|
Вишивка у селі Сучевени
Вагомим елементом матеріальної культури будь-якого народу є народні ремесла, досвід та майстерність яких передаються з покоління в покоління. посилання: http://bukportret.in...=&limitstart= |
Фольклорний колектив ' ЦАРАНКУЦА'
посилання: http://bukportret.in...=&start=1 |
Сучевени (Широка Поляна) розташовані на правому березі річки Сірет, за 11 км від районного центру Глибока, за 3 км від залізничної зупинки Купка. Місцева Свято-Михайлівська церква, що розташована у центрі села, http://bukportret.in... height='233' width='255' style='border: 0px; padding: 0px; margin: 5px; float: right;'>освячена у 1876 році. Архівні дані свідчать, що село має цікаву духовну історію розвитку. Церква розташована в центрі села, при дорозі, на рівнинній місцевості. Мурована, потинькована, трибанна, триконхова з прямокутним бабинцем та присінком. До церкви ведуть два входи з західного та південного фасадів. В церкві знаходиться різьблений, золочений чотириярусний іконостас ІІ пол. ХІХ ст. Дзвіниця розміщена на південний захід від церкви. Мурована, двоярусна, восьмерик на четверику, завершена ліхтарем з півкруглою маківкою. На підставі архівних матеріалів можна зробити висновок, що за період з 1800 по 1980 роки у сільській Свято-Михайлівській церкві служило 20 священників. У 1980 році був призначений митрополитом Чернівецьким і Буковинським місцевий священик http://bukportret.in... height='196' width='262' style='border: 0px; padding: 0px; margin: 5px; float: left;'>протоієрей Іоан Амарі, уродженець села Сучевени, який з перших днів богослужіння піклувався про храм та його прихожан. У отця Іоана було чому вчитися, він багато зробив для церкви, виховав двох синів Георгія та Іллю в дусі вірного служіння Богові. Отець Георгій служив у церквах села Карапчів – Святих Кузьми і Дам’яна, та села Просікуряни – у церкві святого Апостола та Євангеліста Іоана. Отець Ілля Омарі після смерті батька з 1996 року служить у Свято¬Михайлівській церкві села Сучевени та у Свято-Миколаївській церкві села Петричанка. Сучевени відзначає храмове свято щорічно 2 серпня. Церква була освячена 21 листопада 1876 року на честь Архангелів Михаїла та Гавриїла. Старожили свідчать,http://bukportret.in... height='225' width='299' style='border: 0px; padding: 0px; margin: 5px; float: right;'> що на території Глибоцького району у цей день храмове свято відзначають у 7 церквах, а саме в селах Купка, Черепківці, Валя Кузьмина, Коровія, Стерча, Тереблече, Йорданешти. Мешканці села Сучевени обрали собі патроном ще одного святого, пророка Іллю, який також оберігає село Сучевени спільно з Архистратигом Михаїлом та Гавриїлом. Мені пощастило побувати на храмовому святі 2 серпня 2011 року і отримати велику благодать Божу. 134-річний храм нині – ніби щойно споруджений, виконані оздоблювальні роботи на стінах. Про це село хочу сказати такі слова: «Краса Сучевен оспівана поетами і сюди хочеться повернутися знову і знову». Виконавець: Горобець Магдалина учениця 9-го класу Сучевенської ЗОШ І-ІІІ ст. Керівник: Плеван Валентин Георгійович |
Поки що невідомо достеменно, чи назва «Сучевени» походить від прізвища «Сучеван», чи навпаки. • Яка була потреба змінити такі чудові прізвища, як Амаріуца, Андрішан, Банілян, Грігораш, Урсу, Муту, Лупу, Паскар та інші, на Сучеван? • Якою була роль і призначення нашого села в сусідстві з Петродавою на Корхані ( дослівно Петродава означає «з-понад прірви»)? Назва «Корхана» чи не є тотожною з терміном «курган»? • В роботі Ніколає Грамаде «Другорядна топонімія Буковини» (розділ І, стор. 346) знаходимо документ, виданий воєводою Штефанце в 1528 р., де йдеться; « де сходяться два Сірети, знаходиться село Михайлівці». І далі (в розділі II, стор.385): де з'єднуються Сірети (1761 р.) читаєм: «Петричень». • Можливий зв'язок між назвами «Стримтура» у нас в селі та «Стримтура» (Глибокий потік) в історичному Марамуреші (Закарпаття)? В нашому селі досі зберігається назва кута Ніхаленілор (правильно —Міхайленілор). Чи є щось спільне між «Міхайлень» та «Міхайлешть»? - Якою насправді є особистість священика Іона Дана (1845-1893 рр.) та його роль в історії села? Знаємо, що: - В його часи відкривається школа (тривіальна) при церкві. - Церковні служби проводяться румунською мовою. - Викладається румунською мовою латинськими літерами. - Сприяє відкриттю першої початкової школи в селі (1882 р.), а згодом у зведенні першого приміщення школи (1902) р. - За його часу першими з його допомогою кілька хлопців та дівчат із села йдуть на навчання до університету (В.Грінку, В.Сучеван-Урсу, З.Дабика .В.Унгурян, Г.Грігораш та інші). - Він активно підтримує змінювання деяких прізвищ. - Приймає участь і сприяє у спорудженні церкви (1870 р.). - З допомогою школи та сільської ради проводить палку пропаганду проти пияцтва. - Його дружина — Домніка є особою досить популярною в селі, вінчає та хрестить багатьох сучевенців. Та, незважаючи на все це, мешканці села забули про нього настільки легко, що навіть не знаємо, де він похований. Разом з перенесенням столиці Молдови із Сірету до Сучави наше село залишається подалік від великих торговельних шляхів, які з'єднували різні частини країни зі столицею. Та все-таки, завдяки записам різних мандрівників маємо відомості і про село Сучевень. |
|
Закрити |