закін¬ченні цієї роботи на це місце виходять діти з матерями, накидаються і хватають одне поперед одного ці крихти. Тут був хлопчик одного розкурку-леного, батько його вже? помер, сирота. Хліб, коли везуть, то їде охоронник, і як ділять, то теж охоро. няють. Охоронник поба¬чив цього хлопчика, схо¬пив його за ноги і вдарив об стежку. Дитина і не пікнула. Хлопчику було 11 років, звали Ваня, син Волика А. Н.
...Перед жнивами люди ходили по чужих городах, виривали цибулю, рвали картоплю, під якою нічо¬го не було, і тут були жертви, бо майже кожен стеріг свій город. Багати людей ходили на Пав.іівсь-кий та Шполянський рад¬госпи і вибирали з землі буряки - висадки і несли додому. Зразу це вдавало¬ся, поки в радгоспах не додивилися до цієї шкоди. Тоді на конях роз'їжджа¬ла міліція і звідти багато хто не повертався: стрі¬ляли і били прикладами.
Дощі, що йшли кожен день, перестали. Копі, які лишилися, оклигали, бо трави було досить на берегах, але люди пухли і мерли на ходу. Впаде і! цей жовтий бур'ян і під¬беруть тоді, як почне роз¬кладатися. Збирать уро¬жай було майже нікому. Тих, що частково робили у Росії на лісозаготівлі та на інших роботах, ло¬вили і відправляли додо¬му на жнива.
Спершу вибрали ді¬лянку спілої пшениці, па жали кінними жатками, вивезли молотарку, намо¬лотили і давай пекти хліб і варить на полі по брига¬дах їсти. Але робота зра¬зу майже не рухалась, лю¬ди, хоч і ті, Що приїхали із Росії, були кволі і вис¬нажені, а ці ще й пух.іі. На поле вивозили на під¬водах, на полі ночували, мало-помалу особливо вно
чі, ранками та вечорами почали в'язать, а хто міг, косив косою. Гектар ско¬си, зв'яжи, склади у кони, то тоді одержиш 150 гра¬мів пшениці. Яку б куль¬туру ти не збирав: чи ячмінь, чи овес — розра¬ховувалися пшеницею, Люди ожили. Всі; і старі, і діти, і більші, і малі — були в полі, визбирували до колоска, загрібали.
Хліб був зібраний до останньої зернини. На трудодень дали по 1,5 кг хліба. Тим, що збира¬ли індивідуально, трудо¬днів не писали, а писа¬лась робота друга, крім жнив, і на ті трудідні одержували нарівні з кол¬госпниками.
Після цієї трагедії —
голодомору — система ке-
рівництва не змінилася.
Скільки померло людей
ні сільрада, ні колгосп не
переписали, неначе так
і треба. Податки ті ж самі,
позика та сама, та ж сама
здача молока, м'яса, кар-
топлі, яєць. Навіть учням,
як не здаси десяток-два
яєць, оцінка — одиниця.
Грошей не давали ні ко-
пійки, садки пови-
рубували на паливо, а
кущі, які відростали від
тих пеньків, відразу опо-
датковували».




  

23 серпня 2011

Сова Микола, користувач 1ua
Микола Сова
Тема: ГОЛОДОМОР

ГОЛОДОМОР

ВІДЛУННЯ XX СТОЛІТТЯ

ЛЕБЕДИН

33



III
Складна була атмосфе¬ра у створених колгос¬пах. Все було в новину. Потрібно було в стислї строки влаштовувати за¬гальні двори, зводити ху¬добу, готувати реманент,
створювать посівний фонд, організовувать роботу в полі. Правління колгоспу засідало ночами.
Спочатку в Лебедині
був створений один кол-
госп, який називався іме-
ні ХП-річчя Жовтня. Йо-
го очолював С. М. Кохно.
Восени 1929 року в Ми-
колаївському монастирі
організовується кому-
на «Червоний жовтень». Головою комуни став Ф. П. Колот, який до цього тривалий час був головою сільради. Кол¬госп поділили на три виробничі дільниці, так як ще при царській вла¬ді був поділений маєток Роговського. Пізніше, в
1933 році, ці дільниці стали основою трьох колгоспів, на які поділили колгосп імені ХІІ-річчя Жовтня. Зараз рідко хто знає, чому в Лебедині три колгоспи.
На самому початку ко¬лективізації почали лік¬відовувати куркулів. Для цього була створена кої місія, яка ходила по дво¬рах куркулів, описувала майно. Розкуркулювані ділилися на три катего¬рії: якщо землі більше 7 десятин, то забирали майно повністю, виганя¬ли з хати і відправляли у Вологду; якщо землі 4—7 десятин, пара коней, То забирали майно, вига-
(Продовжеяпл. ПоЧ в
Ш 76, 80), 
няли з хати, інколи виво¬зили «на мригу» (дорога на Лип'янку), але із села не виселяли; при менших достатках забирали май¬но, валили будівлі, але з хати не виганяли.
1 березня 1930 року 40 куркульських сімей) були відправлені на ви¬силку у Вологду, а через рік, 8 квітня 1931 року, була друга висилка на Урал (на станцію Чусова).
Звичайно, всяка нова справа потребує певних затрат, тому й створення крупних колективних госпо¬дарств за короткий термін відкинуло сільське госпо¬дарство назад.
Першими, як уже зга. дувалось, почали гинути коні, потім була вини¬щена значна частина ве. ликої рогатої худоби, яку просто вирізали, щоб не здавати в колгосп.
У відповідь колгосп¬не керівництво почало застосовувати насильниць¬кі методи, причому дея¬кі з арсеналу кріпосного права, про яке вже встиг, ли забути. Бригадири хо¬дили й загадували йти на роботу, як осавули при панах, а вранці в хатах, Де жінки запізнювалися, заливали водою вогонь в печі. Так як двісті років тому співалося в народ¬ній пісні:
Ой отаман з
прикажчиком Огні заливають, А всіх дочок з матерями В поле посилають.
Почали практикувати створення «чорних бри. гад». Жінок, які запізню, валися на роботу або не виконували завдання, не відпускали додому, а за. пиралц в якійсь хаті і рано відправляли знову на роботу. Така бригада була організована в хаті А. П. Кожна, над якою майорів чорний прапор. Через деякий час якийсь сміливець установив на цій хаті гасло; «Смерть колгоспам!». Це виклика¬ло шок в активу і з кри_; ком: «В Лебедині контр¬революція!» цю фанерку повезли в Шполу. Приї. хало якесь районне на¬чальство, подивилося, ве. діло розігнать цю брига, ду і більше не займатися подібними дурницями.
Але дещо пізніше прак. тика «чорних бригад» бу. ла поширена на всю У краї, ну. За невиконання хлібо. здачі деякі села заноси, лися в чорний список. З ними припинялися всі. лякі стосунки і вони були приречені на повне вимирання.
А плани хлібоздачі весь час збільшували, незва. жаючи на те, що 1931— 1932 р. р. не були вро. жайними. Вже в 193І р. в хлібоздачу почало йти фуражне зерно, людям не давали нічого, а в 1932 р. в хлібоздачу пі. шов і посівний фонд.
Все це разом взяте і привело до страшної тра. гедії.
Із спогадів І. Г. Рудаса:
«...Отак за 30—32 роки від того, що було нажите при непі, не зосталося і сліду. В перші дні колек. тивізації, як почали пить могоричі, то п'ють і досі,
Ще не вихмелилися. Всі будівлі, які були під бляхою, розкривали і тією бляхою крили кол. госпні ферми. В колгос¬пі околоту не було, бо ніхто не намолотив та й не було з чого. Які були хати під соломою, то по¬чали світитися, бо на
розпал люди висмикува¬ли. Восени ходили брига, ди активістів по дворах із шпилями і в рахунок хлібоздачі забирали все До тла: де гарбуз, де бу¬ряк, де жменя зерна — все було забране і вінич¬ком заметене.
Із осені 1932 року все було забране. Вижили ті, в яких щось було захова¬не і не найшли, а також близькі До активу. Хто мав корову, то вижив на молоці, а були такі, що порізали корів, м'ясо пої¬ли, то не осталось нікого, всі померли. Вижили ті, що виїхали до Харкова, навіть із сім'ями. Вижили ті, що в Росії взимку рі¬зали ліс або яку іншу ро¬боту робили і привозили до сімей дещо із харчів.
Весною 1933 року ні один кінь, хоч і перезиму¬вав, у роботу не годився: багато коней лежало, ба¬гато подохло. Всі сили кинули, щоб коней виг¬нать на береги, деякі самі вийшли, лежачим коси¬ли стару рогозу та підго¬довували. Треба почи¬нать сіять ярину, а тягло не ходить. Зима була ду¬же холодна, випало бага¬то снігу, але весною цей сніг розтанув за три дні, бо задув сильний півден¬ний вітер, виглянуло сон¬це, не було ні одного ран¬кового приморозку. Поза¬топлювало криниці, льо¬хи — так раптово розта¬нуло. Земля протряхла, треба сіяти, а коні не можуть ходить — такі виснажені:».
І

22 серпня 2011

Сова Микола, користувач 1ua
Микола Сова
Тема: ГОЛОДОМОР

-

 

ЛЕБЕДИН- З З

 

2. Тривога   наступила   в   1929   році


 

 

Тривога наступила в 192у  році. Влітку декого

13    заможних селян за-
арештували, в тому чис-
лі і попа Георгіївської
церкіш Виняковського
С. А. Церква була авто-
кефальною і служба від-
правлялася українською
мовою. Дехто із старо-і
жилів це пам'ятають.
Це викликало лють і
роздратування у влас-
тен і    церкву закрили,  а

14        травня 1929 року
Виняковського заареш-
тували і відправили десь
на північ. Цікаво, що
його реабілітували лише
в травні 1992 року, піс-
ля всіх реабілітацій. Тро-
хи пізніше вигнали з
хати і попа Преображен-
ської церкви Гребінов-
ського І. П., а церкву
перетворили на зерно-
сховище.

Восени 1929 року по­чалася шалена агітація за вступ у колгосп. На всіх десяти кутках села були організовані шта­би,, куди виконавці зга­няли людей і там агі­татори розказували, як добре   жить у колгоспах.

Але ця агітація була ма-
лоефективною.
          Люди
не вірили їм, причому
багато знали про долю
двох колгоспів «Грім» і
«Сівач», які утворилися
в 1925 році і проіснува-
ли не більше року.

Із спогадів І. Г. Рудаса: «Тоді вирішили зганять людей в клуб, у школу. Були мобілізовані мис­ливці з рушницями,, і ця     охорона      стерегла людей. Тих, які подали
заяву, тоото, записалися
в колгосц, відпускали
додому, а тих, що не
хотіли
   записуватися,

тримали і вони ночува­ли там, їх навіть не ви­пускали «до вітру». Нав­чання в школі було па деякий час припинене, бо класи були «запас­куджені і перетворені па нужник».

Із розповіді С. С. .На­заренка:

«Людей загнали в клуб (при заводі) і агітували там до ночі, двері за­крили. Організовував це С. В. Кирнлін та його три сини. Записували на сцені. Хто записався, відпускали додому. В центрі села поставили бочку гасу і продавали тільки членам колгоспу.

Цей С. В. Кирилін був директором рафшарні і уповноваженим від рай­кому по проведенню колективізації. Він по­грожував: «Чекайте,, за­пахне на Козиній горі кулішем, будете рачки туди лізти». Мабуть, він щось знав, бо його погроза через деякий час збулася».

Із спогадів І. Г. Рудаса:

«З тих, що записалися
в колгосп, вибрали стар-
ших, щоб устатковува-
ли конюшні. Прийдуть
до дядька в повітку, пе-
регородки,,
        перєстіики
викидають, роблять жо-
лоби і зводять коней в
ці повітки по три-чоти-
ри пари, скільки при-
міщення дозволяє. Виз-
начили   
польоводііі,       які

займалися      реманентом,

звозили плуги, борони,
сівалки,
          соломорізки,

молотарки кінні і з дви­гунами. Почали їздити по хатах збирать посів­не зерно для ярих від того, скільки на весну лишилось. Склади для зерна були при цукро­вім заводі: один цук­ровий склад» а другий, де була зимова бондар­ня... За зиму колективі­зація була проведена па 99.9 процента, курку­льський опір зломлено. Ніхто    не опирався.

А в колективізацію і до самої війни жодного активіста не убили і па­льцем не зачепили.

До весни посівний ма­теріал був засипаний, але фуражний для ко­ней не заготовили,, а де і був заготовлений, то актив забрав для своїх свиней. Навесну коні вийшли худі, особливо молодняк, такі, що не дай Бог побачить.

Першої весни, тобто 1930 року визначили, що коні зайві, тільки корми з'їдають, а робо­ту можна зробить, якщо їх на третину зменшить. І так на нашій дільниці було удавлено 400 ко­ней, їх виводили у про­валля і вірьовкою за шию скручували пали­цею,, кінь падав, там і прикопували цих нещас­них тварин. Залишили­ся коні старі, які бі­льше стояли на соломі.

Коли    розпочалася ро-
бота в
   полі, не було чим
робить,
коні приставали,
падали.
    їх виводили на
береги,
   в ліс,   на виру-і
би; половиною сіють, половина пасеться. І так з горем пополам обсія­лись. Написали любимо­му вождю, що посіяли в самі стислі строки.

Багато коней подохло першої весни, напихали в себе паліччя різне|:| сухий очерет, запіка­лося в кишках і здиха­ли. Ці трупи теж при­копували. Які коні ви­жили, за літо поправи­лись, ними хоч удень робилц, а на ніч пус­кали пастись... Так було і в 1931 році: весною коні дохли, то вже тру­пів не прикопували, а привозили на загальний двір до свинарника і го­дували свиней. За літо 30-го року побудували свинарник і корівник. Корів набрали в курку­лів. В 1932 році коні дохли по 10 голів в день на початку весни, то трупами теж годували свиней, але вже були і люди, які їли те пад-ло, бо па трудодні не дали нічого, навіть і не згадували. Вивезено бу­ло все, навіть посівний фонд.

Як везли першу здачу хліба на елеватор, то на передній підводі був прапор, а на задніх — транспаранти про те, який видбали урожай, що ве­земо хліб в подяку т. Сталіну за щасливе, радісне, заможне жит­тя. Називали його і ба­тьком, і сонцем, що сві­тить нам із Кремля».

 

 

 

21 серпня 2011


1


  Закрити  
  Закрити