|
http://tarnoruda.org...>http://tarnoruda.org... alt='' height='300' width='400'> 1.Аристов Г.Ф. – рядовой http://tarnoruda.org...>http://tarnoruda.org... alt='' height='225' width='300'> http://tarnoruda.org...>http://tarnoruda.org... alt='' height='225' width='300'>
|
Катерина Сенявська ініціатор перебудови костелу в Тарноруді http://upload.wikime... alt='' height='500' width='400'> Катерина Сенявська до заміжжя — Костка; пол. Katarzyna Sieniawska, жила в період з 1576 по 1648 — представниця польської шляхти. Родовий герб — Донброва. Донька Яна Костки та Софії Одровонж що володіли половино Галичини і частиною Поділля. Одружилася з Адамом Єронімом Сенявським (1576—1616). Її приданим були Меджибіж, Сатанів, Тарноруда а також Зіньків із навколишніми селами. У Сенявських було трьоє синів — Миколай народився близько 1598 помер 17 квітня 1636, Олександр з 1599 по 1621 та Прокіп з 1602 по 1626. Катерина Сенявська пережила чоловіка та усіх синів. Усі четверо були поховані в костелі в Бережанах. Коштом Катерини Сенявської всім їм було встановлено пам’ятники. 1920 року саркофаги Адама Єроніма Сенявського та трьох його синів Миколая, Прокопа й Олександра вивезено до Вавельського замку. Там вони перебувають і понині. У 1641 році Катерина Сенявська власниця Сатанова піднесла містечко до статусу міста та, зі згоди польського короля, надала поселенню магдебурзьке право. Собі вона обумовила право призначати війта міського начальника та право остаточно розв’язувати всі судові справи громади. За цю «дуже сумнівну автономію» так її охарактеризовано у виданні «Парафії та церкви Подільської єпархії», 1901 власниця поклала на міщан обов’язок будувати та тримати справними міські укріплення, а також забезпечувати їх артилерією та бойовими припасами.близ. Одним з найбільших пам’ятників що залишила у спадок Катерина Сенявська на Поділлі є Костел божої матері Святого Скапулярія що знаходиться у Тарноруді, вона перебудувала святиню з деревяного костелу oj cnjzd p 1355 року на камінний в чудовому Бароковому стилі в 1643 році. Костел зберігся і функціонує до нині всі бажаючі можуть оглянути святиню що знаходиться в Волочиському районі в Тарноруді. |
Зелений туризм дає можливість ознайомитися з культурою краю, його історією, http://cs306604.user...>http://cs306604.user... alt='' height='300' width='400'> релігією і природним потенціалом. Враховуючи безцінний природний потенціал, неповторну красу українського краю, багатство і щедрість української землі, різноманітність природних ресурсів, помірний клімат, насичене подіями історичне минуле України, гостинність місцевих жителів – український зелений туризм може по праву вважатися візитною карткою нашої країни. Зелений туризм в Україні набирає все більшої популярності та актуальності. Ні для кого не секрет, що для того, щоб по-справжньому зрозуміти історію країни, потрібно їхати в її сільську місцевість, оскільки саме там збереглася до наших днів незаймана сучасністю культура українського народу, її національний побут і багата природа з лісами, ріками і горами . Ми пропонуємо унікальну можливість відвідати наймальовничіші куточки України Зелений туризм – відпочинок для тих, хто любить і цінує природу, а також для тих хто просто хоче весело і з користю провести свою відпустку або вихідні. Зелений туризм це реальна перспектива для Тарноруди. |
Любомирська Ізабела (уроджена Ельжбета Гелена Анна Чарторийська; 21.05.1733, за ін. відомостями — 1736, м. Варшава, померла вона в Польщі — 25.11.1816, м. Відень, Австрія — меценат і колекціонер творів мистецтва епохи рококо. Дочка Олександра Августа Чарторийського, руського воєводи, представника українсько-польського роду Чарторийських, дружина великого коронного маршалка Станіслава Любомирського від 9 червня 1753, прабабця Альфреда Потоцького, намісника Галичини. У власності Любомирської були польські палаци у Віланові, Урсинові та «Мон Кото» на Мокотові. Вона поклала наріжний камінь під будівництво Народного театру у Варшаві. На зламі XVIII та XIX ст. була ініціаторкою перебудови замку в Ланьцуті також вона збудувала чудовий зразок обороних церков на поділлі у містечку Тарноруда в 1816 році. Одна з найвідоміших жінок Речі Посполитої у XVIII ст. Брала активну участь у політичних іграх свого часу. Спочатку була прихильною до короля Станіслава Августа Понятовського, а згодом боролася з ним. З огляду на невдачі своєї політичної боротьби переїхала спочатку до Парижа, а після вибуху Великої французької революції перебувала у Відні. Крім політичної діяльності вирізнялася як особлива опікунка селян. Володіла 14 містами і 366 селами, значна частина яких була розташована на українських землях, серед них і с-ще Сатанів тепер Городоцького р-ну Хмельницької обл. та містечко Тарнорудаіз навколишніми селами. Мала чотири доньки — Ельжбету (1755—1783), Олександру (1760—1836), Констанцію Малгожату (1761—1840) Юлію (1764—1794). |
Сталось неймовірне в Волочиському районі відкрилась Стопа Ісуса Христа. В с. Тарноруда завдяки зйомкам поверхні кращої якості компанією Гугл нашому погляду відкрилось чудо озеро що в Тарноруді виявилось має дивовижну форму стопи і не простої стопи а стопи Ісуса Христа, найцікавіше те що на озері є острів і він на фотознімках є як те що це цвях забитий при розп’ятті .http://volochisk.at....>http://volochisk.at.... alt='' height='281' width='399'> Форму цю свою озеро набрало після того як було розформовану ГЕС і на залишках Водосховища зробили каскад ставів. Площа озера має карколомні розміри більше 200 гектарів. Як не дивно озеро існує вже більш як 50 років і за весь цей час не було жодного утопленика на озері це може свідчити лише про одне це місце є не простим а благословенним. Поглянувши на інші стави по р. Збруч наприклад с. Вочківці Там озеро теж не мале розміри близько 140-160 гектар то там статистика каже сама утопельників кожного року не бракує. В Тарноруді ж при площі 200 Гектар немає середня глибина 2,5 – 3 м на ямах сягає 5-7 метрів. Звичайно знайдуться і скептики ті хто скаже що то брехня , але справжні віруючі люди ніколи не відкинуть знаку з вища і будуть вірувати бо віра робить нас сильнішими. |
Над цим думають всі, хто хоче бачити її самоврядною Про те, що реформування системи місцевого самоврядування вкрай потрібне, говориться давно і всіма. Час від часу ідея спалахує вогнем цікавості у найвищих ешелонах влади. Потім настає період її масового обговорення із залученням всіх самоврядних структур та їх представників — від очільників міст до сільських голів. При цьому всі гаряче вступають у дискусію, пропонують свої варіанти, діляться досвідом, здобутим під час закордонних поїздок. А за тим … все затихає. І так до нового проголошення реформ. Черговим пунктом на цьому шляху стали і нинішні ініціативи Президента країни і концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. І знову тема дуже потрібна і актуальна. Правда, із нею поспішати не стали. Для політиків така стратегія — обережна і далекоглядна, бо принаймні тепер не доведеться ризикувати своєю репутацією, якщо все завершиться лише черговим проголошенням намірів. А що думають з цього приводу практики? Своїми думками поділилися ті, для кого самоврядування — не загальне поняття, а щоденна робота. http://www.golos.com... alt='' height='400' align='middle' width='300'>
Саме до такої думки схиляється голова Волочиської районної ради Леонід Шиманський:
— Територія, земля — це те основне
багатство, яким має володіти самодостатня громада. Бо воно є головною
передумовою розвитку чи то промислової, чи то сільськогосподарської, чи
туристичної, чи будь-якої іншої інфраструктури. А вже ті в свою чергу
мають принести надходження до місцевого бюджету. Щоб побачити справді
ефективний територіальний поділ Леонід Іванович пропонує повернутися до
територіального устрою середини вісімдесятих років минулого століття,
котрий, на його думку, був найефективнішим. У той час сільрада була
прив’язана до території у три-п’ять тисяч гектарів. Як правило, її
обробляло одне господарство, яке було спроможним заробити кошти не
тільки для свого розвитку, а й для утримання соціальної сфери села. Саме
за колгоспні гроші було зведено чимало сільських лікарень, шкіл,
дитячих садків, клубів…
— Але з часом почали перемагати
амбіції окремих керівників, котрі почали дрібнити колгоспи. І при цьому
кожен новий голова був не проти мати свою сільраду, — переконаний Леонід
Іванович. — А в результаті ми отримали у спадщину тисячі сільських рад
без грошей і реальних повноважень.
— Є у нас, приміром, три сусідні села —
Зайчики, Тарноруди та Поляни, — продовжує голова. — У кожному живе по
шістсот чоловік. І у кожного — своя сільрада, сільський голова, і хоча і
скромний, але свій штат чиновників. Та при цьому всі вони однаково не
можуть дати собі раду, не знають, куди подітись із своїми проблемами,
насамперед фінансовими. То чи не доцільніше було б їм усім об’єднатися в
єдину громаду? Чи додасть таке формальне об’єднання надходжень до
місцевого бюджету? Думається, навряд чи. Чи вдасться багато зекономити
державних коштів на скороченні посад секретарів? Очевидно, що ні. То в
чому ж тоді сенс такого об’єднання?
— Я зрозумів це, коли побував у
французькій Тулузі, — підтримує ідею міський голова Старокостянтинова
Микола Мельничук. — Населення міста становить 400 тисяч чоловік. Але
об’єднана тулузька громада —вдвічі більша. Бо до неї входить населення
навколишніх невеличких сіл та містечок. І це не формальність. Це
насамперед можливість спільно заробляти гроші до бюджету і спільно
розподіляти їх саме на те, що важливо для всіх жителів, а не одного
міста. При цьому ніхто не вважає себе бюджетоутворюючим містом, а хтось —
дотаційним селом.
У нас же, на жаль, залишається
більше роз’єднуючих, ніж об’єднуючих чинників. І бюджетний в тому
числі. Бо кожна нижча рада думає, як би вирвати більший шматок із
бюджету вищої, і ця вертикаль наскрізь пронизує всю країну.
Заробленим ділитися не дуже хочеться
Як важко діляться місцеві бюджети,
знають всі, хто причетний до цього. Бо всім і на все не вистачає.
Доводиться визначати пріоритети там, де їх навіть теоретично неможливо
визначити, бо кому більше потрібні гроші — хворому на ліки, школі на
нові вікна, чи на будівництво дитячого садка для сільської малечі? Однак
при цьому переважна більшість міських голів впевнена, що їхні міста
ніколи не були б дотаційними, якби все зароблене залишалося на місці, а
не відправлялося до державної скарбниці. — Силу місцевого самоврядування
чи не найповніше я зрозумів, коли, побувавши в нідерландському
Маастріху, дізнався про його бюджет, — поділився враженнями міський
голова Кам’янця-Подільського Микола Сімашкевич.
Одним із основних джерел надходжень до
місцевої казни для обох міст є туристичний бізнес. Кам’янець з усіх сил
прагне його розвинути і заманити до себе туриста. Але ще кілька років
тому двадцять відсотків готельного збору залишалось у міській казні.
Тепер ця сума зменшена до одного відсотка. В результаті місто, яке
прагнуло самостійно заробити на свій розвиток, очікує державних дотацій.
І справа навіть не в тому, наскільки
справедливим є їх розподіл. Найбільша свобода громади полягає не в тому,
щоб самостійно використати субвенції, а в тому, щоб самим заробити
достатньо для свого життя і розвитку. Тож в ідеалі потребують від
держави не стільки фінансової підтримки, скільки створення того
інвестиційного клімату, котрий дозволив би запросити до туристичного
містечка інвесторів.
Якщо гроші згори, то й підказки звідти
Право бути самодостатнім містом
Славута отримала ще 380 років тому, — не без гордості розповідає
тамтешній міський голова Василь Сидор. — Магдебурзьке право чітко
визначало його права і обов’язки, і ніхто, в тому числі і держава, не
могли їх порушувати. Тепер після стількох віків ми знову у пошуку таких
вольностей. А головне — фінансової основи, котра підкріплювала б їх. Що з
того, що сесії місцевих рад можуть на свій розсуд ділити бюджетні
кошти? Адже розподіл цей відбувається, виходячи не так із бажань чи
потреб громади, як із можливостей завжди обмежених бюджетів. Як наслідок
— традиційно передбачуваний результат: дороги залатати нічим,
відремонтувати каналізацію немає за що, утримувати зайвий медпункт —
неможливо… Пояснення у переважній більшості одне: якщо населений пункт
на дотації, то розкошувати немає як, треба дякувати і за те, чим
допомогли зверху.
— Але за що і кому має дякувати
Славута, котра щорічно збирає до 160 мільйонів гривень різних податків і
зборів, — запитує голова. — Із цієї суми на місці залишається 30
мільйонів. Потім ще 70 мільйонів гривень ми отримуємо дотації. А куди ж дівається решта?
Добре, якщо пощастить, і на твоїй
території працює такий промисловий гігант, як Хмельницька АЕС. Своїми
відрахуваннями до бюджету вона може прогодувати не одне село. Та коли
поруч немає нічого подібного? Як виживати крихітним ружичанкам,
правдівкам та ясинівкам?
Реально вони вже давно не мають свого
голосу і забули про будь-які бажання? Бо що може хотіти, а тим більше —
вимагати бідняк, у якого порожньо в кишенях.
Можливо, це дещо гротескне порівняння,
але саме на нього схожі теперішні стосунки громади із державою. Вони
народилися не зараз — тягнуться десятиліттями. Але вибудувати нові,
попри спільне бажання обох сторін, так нікому і не вдалося. То ідеї були
утопічними, то рішучості в діях бракувало, а то й просто бажання щось
змінювати.
Хмельницький.
ДУМКА
Тільки у Волочиському
районі, де нині діє понад чотири десятки сільрад, майже від половини з
них можна було б з легкістю відмовитися. Бо нині вони успішно
справляються лише з єдиним завданням — йдуть з простягнутою рукою до
будь-кого, аби випросити гроші, техніку, яку-небудь спонсорську
допомогу. Але хто і заради чого має все це роздавати?
Цифра
Туристичне містечко
Маатріх у Голландії практично таке ж за населенням, як і
Кам’янець-Подільський. Пріоритетом для обох є туризм. Однак річний
бюджет європейського туристичного центру становить 1,4 мільярда євро,
українського — 27 мільйонів гривень. |
Тарнорудський Храм Ісуса МилосердногоАндрій Майхер, історик-краєзнавець
|
Бжуско Броніслав
Іванович 1936 р. н с. Тарноруда поляк, немовля. У 1936 висланий разом з
батьками в Казахстан. Звільнений із спец поселень в 1956 р.
Реабілітований згідно з Законом України від 17.04.91. (П-15639, архів
УМВС). |
Кожне місто чи село має свою давню історію, традиції та звичаї. Село Тарноруда є тим населеним пунктом Волочиського району, де історія села багата й цікава, а традиції та звичаї предків передаються з покоління в покоління, відроджуються та процвітають. Є в селі унікальний костел Матері Божої Святого Скапулярія, церква-костел Святого Станіслава, палац-маєток Мордвінових, два єврейських та два християнських акрополі, прикордонні застави Російської та Австро –Угорської імперій, пейзажний парк з алеєю більш як 100-літніх лип та багато інших цікавих історичних місць. Своє свято село святкує щороку на Вознесіння Господнє. Ось і цього року 13 червня жителі громади об’єднали зусилля для організації свята у рідному будинку культури. Розпочалось свято піснею «Марш Поділля», яку виконали місцеві аматори. Вітав цього дня своїх односельчан сільський голова П.А.Возний, який зазначив, що Тарноруда – це прекрасне село, в якому живуть хороші й щирі люди. Поздоровлення з нагоди визначної події та цінні подарунки отримали жителі села від почесних гостей: представників народного депутата України С.П.Лабазюка, новообраного депутата районної ради А.Й Змрочка, депутата районної ради В.М.Сергійчука, заступника генерального директора ТОВ «Волочиськ-агро» Л.П.Адамчук, керуючого АФ«Тарноруда» ТОВ «Волочиськ-агро» В.П.Комісарчука. Ведучі свята перш за все привітали ветеранів Великої Вітчизняної війни, афганців, чорнобильців-ліквідаторів, матерів-героїнь та багатодітні сім’ї, пенсіонерів та працівників соціальної сфери. Концертну програму дзвінкоголосим співом продовжували учасники художньої самодіяльності, а запальними танцями ? найменші жителі села. Відомий на всю Україну найбільшою колекцією картоплі А.Резнік сам написав та виконав пісню «Про Тарноруду». А на завершення концерту фольклорний колектив місцевого будинку культури «Веселі забави» подарував усім гостям жартівливі пісні та гуморески. Надзвичайно колоритною також була виставка робіт тарнорудських майстринь з бісеру. Свято завершилося народним гулянням. Жителі села Тарноруда — одна велика родина, тож святкування було по – родинному затишним. |
Запрошуємо всіх бажаючих приєднатись до Паломницької ходи з міста Волочиськ в село Тарноруда Волочиського Району Хмельницької області до Чудотворного Образу Ісуса Тарнорудського Милосердного в Костел Божої Матері Святого Скапулярія 21 липня 2013 рок. Хода Формується о 6. 00 біля костелу Пресвятої Трійці села Користова. Для людей похилого віку буде організовано безкоштовний автобус, для попереднього запису телефонувати за номером +38 (068) 32 88 388 відповідальна Павенська Лариса. Для учасників ходи мати з собою зручний одяг та взуття, відповідно до погоди. Тел.+38 (068) 05 96 240 відповідальна Міла Слободян. Для ЗМІ в 14:30 зустріч з Єпископом та Священиками. В 15:00 урочиста служба Єпископа Кам’янець діє цезії Леона Дубравського.
Тарноруда – село Волочиського району Хмельницької області відоме з 1404 року в середні віки отримує Магдебурзьке право в 1583 році. По легенді століттями на горі порослій тереном, випало тут полювати Андрію з Ріпни, і коли він вибрався крізь терен на вершину пагорба, раптом побачив образ Ісуса Сумного. До того в нього боліло довгий час серце, але після того, як узяв він образ у свої руки, раптом пройшла біль, і серце більше в нього не боліло. Схвильований знахідкою мисливець відніс ікону до себе додому, але образ дивним чином повернувся в гори над Збручем. Історія повторюється кілька разів. Опісля того розказав про цей інцидент місцевому священику. Той попросив показати те місце, де чоловік знайшов Образ, і порадив йому побудувати тут каплицю. Два безіменні брати в 1355-1365 рр. зводять тут перший костел, ще дерев’яний. В ХІХ ст.. Тарноруду можна порівняти з сучасними центрами паломництва як Почаїв та Зарваниця.
Всі контакти: Відповідальна за пішу ходу +38 (068) 32 88 388 Павенська Лариса. Відповідальна за автобус +38 (068) 05 96 240 Міла Слободян. Відповідальний за Прес реліз +38 (097) 96 07 008 Майхер Андрій. Сайт http://www.tarnoruda...>www.tarnoruda.org.ua |
|
Закрити |