Questions-answers Interview All records

1

Андрій Примак Topic: Робота

Примак А.І. НПП «Пирятинський»

 

РОЗМІЩЕННЯ І ТИПИ АНТРОПОГЕННИХ ЛАНДШАФТІВ НА ТЕРИТОРІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ПРИРОДНОГО ПАРКУ «ПИРЯТИНСЬКИЙ»

 

В сучасних умовах пріоритетним напрямком стає не охорона окремих видів рослин чи тварин, а охорона та вивчення загального біорізноманіття і ландшафту. Саме з такою метою і було створено національний природний парк (НПП) «Пирятинський».

У науковій літературі присвячено багато праць вчених щодо дослідження проблеми природно – заповідного фонду. Значний вклад у вивчення ландшафтів внесли, зокрема, А.Г. Ісаченко - концепція антропогенних модифікацій природних ландшафтів, теорія антропогенного ландшафтознавства, розроблена в працях Ф.М. Мількова, В.І. Федотова, Г.І. Денисика; ландшафтної екології М.Д. Гродзинського та В.М. Гуцуляка; антропогенної трансформації ландшафтів Л.І. Куракової, А.Н. Шищенко, Л.Л. Малишевої; урбаністичної географії П.Г. Шищенко, В.А. Кучерявого, А.Е. Чайки, О.Ю. Дмитрука. З зарубіжних авторів Ф. Ягер (Jaeger, 1934) та А.С. Костровицький (Kostrowickii, 1970).

Об’єктом дослідження обрано території та об’єкти, які становлять антропогенний ландшафтний фонд НПП «Пирятинський» або потенційно можуть бути до нього включені. Предметом дослідження став комплексний підхід до оптимізації територіальної організації ландшафтів національного парку для забезпечення стійкого рекреаційного розвитку.

Антропогенний ландшафт виділяється сукупністю природних і антропогенних факторів, які зосереджені на певній території. Всі антропогенні ландшафти являються природними комплексами. Хоча вони й створені людиною, але в своєму розвитку підпорядковуються природним законам. Утворені вони природними та антропогенними факторами, розвиток яких підпорядковується різним закономірностям: природним та соціально -економічним.

Переважання певного виду фактора дає можливість класифікувати ландшафти.

Тип антропогенного ландшафту - це система взаємопов'язаних комплексів, які виникають в результаті впливу людини на природне угруповання.

Необхідно відмітити, що дослідженням антропогенних впливів на ландшафт займалося багато вчених, тому існує значна кількість різноманітних класифікацій (М. Пжевозняк, Н.Л. Чепурко, А. Костровіцкі, Ф.М. Мільков та ін.)

На території Національного природного парку «Пирятинський» та прилеглих територіях можна виділити вісім класів антропогенного ландшафту: сільськогосподарський, промисловий, лінійно-дорожній, лісовий антропогенний, водний антропогенний, рекреаційний, селітебний, белігеративний.

Сільськогосподарський – штучно створений людиною і перебуває під постійним контролем. До цього типу ландшафту відносяться: будівлі і поля сільськогосподарського призначення, пасовищні і сінокісні луки вздовж річок Удай, Руда і Перевод, сади, огороди, лісосмуги. До цього класу відносимо також природний ландшафт, що виник під дією непрямої господарської діяльності людини. Прикладом такого ландшафту є запустошені поля, перевипасані пасовища, вигони поблизу сіл на межах НПП, згарища поблизу села Дейманівка, вторинні заболочення в долинах річок Удай, Перевод, стихійні забруднення тощо.

Промисловий – такий, що виник під час виробничої діяльності людини. Створений у місцях видобування корисних копалин: кар’єри (Дейманівський, Верхоярівський, Крячківський, Харківецький), заготівлі сировини (сільськогосподарська сировина, лісова продукція, продукція водойм), первинної переробки і обробки сировини (відсіювання, розпилювання, виготовлення  заготовок, виготовлення кінцевої продукції) на підприємства в

м. Пирятині та  інших населених пунктах на території НПП «Пирятинський».

Лінійно-дорожній – простороволінійний ландшафт, що виник для забезпечення комунікацій і частково змінений природний ландшафт, що утворився при їх будівництві. В цьому класі ландшафту слід виділити лінійний і дорожній. До лінійного слід віднести трубопроводи, що проходять через територію НПП «Пирятинський» і мають виходи на денну поверхню, кабелі сполучення з комунікаційними спорудами, лінії електропередач і зв’язку з обслуговуючими їх спорудами. Дорожній ландшафт включає в себе шляхи сполучення, пов’язані з автомобільним (тверді і ґрунтові дороги, мости) і залізничним транспортом (насип, колії, мости). Так, наземний поєднує дороги, що прокладені на території НПП «Пирятинський»  та інфраструктури, які пов’язані з ними і розташовані поряд з дорогою. Водний ландшафт представлений човнами та місцями їх стояння, загатами і шлюзами на річці Перевод, Удай. Підземний транспорт формує ландшафт у місцях виходу на поверхню газових труб через річки Перевод, Рудка, насосними станціями і пунктами контролю.

Лісовий антропогенний ландшафт – штучно створені лісові насадження або відновлені ліси на території НПП «Пирятинський». За цим класом ландшафту виділяються - ландшафти віком до 20 років (молоді), від 20 до 50 років (середній), більш 50 років (зрілий). Окремо виділяємо лісові луки, що використовуються до випасу і заготівлі сіна, острови в долині річки Удай з рубками догляду, лісові дороги. Даний тип ландшафту зустрічається по всій території парку. Окремий ландшафт створюють окультурені місця відпочинку (Кейбалівське, Куквинське, Каплинцівське та ін.), які створені у мальовничих місцях лісу і на берегах річок Удай та Перевод.

Відновлення лісових насаджень і створення нових антропогенних ландшафтів відбувається на яружно - балочних схилах і землях не сільськогосподарського призначення.

Водний антропогенний ландшафт  – створений на території НПП «Пирятинський» при будівництві штучного водоймища Березоворудське, на водотоках меліоративних систем на річках Удай, Перевод, Рудка, Руда, копанках, ставках, гатях та при окультуренні берегів природної водойми р. Удай на острові Масальський і у Великій Кручі. В цьому ландшафті зустрічаються взаємоперехідні акультурні ландшафти. Відбувається відновлення боліт на місцях осушення в долині р. Перевід, заростання пасовищ у зв’язку із зменшенням поголів’я худоби, окультурення природних екосистем до втрати їх природності на прикладі, осушених боліт в долинах річок національного парку.

У процесі освоєння території національного природного парку «Пирятинський» рекреаційним відпочинком, доцільно направити зусилля на конкретному призначенні території. Зокрема, на таких структурних напрямках: екологічний, спортивно-оздоровчий, оздоровчо - рекреаційний, сакральний, поселенський або селітебний. 

Екологічний включатиме наступні напрями: природоохоронні території, території, що були заселені (зниклі села), мало змінені людською діяльністю території (болота, схили), покинуті сільськогосподарські території (ферми, поля, машинно-тракторні парки тощо).

Спортивно-оздоровчий напрямок – це території, на яких будуть створюватись сучасні спортивно-оздоровчі  комплексів з різною спеціалізацією та необхідною інфраструктурою, розташовані в урочищах з певним набором природних і антропогенних спортивно-рекреаційних ресурсів.

Оздоровчо-рекреаційний напрямок включатиме відпочинок на берегах ставків, водосховища, території лісових ландшафтних комплексів, і будь-які мальовничі урочища, які можуть бути придатними для рекреаційної діяльності. Крім цього в таких ландшафтах обов’язково будуть облаштовані місця для масового відпочинку людей: пляжі, доріжки для прогулянок, спортивні майданчики.

Сакральний – це території монастирів, церков, капличок, святих джерел на території національного природного парку і суміжних з ним культових споруд. Варіантами такого напрямку відповідно будуть ландшафтні комплекси, антропогенною складовою яких є великі сакральні об’єкти (монастирі), а також, невеликі за площею території існуючих нині діючих сакральних об’єктів (церков) у межах селітебних ландшафтів.

Селітебний туристсько-рекреаційний напрямок включає наступні варіанти – міські та сільські поселення. Перш за все, необхідно виокремити старовинні будови, із своєрідною архітектурною, культурною, історичною спадщиною, що становить єдине ціле і подається туристам, як частина антропогенного ландшафту у вигляді програми перебування в даному місті. До сільських поселенських ландшафтів доцільно підходити з декількох позицій. Перш за все, їх необхідно розглядати як складову цілісної ландшафтної системи з основним типовим для конкретного напрямку набором туристсько-рекреаційних ресурсів.

Рекреаційний ландшафт створюється для туризму і самими туристами під час відвідування зон туризму і відпочинку. До цього типу відносяться структури створені для зеленого туризму в Березовій Рудці, вітряк в селі Дейманівка та рекреаційні об’єкти на території НПП «Пирятинський». Криниці з цілющими і прохолодними водами (Дейманівка, Каплинці, Сасинівка).

Серед форм рельєфу для туристів буде цікаво подивитися систему протиерозійних заходів на лівобережжі р. Удай (Шкурати, Каплинці), давнє городище поблизу села Повстин та шведські поховання поблизу села Грабарівка. Майже скрізь зустрічаються давні поховання у вигляді курганів. Бажаючі можуть подивитися осушувальні меліоративні системи на річках Перевод, Руда.

З метою захисту ріллі від водної ерозії побудовано більше 10 км водозатримуючих валів, шахти, колодязі.

Селітебний – ландшафт населених пунктів, які входять в межі національного парку, поділяється на житловий, промисловий, парків, скверів, вулиць, дворів. Ландшафт планування і забудови різний по селах. Особливістю даного ландшафту на території НПП «Пирятинський» є поєднання забудов різного віку, стилю і призначення. 

Белігеративний – види місцевості, пов’язані з місцями бойових дій або оборонних укріплень як у військовий час так і у повоєнні роки, що чітко виділяються у рельєфі і не втратились від антропогенного впливу. Такий тип ландшафту можна спостерігати поблизу сіл Вечірки, Повстин, Дейманівка та ін.

 

 

 

Класифікація антропогенних ландшафтів НПП «Пирятинський»

Клас

Підкласи

Типи

Підтипи

Види

1

Сільсько-

Польовий

Рільничий

Зернові культури

Поля

 

господарський

 

 

 

 

 

 

 

 

Технічні культури

Поля

 

 

 

 

Овочівництво

Поля

 

 

 

 

 

Грядки

 

 

 

 

Ягідники

Площі

 

 

 

 

Квітникарство

Поля

 

 

 

Пар

Довготривалий

Незасіяне поле

 

 

 

 

Короткотривалий

 

 

 

Тваринницький

Споруди

Приміщення для

Корівники

 

 

 

 

худоби

Свинарники

 

 

 

 

 

Вівчарні

 

 

 

 

 

Звіринці

record score: 1record score: 2record score: 3record score: 4record score: 5
record score: 5
(0|0)
Андрій Примак Topic: Робота

ПРИМАК А.І.

 

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ БОРТНИЦТВА І КОЛОДНИЦТВА В БАСЕЙНІ РІЧКИ СТВИГА

В статті висвітлюються результати дослідження бортництва і колодництва. Становлення їх галуззю народного промислу. Спільні і відмінні риси у цих напрямках бджільництва. Причини зникнення бортництва і виникнення колодництва. Дана еволюція промислу.

В статье отображены результаты исследования бортничества,  колодничества. Становление их отраслью народного промысла. Общие и отличительние черти у этих направлениях пчеловодства. Причины исчезновения бортничества и возникновения колодничества. Дана еволюция промислу.

 

Зародження бортництва відбулося на ранніх стадіях розвитку общинного суспільства, з розвитком якого поступово утворились господарські відносини в общині, виникала спеціалізація членів общини. Так зародилось пасічництво, скотарство, рибальство, кушнірство, знахарство, мисливство та інші необхідні общині господарювання. Метою даної роботи було відшукати в басейні річки Ствиги залишків бортництва та дослідити колодництво. Знайти спільні і відмінні ознаки у цих напрямках бджільництва.

Розвиток пасічництва почався з часу привласнення певною общиною роїв які поселялись в дуплах дерев, норах, тріщинах тощо. За такими роями був нагляд і всі вони були позначені знаками - клеймами або знаменами общини. Такі дерева були власністю общини і вони охоронялися і доглядались певною групою членів общини чи однією особою. Василь Рябчук, доктор сільськогосподарських наук, виділяє 48 таких знаків - знамен [1]. Відзначимо, що знаки, на які наші предки не скупились, згадували деякі давні закордонні дослідники стародавніх слов’ян. У 943-944 роках русичі, збираючи данину, залишали якийсь знак, що звільняв від подальших зборів данини в цьому місці, пише арабський письменник Ібн-Міскавейх. Можна вважати, що це був знак, правлячого на той час, київського князя Ігоря.

У селі Біловіж до цього часу зустрічається старовинне слово часів княжої доби - шапера. Походить воно від древлянського слова - щепера, що означало знамено. Дикі бджоли роїлися природним способом у лісах, на висоті 4 - 6 м у дуплах дерев, які називалися бортями. Походження слова борть можна пов’язувати з лісовим бором. Адже бджоли селилися в деревах, які росли на  сухих місцях лісу, тобто в борах - сосновому чи дубовому. Звідси походить й назва промислу - бортництво. Неподалік протікає річка Уборть. Це слово має пряме відношення до клейм, які ставились на деревах – бортях. Вони вказували на належність бортей в давнину тій чи іншій общині, а пізніше тому чи іншому господарю. За звичаєм право на «бортне» дерево діставав той, хто відшукав гніздо бджіл і поставив на ньому відповідну мітку - знак власності («клеймо», «сигнал», «знамено»). Знаками власності переважно зображали свійських тварин, диких звірів, дерева, рослини, знаряддя праці тощо. Після такого позначення упродовж багатьох років борть служила тільки власникові, нерідко закріплювалася за родом. Ніхто не мав права не тільки її знищити, а й «видерти» мед. За це, як зазначено у «Руській правді», накладалася вища кара, а ніж при посяганні на життя смерда [2].

Залишки бортництва в басейні річки Ствига проіснували майже до ХХІ ст. у селі Познань Рокитнівського району Рівненської області. Воно зникло після масової заготівлі лісів, знищенням старих і дуплистих дерев. Однією з основних причин, що послужили розвитку колодництва стало винищення ведмедів, що були основними ворогами розвитку колодницького промислу.

На зміну бортництву прийшло колодництво. Основною відмінністю між бортництвом і колодництвом є те, що бджоли при бортництві жили як правило в живих деревах. Для цього в дереві видовбувалось велике дупло із льотком і отвором для відбору меду. Інколи в дереві просто розширювали природне дупло. Пасічник слідкував за бортю, щоб вона не заростала і кожну осінь поновлював льоток і довж, що закривала отвір. Такі борті більш довговічні, ніж видовбані або зроблені на місці природного дупла. Воно з кожним роком росло як вверх так і вниз від гниття, викликаного бактеріями і гифами грибів, заставляючи пасічника весь час продовжувати довж. Це - виколота товста дошка, якою прикривали отвір, через який забирали мед із колоди. Такі борті були не довговічні і під час бурі переламувались. У борть рої поселялись завжди тільки природним способом.

Колодництво виникло на базі бортництва. Основною причиною виникнення колодництва є зручність у догляді за бджолами. Воно дало можливість розміщувати рої поблизу житла, неподалік кормових баз – вересовищ, крушинників, лісових полян, боліт з журавлиною, лозняки. Особливим медозбором виділялись вересовища і крушинники. Мед з цих рослин відрізняється особливим ароматом і смаком. Мед з журавлини не йде у порівняння з іншими медами і завжди цінувався дуже високо.

Колоди розміщувались високо на деревах. На підвищеннях біля дерев або низько на дереві ставились тільки біля житла. В деяких місцевостях колоди називають традиційно бортями, хоча це далеко не так. Виготовляють колоди в основному зі старої сосни. Кращою вважається сосна, яка всередині має трухляві прожилки. Такі колоди добре заселяються бджолами. В них завжди сухо і тепло. Надлишок вологи з меду вбирає в себе труха вулика. Виготовляли колоди з липи, сосни і дуба. І ніколи з осики і вільхи. На осику ніколи не ставили колоди, а хто і ставив, то в них не поселялись рої. Мій батько для проби поселив рій у колоду на осиці і він втік. Мабуть це пов’язано з від’ємною енергетикою дерева. Бджола завжди має позитивну енергію. Деякі смолисті чи дубові колоди і дерева, на яких вони стояли, передавались з покоління в покоління. За знищення дерева чи колоди у всі віки дуже наказували. Спіймавши злодія біля колоди на дереві, йому наказували стрибати вниз з умовою більш його не карати. Після стрибка з високого дерева, на якому стояла колода, злодій, як правило, довго не жив або ставав калікою.

Раніше виготовити колоду було не складно. В лісі знаходили товсте міцне дерево з трухлявою серединою. Воно розпилювалось на окремі колоди розміром від 120 до 180 см. За допомогою спеціального інструмента пешні, труха вичищалась, вставлялось дно, випиляне з цільного дерева довжиною

20-40 см і такий самий верх. Зверху, інколи, колода замазувалась глиною, щоб не було щілин і протягів. З боку просвердлювались два отвори - льотки. Як правило, зліва від льотків продовбувався отвір шириною 10-15 см і довжиною в залежності від висоти вулика. Якщо  середина видовбувалась з цільного дерева без трухи, то нижній край отвору переходив у дно, а верхній у стелю. Але коли колода була зроблена з дерева з трухлою серединою, то нижній край отвору не доходив до дна колоди на 15-20 см. У верхній частині отвір закінчувався на висоті, на якій пасічник підрізав соти для зимівлі. Тобто верхня межа залежала від внутрішнього об’єму колоди. В подальшому цей отвір закривався спеціально виколотою дошкою по товщині стінки колоди - довжею. На сьогоднішній день для виготовлення колоди використовують бензопили, якими вирізують середину.

Місце для встановлення борті ретельно вибиралось в лісі. Дерева, на яких стояли колоди, називали стойлами. Для того, щоб підняти її на дерево та міцно закріпити були потрібні зусилля кількох людей, оскільки маса борті досягала 100-150 кг. На нього витягувалась колода спеціальною дерев’яною лебідкою. Вона кріпилась зверху над місцем стояння колоди. Біля неї на спеціальній мотузці - жені вмощувавсь пасічник і за допомогою рук і, особливо, ніг крутив лебідку, до неї на мотузці була прив’язана колода. Потім колода встановлювалась на гілки чи гілку дерева. Якщо такої не було, то в дереві видовбували отвори, в них вставляли міцні палі, які потім вростали, і на них ставили колоду. У більш пізніший час у дерево забивали просто залізні штирі, на які клалися дошки і ставилась колода. За сторонами горизонту колода була направлена льотками на схід або південний схід. Вона повинна була знаходитись більшу частину літнього дня в тіні. Зверху вона застилалась берестом, на який клали колоті дошки або просто відколи від поліна. Після цього спускались на землю, з висоти 3-4 метри обрубували гілки, щоб не можна було спочатку ведмедю, а потім і необізнаній людині залізти на дерево до колоди. Для себе пасічник вирубував сучкувате нетовсте дерево, яке називалось стров і, як правило, розміщувалось недалеко від дерева з колодою.

Творили колоди, тобто прикрашали для приваблювання роїв на початку літа. Кожний пасічник робив це по своєму і мав деякі секрети, які передавались з покоління в покоління. Тому вік таких секретів становив декілька століть. Для цього використовувались молоденькі гілки багна болотного, верби козячої, берези бородавчатої, дуба літньої форми, крушини ламкої, якими натирали колоду зсередини. В середину колоди деякі пасічники наливали настої трав, сиропи, ситу в залежності від традицій свого роду. Потім задню стінку колоди викладали гілками дерев і кущів, які кріпились спеціальними прутиками, що, в свою чергу, прижимались розпирками - стругами. Це розколені на чотири частини нетовсті гілки верби або берези, які встановлювались у спеціальні пази. Обов’язковими гілками при творенні вулика були вільха, багно, крушина.

Зверху колода прикрашалась березовими і вербовими гілками, які називались павзником або вехті. Він прикривав тільки передню частину, закриваючи довж і навколо льотка. Він в свою чергу прив’язувався до колоди березовим або вербовим перевеслом, яке сьогодні замінив звичайний дріт.

Протягом літа пасічник декілька разів навідувався на стойло і перевіряв чи не вселився рій. Якщо рій поселявся у вулик, то інколи доводилось виймати частину гілочок, що були покладені на дно вулика. Гілки вільхи і багна служили в першу чергу як дезінфікуючим засобом і відлякували воскову міль від стільників, якщо вони були у вулику.

Приглядають бджіл (відбір меду) з борті чи колоди відбувається в осінній час, коли бджоли вже не вилітають з вулика і збираюся у клуб на сотах колоди. Взявши все необхідне пасічник з допомогою строва піднімається на дерево. Там він за допомогою жені або лєзива закріплюється перед бортю або колодою при відборі меду. Жень сплетена в п’ятеро віровка з льону. http://polesye-reser... title='Бортницьке лезіво для вилізання на дерева, фото Жили С. М.'>Лєзиво, сплетене з шкіри бика чи корови. Лєзиво просочувалось дьогтем і було дуже довговічним. Воно включало канат та дощечку, на якій сидів бортник. Сидіння нагадувало трикутник, в основі якого було дощечка – седало з чотирма отворами для протягування жені чи лєзива. Два ряди підвіски слугували не так для міцності, як стійкості від прокручування седала. У верхньому куті вплетений спеціальний дерев’яний у подібний крук, який називається каблук. З довшої сторони у глибокому пазу було прив’язане шкіряними нитками лєзиво. На крук намотувались спеціальні петлі. Сівши на сідало, на каблук закидали не менше трьох петель, пропустивши лезиво через середину трикутника. При відборі меду канат лєзіва перекидали через міцну гілку над бортею чи колодою. Людина сідала на дерев'яну дощечку - сідало лєзіва, опиралась ногами в стовбур і опускалась перед бортю. Вільний кінець опускався до землі і до нього прив’язувались помічником необхідні інструменти і матеріали. Сидячи на лєзіві, бортник міг спокійно працювати, маючи вільними дві руки. Часто, перед бортю влаштовують спеціальний поміст з дошок, на який при пригляданні бджіл ставили інструменти.

Задимівши бджіл зублем (дерев’яна прогнивша палка, яка димить без полум’я) на верх стільників мед вирізають спеціальним ножем, або й звичайним кухонним. Для цього ліву руку підводять знизу під стільник, а правою зрізають його. Відрізані соти складають у лазень, що знаходиться поруч. Спочатку відрізають суху вощину знизу, а потім залиті стільники, як правило, на рівні верху довжі, при цьому залишаючи запас меду на зиму. Дехто з пасічників залишає частину медових стільників біля задньої стінки колоди. Під час відбору меду раніше працювали без лицевих масок. Обличчя натирали мазями і оліями, а то і просто обв’язувались хустиною. На зиму ні борті, ні колоди не утеплюються, бджіл не підгодовують.

Серед основних ворогів лісових бджіл і галузі бджільництва в басейні річки Ствига є: куниці, миші, вовчки (соні), бджолоїдки, жовни, мурахи, літаючи комахи та їх личинки. Куниці проникають у житло бджіл через отвори утворені строкатими дятлами і жовнами. Турбують їх взимку і сім’я гине від холоду. Миші і вовчки поїдають бджіл з клуба, взимку знищуючи гніздо. Бджолоїдки відловлюють їх під час медозбору. Мурахи проникають у гніздо і виносять зимові запаси меду. Коли мурашник знаходиться неподалік вони знищують і личинок бджіл, що також призводить до загибелі рою. Серед літаючих комах слід виділити молі і їздці. Особливо небезпечні воскові молі. Натільні паразити серед лісових бджіл розповсюджені в незначній кількості і особливої небезпеки не становлять. Для боротьби з цими недугами пасічники винайшли цілий арсенал методів.

Колодницьке пасічникування давній вид побуту поліщуків у басейні річки Ствига, який майже не зберігся на теренах Європи. Збереження і пропагування цього промислу може стати одним напрямків для розвитку зеленого туризму і збереження генофонду поліської бджоли.

 

 

 

Список використаних джерел

 

1.     Бджільництво у період княжої доби. /Добрий господар № 1 січень 2012 року.

2.     Примак А.І. Таємниці поліського краю. /А.І. Примак, О.І. Примак, О.Г. Бивала, В.В. Давидюк.- Миргород: ТОВ Видавництво «Миргород», 2011.- 192с.

 

 

20 may 2013

Андрій Примак Topic: Робота
Я викладаю у вузі геологію, створив маленьку колекцію мінералів і порід. Проводимо метеорологічні дослідження під час практичних робіт по метеорології і кліматології. Здійнив цього року із студентами дуже цікаву поїздку по Поліссю. Фото будуть показані. Відвідали чудові місця і головне пройшли дорогою князя Ігоря. Побували де було вбито його і де Ольга дружина його проводила Тризну по його смерті. Ці події описані в книзі 'Легенди Поліського краю', яка вийшла в цьому році.

16 november 2011


1




  Close  
  Close  

Development of websites/mobile applications
+Advertising, site questions
+380935941984 (Viber, WhatsApp, Telegram)