|
Нардеп від Буковини Григорій Тіміш став почесним жителем буковинського села Хряцька - читати далі... |
Нардеп від Буковини Григорій Тіміш став почесним жителем буковинського села Хряцька - читати далі... |
Лікувальна вода в Хряцькій та унікальна глина в Глибоці. Медичний туризм на Буковині перспективний - читати далі... |
яке призвіще вашого директора школи
http://bukportret.in...>Легенди
Такого
живописного села не знайдеш, хоч пройдеш всю Чернівецьку область. Та що там
область – пройдеш весь світ і то не знайдеш! А топонім його простий – Хряцька.
Чому? А ось що про назву села у спадок залишили нам наші прадіди. Колись, на цьому місці, де тепер
розташоване село були вікові кодри. Це вже набагато пізніше, відомий румунський
поет Василь Александрій писав про них (а називались вони Герцаївські кодри). «
Кодри – це рідна домівка гайдуків..» Інша легенда передає нам, що назва села
пішла від назви річки Хряцушка, права притока Прута. Але чому таку назву мала
річка?
Легенда про « Замку» та
«Солену Воду»
Колись, дуже давно, коли на наш краї
напали монголи (А це цілком можливо: були ж вони в Карпатах, про що писав І.
Франко в своїй повісті « Захар Беркут»). Один з цих загинів зупинився в нашому
селі. Збудували вони собі замок на самій високій горі,що біля села. З того часу
ця гора і носить назву „Замка'. Була з ними баба - Бабахирка. Чоловіки
ходили на полювання, а вона залишалася дома по господарству. І були ці монголи
канібалами (людоїдами по-нашому). Якось-то поверталися вони з полювання. День
був невдалий. Дичини не наполювали, тож поверталися до замку похмурі і
розлючені. І тут на стежці, вони зустріли двох дівчат Оленку і Марійку. На
серці стало світліше. Монголи схопили дівчат і поволокли до замку. Наказали
вони своїй господині приготувати одну з них до обіду. Але бабі дівчата
показалися занадто худорлявими і вона вирішила їх підгодувати. Марійка весь час
плакала і нічого не їла, а Оленка все їла та ще й добавки просила, і набиралася
сил. Минав час. Аж тут наближалося якесь-їхнє свято (сабантуй по-їхньому).
Чоловіки як завжди направилися на полювання, а бабі наказали до їх повернення
приготувати стіл. Баба затопила піч і пішла за дівчатами.
Але Оленка яка все їла і набралася сил, схопила бабу і кинула у піч. Сама взяла
Марійку і побігли у село. Там вони розповіли селянам, що з ними трапилося..
Чоловіки зразу же озброїлися і спрямували до замку. Щоб їх монголи не вгледів
завчасно, вони пішли поза лісом.
Гора «Киданка»
На цьому узгір'ї розташована село
Валени. Легенда розповідає про ті самі часи, що і легенда про « Замку».
Захопивши село, монголи розмістилися по хатах селян. До Кидана теж було
призначено трьох монголів. Сталося так, що вони, ну не то щоб дружили, але і
відкритої ворожнечі ніхто не бачив. Монголи ходили на полювання, дичину віддавали
хазяйці, разом сиділи за одним столом, вони допомагали по господарству. Одним
словом стосунки між ними були добрі. Посилання: http://bukportret.in...>http://bukportret.in...
|
http://bukportret.in...>Традиції та фольклор
Кожний народ, кожна людина скільки себе
пам’ятає, живе народними піснями і танцями. Прищепили любов до них спочатку
мати, батько, сусіди, а пізніше виконавці і знавці фольклору з рідного села. І роздаються в різних куточках села
„Ахо-ахо!' і „Хєй-хей. І у кожній „банді' свій почерк, свій манер
колядувати: у одних речитативом, у інших - під мелодію . А в ранці хлопчаки та дівчатка ходять від хати
до хати посівати. І знову побажання господарям у новому році гарного врожаю,
щастя та здоров'я, „...Клен по коліна, щоб вас голова не боліла...'. Сарrа' („ Коза'). На теренах
народної творчості „Сарга' була знайома ще за часи давніх греків і
романів. Пізніше. вона стала однією з головних фігур у фольклорі західно -
європейців. Особливий розвиток цей мальовничий персонаж знаходить і у
латинських народах. Хата, в яку не заходила „Коза', вважалася,
що її не обмине лихо на протязі року, а на господарів
цієї хати ніхто не звертав ніякої уваги. Тому такі
хазяйства руйнувалися, бідніли. Після колядки, дід питає: Різдво - одне із найурочистіших
християнських свят з найчистішими традиціями,
радощами та веселощами. До нього готуються
особливо старанно,створюючи в оселі зворушливу атмосферу затишку, трепетного
очікування миру,добра, гараздів. Переддень Різдва Христового -
Святвечір сповнений особливого колориту. Яскраво прикрашена різдвяна
ялинка, приємне мерехтіння свічки, дзвінкі голоси маленьких колядників під
вікнами.
Посилання: http://bukportret.in...>http://bukportret.in...
|
http://bukportret.in...>Освіта
Прислів’я каже
«Книга на столі – світло в душі та у будинку» Існує книга життя, яку людина вивчає все життя,
та книга книг, яку ми всі вивчаємо в школі. В 1959року школа стала восьмирічною, директором був
Василь Мошянець. Наприкінці 60-х років була побудована ще одна школа з
трьома приміщенням з класами та кабінетом директора школи Скрипкару К.В. В 1986 року школа залишились з 6-ма класами; до 1990
року школа знаходилась в парафіяльному будиноку та в будівлі колишньої примарії
збудована ще під час королівської Румунії . Коли один зі старих будинків було
пошкоджено, вчителі навчали дітей в покинуті осели села. Тяжко було вчителям та
учням, тому що навчалися в дві зміни: в І змину навчалися учні з сусідніх
хуторів Валень, Канатівка і Цвяківка, а в ІІ зміну – учні з Хряцькі. Діти отримали нову будівлю з двумя поверхами, з 16
класних кімнат, спортивним залом, залом урочистостей, майстернею, просторою
і гарною їдальнею. Школа отримала багатий технічний , навчальний та
ілюстративний матеріал. Велика заслуга в цьому тодішнього директора
сохвоза «К Маркс» Фирфа В.В., директора школи Тудос І.М. та
голови сільськоЇ ради МоскалуМ.І. Завдання сьогодення - залучення широкого кола
школярів та учнівської молоді до нового розуміння художньо - естетичних надбань
народу, виховання високої естетичної культури особистості. Цими гуртками охоплені понад 60% учнів. Залучали
учнів до імпровізації та творчої діяльності, до проведення літературно-музичних
вікторин, концертів, конкурсів, фестивалів на яких виховується повага до
народного мистецтва. Для забезпечення високої художньої естетичної
культури особистості, вивчення перлин національного мистецтва, фольклору,
працює хоровий та фольклорний гурток. Пісні гуртка вийшли за межі школи і
звучали в будинках культури сіл району, в центральному районному будинку
культури, на різних фестивалях обласного масштабу. Про це свідчить дипломи і
грамоти, якими були нагороджені виступи хору і фольклорного гуртка (фото). Посилання: http://bukportret.in...>http://bukportret.in...
|
http://bukportret.in...>Історія
Пошукову діяльність здійснювали: Мідвігі Анастасія, Чуботару Олена, Алекса Сніжана Ми живемо в чарівному куточку України –
на Буковині. Старовина буковинська земля – край смерек і буків, край біло
пінного Черемошу і Пруту, край журливої та стрімкого танцю, край, який завжди
славився мужністю духу народного і високим мистецьким надбанням . Культура і мудрість людей, відома за ступінь
іхного розвитку. Hreatca (українською мовою Хряцька,
транслітерувати Hriatka, російською та німецькою Хряцька Chrjazka) є однією з
сіл Герцаївського району Чернівецької області (України). Вона має 1992 жителів,
в основному румунів . Будівництво проводилась Гаврилом Бедіхоном за
підтримки односельчан. Значну допомогу надала сестра боярина Дмитра Штефановича
- Фелічія, що мала маєток у селі. Продовжувала діяти церква і у часи, коли
невіруючі хотіли забути про Бога. Нині вона гарніша, кожного свята переповнена
людьми. Церква села Хряцька є пам'яткою історії та культури. 1945 – рік початку інтенсивної
колективізації. При засновані колгоспу «ім.. Сталіна» у селян села
відбирали землю, худобу, сільське господарське знаряддя праці. Першим головою
колгоспу був Костянтин Буга. Іншими головами були Захарчук, Руснак, Ліліак,
Русу, які привласнювали колгоспне майно, всі інші не задовольнялися лише
постілкою працю. Першими колгоспниками стали Виску Гавріл, Бурла Замір, Сувійка
Георгій, Тома Іон, Сувейке Іон та ін. Остаточне формування колгоспу тривало до
1947р. правління якого було в помешканні колишнього господаря землі Гаврила
Бідіхона . Школа З часу другої світової війни
до сьогодення села Хряцька удостоїлось, багатьма
працьовитими людьми, які перетворили його на сучасне село з новою школою,
будинком культури, сільською радою, бібліотеками, їдальнями,
млином, поштою. В селі Хряцька Герцаївського району існують 3
джерела мінеральних вод, які мають важливі лікувальні властивості. В 2006 році
впланувалась будувати на території села Хряцька санаторно-курортну базу (фото). Проектом передбачалось: 29 травня 2007 у с. Хряцька Герцаївського району Чернівецькій
області завершено черговий мікропроект Українського фонду соціальних інвестицій
– розпочав роботу новозбудований ФАП. На урочистому відкритті були присутні
почесні гості, зокрема, голова Чернівецької ОДА Куліш В.І. та голова Обласної
ради Шилепницький І.О. Голова ОДА пообіцяв до кінця року виділити медичній установі
автомобіль. Завдяки створенню належних
санітарно-гігієнічних умов послугами нового ФАПу користуються мешканці 2-х сіл
і 3-х хуторів, які до цього відвідували медичні заклади районного центру. Загальна вартість робіт становила 338 849 грн.,з
яких 39 тис. грн. внесок місцевої громади. В даний час Хряцьківська сільська рада
складається з чотирьох населених пунктів: А отже історія нашого села продовжується
і для майбутніх поколінь, тому що кожен з нас додає своє до історії села,
района, області, країни, світу. Посилання: http://bukportret.in...>http://bukportret.in...
|
http://bukportret.in...>Видатні особистості
|
http://bukportret.in...>Духовність
Над сторінкою працювали: Парохіальну церкву побудовану з
деревини мешканцями села. Сталося це у 1700 – 1703 роках. При ії будови не було
використовано жодних металевих виробів. Деревина з якою було побудована церква
люди волоком приносили з Герцаївських кодрів. Церква служила людям не тільки як
місце для молитви, а й як сторожова башта, з якою повідомлялося селянами про
якісь біди: пожежа, напади ворогів. Будівництво проводилась Гаврилом
Бедіхоном за підтримки односельчан. Значну допомогу надала сестра боярина
Дмитра Штефановича - Фелічія, що мала маєток у селі. Могила Гаврила
Бедіхона знаходиться на подвір'ї церкви. На жаль, стара дерев’яна церква
після другої світової війни згоріла. Тепер на тому місці де знаходилась церква
за ініціативою Житарашу В.В. і за підтримкою односельців збудована капличка, а
на місце іконостасу збудовано хрест. На подвірі церкви спильними зусілями
селян в 1991 році збудований хрест присвячиний селянам яки були засланні та які
пали в боях второй світовой війни. Продовжувала діяти церква і у часи,
коли невіруючі хотіли забути про Бога. Нині вона гарніша, кожного свята
переповнена людьми. Церква села Хряцька є пам'яткою історії та культури.
посилання: http://bukportret.in... |
|
Закрити |