|
З МОГО НОТАТНИКА ЧЕРКАЩИНА КРАЄЗНАВЧА 20 СЕРПНЯ - 125 РОКІВ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ МУЧЕНИКА ГРИГОРІЯ ЛАТАНСЬКОГО Мученик Григорій Латанський Після подій другої половини 1937 року, які привели майже до повного винищення православного духовенства на терені тієї частки України, яка нині складає Черкаську область, органи НКВС взялися до рештків тих доброчесних селян, які продовжували зберігати дух Православ'я навіть за будь-якої загрози їхньому уявному благополуччю і життю. Катеринопільський район теж був представлений у списку жертв 1938 року: лише одне його село - Луківка - одночасно втратило дванадцять своїх кращих громадян, серед них священик і дяк (можливо, диякон) сільської церкви, на той час вже офіційно недіючої. Арешти почалися 12 лютого 1938 року, і от з якого неймовірно фантастичного приводу. «Звенигородской межрайоперследственной группой... НКВД вскрыта и ликвидирована военно-националистическая объединенная повстанческая организация, ставившая своей задачей свержение советской власти на Украине и создание самостоятельного государства буржуазно-демократического типа. Готовила вооруженное восстание, ориентируясь на помощь интервенции... Через специально посылаемых связных установлено, что в селе Луковка организована повстанческая организация. (...) признали себя виновными в том, что проводили вредительство в колхозах, антисоветскую агитацию» (Зі звинувачення у справі Г.В.Латанського і інших 8-ми мешканців вказаного села. ДАЧО Р 5625, оп. 1, спр. 2477). Арештом дев'ятьох мешканців Луківки справа не закінчилася -тижнем по тому НКВС заарештовує ще трьох луківчан - священика (на той час вже безприходного - прим.ред.) отця Трофима Моключенка і двох мирян його парафії - Авраама Івановича Рака і Бориса Устимовича Лисенка. Їхній арешт відбувся 19 січня того ж таки 1938 року. Заарештовані після певної процедури обшуку і арешту були відвезені до району, а згодом до Уманської в'язниці. Від Латанського особисто вимагали зізнання не тільки у неймовірно винахідливій контрреюлюційній діяльності проти держави, але й «компромату», як нині прийнято висловлюватися, на користь версії про участь у тій самій антидержавній повстанській організації священика отця Трофима для його арешту. Його справа представлена у такому світі, начебто він не якийсь рядовий мешканець невеликого віддаленого від центру села на самому окіллі тодішньої Київської області, а, принаймні, великий державний або військовий діяч. Слідчий, який вів справу, зазначає далі: «Г.В.Латанскийй еще до вступления в банду служил дьяком в церкви села Луковка. После гражданской войны опять служил дьяком. Лишен избирательных прав. В 1930 году был сослан в административном порядке на 3 года... По возвращении из ссылки в 1933 году недоволен советской властью за то, что «меня репрессировали» (Зі звинувачення 07.03.1938 року). Хто ж такий він, святий новомученик Григорій Латанський? Народився він у благочестивій селянській родині. Батько - Вакула Латанський - мав землю і добрий достаток у домі, за що не переставав славити Бога, і сина виростив добрим християнином - у страсі Божому і любові до Православної Церкви. Діставшись повноліття, Григорій уже впевнено пономарив у церкві, співав на кліросі, брав активну участь у житті церковної громади, підтримуючи її і матеріально. Коли у 1914 році раптово розпочалася війна, він пройшов її від початку до кінця, потрапивши до полону в Німеччині, де й перебував до укладення Брестського миру. Повернувшись додому у 1919 році, він опинився наче у лихому сні або потрапив до іншого світу. Відчуваючи внутрішню потребу, Григорій після повернення з полону повертається й до служіння у церкві. Вірним помічником священика стає колишній псаломник Григорій Латанський, - дяк, як занотовано у слідчих матеріалах. Звичайно, він привертав до себе увагу не лише служінням у церкві, а й тим достатком, який мала його родина до революції і який не давав спокою новим можновладцям аж до 1929 року. Відмовившись від добровільного вступу до колгоспу, Григорій Вакулович, можна сказати, добровільно наразився на розкуркулення і арешт, знайти привід для якого не складало зусиль. Повернувшись з полону до зруйнованої батьківщини він, напевно, й справді казав: «...если б у нас был такой строй, как в Германии, нам жилось бы лучше» (Зі звинувачувального висновку 07.03.1938 року). Коли він був заарештований уперше - ще у 1930-му йому згадали і полон, і те, що після повернення він подався до церкви дяком. Згадується у зв'язку з його іменем громадянська війна, «в разгар» якої «в Луковке оперировали банды Грызло, Петлюры, Перенка и ряд других». Ці ж звинувачення йому вмінялися удруге - в лютому 1938 року, коли він знов опинився за гратами. Але тепер додалися інші «злочини»: участь у створенні нової банди, хоча, цілком зрозуміло, одним із чинників арешту Григорія стала його релігійна діяльність, вмінити яку у провину не дозволяв Карний кодекс. Він і восьмеро ні в чому не винних селян, притягнуті разом з ним у одній слідчій справі, півтора місяці піддавалися жорстокій обробці – про це можна судити з протоколів допитів. Допит за допитом, з окриками: «не лгите, следствие требует правдивых показаний!» З ними поводилися, як з справжніми ворогами народу з усіма витікаючими з цього наслідками. І вони прийняли повну чашу страждань за віру, хоча у протоколах допитів зафіксовано далеко не все, а лише їхні неіснуючі дії у неіснуючій організації. 19 лютого 1938 року Трійкою КОУ НКВС приймається надзвичайне рішення про розстріл усіх дев'яти жертв за цієї справою і трьох - за справою отця Трофима Моключенка. На підставі цього рішення, усі дванадцятеро - у їхньому числі іГригорій Вакулович Латанський - 23 березня 1938 року мученицьки загинули від рук катів з НКВС. Двадцятьма роками по тому справедливість перемогла. На підставі висновку спецкомісії з приводу справи по звинуваченню Священика Трофима Моключенка, селян Бориса Лисенка і Авраама Рака звинувачення було спростовано. У висновку комісії між іншим йде мова про те, що з справи не видно, на підставі яких матеріалів звинувачувані були заарештовані, тому що справа цілком заснована «только на неконкретных и противоречивых показаниях. Затребовано дело Латанского Г.В., которое показания осужденных по делу не подтвердило доказательствами... По его показаниям Моключенко не проходит, то же самое и по отношению Лысенко и Рака - Латанский никаких показаний по ним не дал. Считать, что Моключенко Т.Д., Лысенко Б.У. и Рак А.И. осуждены необоснованно». Такий висновок робить Президія Черкаського обласного суду у своєму засіданні 18 березня 1959 року. 16 червня того ж року, як це зазначено вище, реабілітовані й дев'ятеро інших луківців. Запізніле, але цілковито справедливе визнання... ПУБЛІКАЦІЇ Бурій В. Герої віри православної: Т. Моключенко, Г. Латанський / Валерій Бурій // Катеринопільський вісник. - 2002. - 26 січня. Новомученики Черкаські: життя, подвиги, страждання. – Черкаси: видання Чекас. єпархії УПЦ, 2010. *** п. 538 // Валерій Михайлович Бурій: біобібліогр. покажч.; тексти. — Черкаси: Вертикаль, 2013. — С. 38; 95. |
#12 за 21.03.2014 «…МЕНІ І ВДЕНЬ, І ВНОЧІ СНИТЬСЯ ОТА БЛАГОДАТЬ НАД ДНІПРОМ…» ОБРАЗ УКРАЇНИ В ТВОРЧОСТІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА Перечитуючи поезію і прозу Т. Г. Шевченка, не можна не помітити, яка в нього невимовна туга за красою, за всім прекрасним. За справжньою, земною красою, — поет не любив нічого штучного, неприродного, на противагу співцям «чистої краси» шукав прекрасне в житті-бутті, в людині. Звертаючи увагу сучасників на те, на якій чудесній землі, в раю, вони живуть, з палким нестримним почуттям захоплювався рідними краєвидами: Дивлюсь — аж он передо мною, Це — про миле серцю Придніпров’я. Через усі його твори лейтмотивом проходить образ знедоленої України. Вона в нього не загальне, а конкретне, зриме поняття: могила, що з вітром розмовляє, обдурена Катерина, Перебендя з кобзою, гайдамаки, що «святили» ножі… Ніби жива істота зі своїми радощами і болями. До неї звертається як син до кровної матері. Обоє мучаться в неволі: Світе тихий, краю милий, Син просить матір не впадати у відчай, сподіватися на кращу долю. Воскресни, мамо! І вернися Готовий пожертвувати власним життям, аби вона була щасливою: Я так її, я так люблю Він опоетизовує Україну, свою Батьківщину. Справді, важко знайти в світовій літературі письменника, який би так був захоплений рідним краєм, постійно «відкриваючи» його і для себе, і для всього світу. Хіба з таким пієтетом «відкривали» художньо Пушкін — Росію, Шекспір — Англію, Данте — Італію? Закинутий в далеку Орську фортецю, де, здавалось би, солдатський побут налаштовує на містику і розпач, і тут славить життя, згадує отчий край: Сонце заходить, гори чорніють, Україна для Шевченка — найсвятіше благо. Досить сказати, що тільки в поемі «Гайдамаки» слово «Україна» повторюється 50 разів, «Дніпро» — 30. Та й сама поема — про землю батьків, її славне минуле. А взагалі-то для нього ці два власні іменники — рівнозначні: Згадавши той веселий край, Певна річ, Дніпро тут асоціюється з веселим краєм — Україною. І не тільки тут: в якій поезії не мовилося б про цю старовинну ріку, що чимало побачила за свій довгий вік, перед нами постає величний образ поетової батьківщини. Це один з його незмінних символів України, як і сиві могили, червона калина. Сумуючи на засланні, в цій незамкнутій тюрмі, за отчим краєм лине душею в дивну казку — на Україну. Йому, одинокому Здається, кращого немає Згадує, як недавно довелось заїхати у те «найкращеє село», в якому зелені сади повсихали, біленькі хати повалялись, ставки бур’яном поросли. Все руйнується в селі (як, між іншим, і в нинішні непевні часи!) і він, заплакавши, «поїхав знову на чужину». Йому уявляється іншою Україна, коли не останеться в ній «сліду панського»: Меж горами старий Дніпро. Село порівнює зі святковою писанкою. Одначе його мучить те, що люди досі в невольничих ярмах. Та все ж воно «неначе писанка». Україна «зажурилась, заплакала, як мала дитина», а Дніпро — «неначе в молоці дитина». А що прекрасніше за дитину, найчистіше творіння природи! Якого ж ми раю Кажуть, цікаво простежити, чим починав і чим закінчив митець. У Шевченка, знаємо, перші поетичні акорди про «Дніпр широкий» (відомий початок балади «Причинна»), могили в степах, гаї… Паралелі самі напрошуються, коли читаєш його передсмертний вірш «Чи не покинуть нам, небого». Так жартівливо звертається до музи, кажучи, що вже пора «заходиться риштовать вози в далекую дорогу, на той світ…» А там: …над самим Флегетоном, Невимовна туга за Україною, Дніпром і в листах, щоденнику, якого розпочинає вести в останні місяці заслання, в червні 1857 р. За обсягом щоденник невеликий, охоплює один рік і один місяць, але ж який місткий за фактажем, глибиною думок та емоційною напругою! Особливо зворушують розповіді про трагічні людські долі. Вже на початку щоденника, за 18 липня, читаємо оповідь про рядового Скобелєва, кріпака родом з Херсонщини, який задушевно співав українські народні пісні, зокрема, «Тече річка невеличка»: «Я забывал, что я в казармах слушаю эту очаровательную песню. Она меня переносила на берега Днепра, на волю, на мою милую родину». Не варто, гадаю, перелічувати усіх, про кого пише автор щоденника. Про що б не занотовував, його серце і думки з нею — Україною. Там Дніпро крутоберегий — Неможливо без душевного щему читати листи до родича Варфоломія Шевченка, з сестрою якого був одружений брат поета Йосип. 1859 року поет просить його купити ділянку землі під садибу на березі Дніпра. Занурюючись у це листування, розумієш: життя Кобзаря після заслання ущерть виповнене жагучим бажанням жити на Україні милій, про що, власне, мріяв повсякчас, і заповідав ще 1845 року в «Заповіті» саме тут поховати, де і «лани широкополі, і Дніпро, і кручі». Настав час, коли бажання настільки загострилось, що життя втрачає сенс: «В Петербурзі я не всиджу, — він мене задушить. Нудьга така, що нехай бог боронить всякого хрещеного і нехрещеного чоловіка» (з листа від 2 листопада 1859 р.); «…мені і вдень, і вночі сниться ота благодать над Дніпром, що ми з тобою оглядали» (з листа від 20 серпня 1859 р.); «Видко Дніпро, та здалека, а мені його треба коло порога» (з листа від 2 листопада 1859 р.). Болюча мрія знайти спокій на рідній землі не покидає і незадовго до смерті: «Та напиши, чи той ґрунт у Трощинського над самим Дніпром, бо як не над Дніпром, то мені й за копу його не треба» (з листа від 1-18 лютого 1860 р.); «…зараз же напиши мені, щоб я знав, що з собою робити: чи їхати мені весною в Канів, чи ні» (з листа від 22 січня 1861 р.). Василь ЛАТАНСЬКИЙ, |
Ім’я поета Василя Латанського широко відоме не лише в Криму, а й далеко за його межами, у тих краях і куточках нашої України, куди доходить єдина україномовна газета Криму «Кримська світлиця», на сторінках якої дуже часто публікуються його вірші, як для дітей, так і для дорослого читача, публіцистичні статті на найактуальніші теми, статті про шкільне життя, нариси про своїх земляків, літературні есеї про відомих українських письменників…
Василь Григорович Латанський - виходець з Черкащини. Тривалий час він живе і працює на кримській землі. А з’явився на світ божий майбутній письменник у родині колгоспників села Луківка Катеринопільського району, що на Черкащині, 18 листопада I938 року.
На початку 60-х років минулого століття з другого курсу факультету журналістики Київського університету я потрапив служити в Групу радянських військ на території Німеччини. Спочатку танкістом, потім - працівником редакції газети „Советская Армия” у Потсдамі. Четвертий рік без відпустки, без побачення з рідними! Щоб не збожеволіти від ностальгії та нервового виснаження (саме тоді постав Берлінський мур і розпалилася Карибська криза, ледве не перетворившись у третю світову війну), вів щоденник.
Моя вже дотліває ватра, Упевнений, що не кожен читач «Кримської світлиці» знає, що означає слово «ватра». Сам я дізнався про це лише від екскурсовода, коли довелось побувати у пансіонаті на відпочинку у місті Яремча. А означає воно майже ритуальне дійство для мешканців Карпатських гір – це вогнище, яке люблять розпалювати і вівчарі, і лісоруби та й гості і просто туристи з нагоди різних урочистостей. Мойсей КУШНІР. ЗАВЖДИ ПОРУЧ Василеві Латанському сімдесят? Так, сімдесят. А не віриться. Бо він такий же меткий, енергійний, молодий, як і у двадцять три, коли ми з ним познайомилися, навчаючись на філологічному факультеті Львівського університету імені Івана Франка. Василь ішов на курс попереду мене, але це аніскілечки не відбивалося на нашій дружбі. Валерій Тарасов,
Є на світі добрий вісник сонечка, Василь ЛАТАНСЬКИЙ Переберу свої літа, МОЯ ПРОВІНЦІЯ Сонця, сонечка аж по вінця! ПРОВИНА Не збудував гніздо-хатину, ВЕРЕСЕНЬ Вже вересень, ДО ВЧИТЕЛЯ У школі, в школі сіючи зерно, КОЛОСКИ У сни приходить знову поле. ПІЛОТКА Батькову пілотку я знайшов, |
В одному з своїх віршів він сповідально зізнається: ЛІРИКА Від зорі і до зорі Чом нескошена трава ПІСЛЯ ДОЩУ Метляє хвостиком петрушка КОШЕНЯТКО У ХАТІ СНІГ ЗАСТУДИВСЯ ЇЖАЧОК Як узнати болячки: ВМИРАЄ ШКОЛА |
|
Закрити |