|
Українські історичні постаті в піснях Шиятий І. П., Лисичобалківський НВК, Катеринопільський р-н, Черкаська обл. Мета: ознайомити присутніх з видатними історичними постатями української історії: Дмитром Вишневецьким; Петром Сагайдачним; Богданом Хмельницьким; Іваном Мазепою та народними піснями, думами присв’яченими цим діячам; виховувати почуття патріотизму, гордості за історичне минуле українського народу. |
МІЙ ТЕКСТ В УКРАЇНСЬКІЙ ВЕРСІЇ ВІКІПЕДІЇ
|
Список книг у фондах НБУВ 2003 -2012 рр. Бурій В. Вибрані розвідки, статті та замітки / Валерій Бурій. – Черкаси : Вертикаль, 2008. – Вип. 1. – 72 с. : іл., фотогр. В353214/1 Бурій В. Лисича Балка: відома та невідома : іст.-краєзн. нарис / Валерій Бурій. – Черкаси : Вертикаль, 2009. – 72 с. : іл., фотогр. ВА743586 Бурій В. Народно-православний календар / Валерій Бурій. – Черкаси : Вертикаль, 2009. – 95 с. : іл., фотогр. ВА743587 Твоє Ватутіне від А до Я : корот. слов.-довід. / [авт.-упоряд.] / Валерій Бурій. – Ватутіне ; Черкаси : Витоки, 2003. – 20 с. – (Енциклопедія для наймолодших). Р119006 Життєві істини Валерія Бурія : зб. ст. і матеріалів : (До 55-річчя від дня народження). – Черкаси : Вертикаль, 2012. – 51 с. : фотогр. ВА747748 |
Українські історичні постаті в піснях / І. П. Шиятий // Історія та правознавство : Науково-методичний журнал. - 2012. - N 32. - С. 28-31. - Бібліогр. в кінці ст. ДРНТІ 14.25.09 УДК 94(477)(07) ББК Ч426.31/36 Рубрики: історія--методика--Україна Кл.слова (ненормовані): ПОЗАУРОЧНА РОБОТА -- ПІСНІ -- ІСТОРИЧНІ ПОСТАТІ Дод.точки доступу: Вишневецький, Дмитро \о нем\; Сагайдачний, Петро \о нем\; Хмельницький, Богдан (1595-1657) \о нем\ Немає відомостей про примірники (Джерело у БД не знайдене) |
Їх буде пам’ятати Україна : [видатні постаті української історії] [Текст] / І. П. Шиятий // Позакласний час. - 2013. - № 1/2. - С. 21-24 Рубрики: історія України--козацтво--персоналії Доп.точки доступа: Вишневецький, Д. \про нього\; Сагайдачний, П. \про нього\; Хмельницький, Б. \про нього\; Мазепа, І. \про нього\ |
ВІН МЕШКАВ У НАДЛАКУ ПО СУСІДСТВУ З ЛИСИЧОЮ БАЛКОЮ |
МОЇ КОРОТКІ НОТАТКИ ПРО ЛИСИЧУ БАЛКУ
|
НАШІ СЛАВНІ ЗЕМЛЯКИ Едуа?рд Ники?форович Яво?рський (* 8 червня 1928 - 2 березня 2012 ) — український музикознавець і лібретист родом з с. Лисичої Балки на Черкащині. Заслужений діяч мистецтв України (1993). Член Спілки композиторів України.
|
ЗНАЙ НАШИХ! 05.12.2012 |
А ви ж казали: любите Лисичу, Село, де зав'язали перший сніп... Яків Івашкевич Красиве село Лисича Балка. Давнє і славне своїми хліборобськими родинами - людьми щирими, душевними і працьовитими. Земля солов'їної мови, земля рідкісної краси і щедрот. Минають дні, проходять роки, спливають сторіччя... Проносяться соціально - політичні бурі, відбуваються круті історичні злами і катаклізми, життя іде своєю, ні від кого незалежною ходою, багато що змінюючи, оновлюючи, переінакшуючи, а воно, в сутності своїй, залишається все таким же чарівним, мальовничим і неповторним. На території села виявлені змієві вали – довгі земляні насипи. За легендою, богатир Козмодем’ян (або Борисогліб), щоб умертвити Змія, запріг його в плуга й орав, унаслідок чого з’явилися гігантські борозни. Дослідники встановили, що змієві вали – це залишки дерев’яно-земляних укріплень, збудованих наприкінці 10 – у 1-й половині 11 століття, незначна частина – у 12 столітті для захисту від печенігів та половців. У найсхіднішому селі Тальнівщини – Піщаній є рештки змієвого валу – одного з найдовших і найбільших у Черкаській області. Його жовтувата смуга тягнеться від села в напрямку до с. Лисичої Балки. Ще й досі у Піщаній можна почути такий переказ. Колись нібито жив у селі чоловік по імені Влас. Захотів він дістатися до Чорного моря. Силенного плуга скував. Змія запріг і почав «тягнути» скибу від села й аж до моря. Плуг землю крає, а замість скиби цілий вал росте. До моря Власові так і не судилося добратися. Лишень до Лисичої Балки і дійшли удвох. А там – чи сили не стало, чи змій орати не захотів, не знати. Відтоді і кажуть люди, що це «змійована земля». Відомий дослідник старовини В.Б. Антонович у своїй праці «Археологическая карта Киевской губернии» зазначив, що біля села є 13 могил (Діденко О. та ін. Збірник археологогічних пам’яток Уманщини. – Умань, 2006, Т.1.-С.45). Йдеться про давні поховання. Газета «Нова Доба» (Черкаси, 2008.-23 вересня.-С.13) писала: «У Лисичій Балці відсвяткували 243-ю річницю заснування села».Цю ж дату свого часу подав відомий краєзнавець Михайло Пономаренко у статті «Звенигородське староство» (газ. «Шевченків край».- Звенигородка.-1983.- 1 березня): «1765 року піддані сплачували чинш житом, вівсом, їжею і косили у пана 1 день на рік. Новозакладені слободки (Бродецьке, Лисича Балка, Петраківка) повинностей не відбували».Згідно з польськими архівними джерелами Лисичу Балку осаджено в середині 18 століття шляхтичем Руфіном Корицинським. Наприкінці 18 століття Звенигородське староство перетворюється на Звенигородський повіт. У 1900 р. с.Лисича Балка за тодішнім адміністративно-територіальним поділом належала до Петраківської волості Звенигородського повіту Київської губернії, пізніше до Мокрокалигірської волості; постановою №262 (17.12.1920 р.) Звенигородського повітового революційного комітету «Про новий поділ Звенигородського повіту» Лисичу Балку знову віднесено до Петраківської волості. Пізніше село входило до Мокрокалигірського, Шполянського та Катеринопільського районів. Село Лисича Балка розташоване за На думку краєзнавців назва села утворилася з двох компонентів – від іменника «лис», прикметникового суфікса – ич та закінчення – а. Другий компонент відображає характер рельєфу в цій місцевості. Дмитро Яворницький в «Історії запорізьких козаків» писав: «Балки…- більш чи менш глибокі долини з пологими берегами, вкриті травою, часом лісом, які служать природними жолобами для стоку води з відкритих степових місць у ріки, річки, озера, лимани, прогної, єрики; геологічною мовою балками називають мертві, недіючі, вкриті лісовою чи трав’яною рослинністю яри. В балках чи біля балок закладали спочатку бурдюги, потім зимівники й нарешті села…» Етимологи пояснюють походження слова «балка» запозиченням із тюркської мови («булак» - бурхливий потік, джерело; «балкан» - круті гори, порослі лісом). Вірогідніше, слово це одвічне слов’янське, утворене від основи «бал», тієї ж, що і слово «болото», «балище» - місце, де раніше була низина. На мій запит про походження населеного пункту ЛИСИЧА БАЛКА старший науковий співробітник відділу ономастики Інституту української мови НАН України (Київ) кандидат філологічних наук І.В.Єфименко відповів таке: “Назва населеного пункту Лисича Балка утворилася поєднанням прикметника лисичий(від слова лисиця) та іменника (географічного терміна) балка в значенні “яр; степовий яр; глибокий яр, порослий лісом; ліс на пагорбі; заглибина в степу, вимита водою; низина в степу, заросла травою; долина річки; невелике пониження земної поверхні ”. Можливо, у цій балці колись водились лисиці, тому її назвали Лисича Балка. Варто зауважити, що назва балки лисича могла бути пов’язана не з твариною, а з рослиною. Відомо, що лисицею в народі називають ліщицю мурову (Gypsophila muralis L.), яка росте, зокрема, в лісах, розташованих на схилах ярів та балок”. Поет Василь Марсюк писав: У селі широка балка – крутосхил, Мов згубила сива галка двоє крил. А між крильми – запах дужий полину – - Полетімо, любий друже, в далину! («В балці»)
З розповідей місцевих жителів в балці, де розташоване нині село, водилося багато лисиць. Звідси виводять і назву села – Лисича Балка. За іншою версією назва села – від гідроніма (назви струмка) Лисича Балка, який нині замулено. У 1844 році в селі налічувалось 79 дворів і 315 жителів. В «Сказаниях о населенных местностях Киевской губернии или Статистических, исторических и церковных заметках о всех деревнях, селах, местечках и городах, в пределах губернии находящихся» (1864), які зібрав Л.Похилевич читаємо: « Деревня Лисича - балка Киевской губернии Звенигородского уезда, в 5-ти верстах на восток от Петраковки, недалеко от реки Выси. Жителей обоего пола 626; земли удобной 1062 десятины. Село при безименном ручье, или Лисичей Балке, впадающей в реку Высь». А в «Списке населенных мест Киевской губернии» за 1900 рік зазначено: 'Д. Лисичая - Балка (казенная) Киевской губернии Звенигородского уезда. В ней дворов - 240, жителей обоего пола - 1357 чел., из них мужчин - 677 и женщин - 660. Главное занятие жителей - хлебопашество; кроме того, некоторые крестьяне отправляются на заработки в Херсонскую губернию. Расстояние от уездного города до деревни – 35 вер., от ближайших: железнодорожной станции - 23 вер., телеграфной - 25 вер., почтовой (казенной) и почтовой (земской) - 10 вер. Железнодорожная станция носит название 'Звенигородка'. Телеграфная станция находится в г.Звенигородке, почтовая - в м. Мокрой Калигорке. В д. Лисичей Балке числится земли - 1261,99 дес., пренадлежащей бывшим государственным крестьянам. Хозяйство ведется по трехпольной системе. В деревне имеются: православная церковь, часовня, церковно - приходская школа, хлебный магазин, кузница и 5 ветряных мельниц. ...Хозяйство в имении помещицы Александры Николаевны Протопоповой д. Потоки ведут арендаторы крестьяне деревень Кобылянки,Соколовки й Лисичей Балки'. У «Памятной книжке Киевской епархии на зазначено, що церква в Лисичій Балці освячена на честь Різдва Пресвятої Богородиці. Як зазначає краєзнавець В.М. Яковенко, у Сухій Калигірці, десь у першій половині XVIII ст. було збудовано на уніатських кшталт з дубових колод церкву. Після Гайдамаччини її розібрали і перевезли до опольщеного переселенцями села Лисича Балка, де її рештки збереглись і донині. Церква ж після її закриття використовувалася як клубна установа та колгоспний склад. Храм Різдва Пресвятої Богородиці в стадії руйнації Одну з найдраматичніших і найбільш замовчуваних сторінок нашої історії – боротьбу українських повстанців проти окупаційної влади у 1920-х роках відтворив у своєму романі «Чорний Ворон» лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка Василь Шкляр. У творі згадується і село Лисича Балка. У 1927 р. побачив світ краєзнавчий збірник «Уманщина» за редакцією Д.М.Скуратівського, в якому повідомляється, що в Лисичій Балці налічується 439 домогосподарств, населення обох статей – 1618: українців -1608, росіян – 5,євреїв-5 (1926 р.).Для порівняння : у 1972 р. у селі проживало 862 особи, у 1984 р. – 730, у 2001 р. – 598 мешканців. У 1924 р. було організовано товариство спільного обробітку землі (ТСОЗ) ім. Воровського (голова Я.М. Муковоз), а в 1929 – колгосп, який спочатку носив ім’я Г.І.Петровського (голова М.К. Маврин), а пізніше організовано ще й третіє господарство, яке очолив голова Ялківський. Наприкінці 1931 р. всі вони були об’єднані в колгосп ім. Петровського (голова М.М. Журило). 1934 року почала діяти початкова школа. На території села виявлено поклади торфу, бурого вугілля. Діяла цегельня. …Початок 30-х років. Тільки-но закінчилася масова насильницька колективізація. У селян забрали все : реманент, тягло, у декого навіть дрібну домашню худобу і птицю. Сонце сходило над весняними, ще холодними полями, сідало за обрії кольору крові і не впізнавало землю… Голодомор… Пан Петро Матула (США), використовуючи архіви своїх батьків, уродженців Лисичої Балки наводить жахливі факти голодомору 1932 – 1933 рр.: Мотря Поцілуйко варила по частинах свою дитину і їла, але сама померла. Лука Фареній повернувся з каторги, помер від голоду. Дитина смоктала груди мертвої мами. Ганна Яворська закопала ( заховала для себе) відро жита і посадила зверху вишеньку. Знайшли те жито і безслідно забрали жінку. Родина Івана Кулаківського, 5 осіб, - вся вимерла. Родина Дениса Пересунька, 5 осіб, - вся вимерла. Родина Сергія Яворського, 10 осіб, - лишилася мама і одна дитина, решта вимерли. Моя мама, Любов Василівна Цісельська (Бурій) (1923-2006) згадувала:
Л.В. Бурій (1923 - 2006) М.О Бурій (1920 – 1963) «Якби не корова, то більше всього, що не вижила б. На той час у людей все позабирали, за вказівкою згори, комуністи-активісти – і борошно, і зерно, і картоплю, і ще багато чого іншого. Вони – колгоспні активісти – вижили, а в сусіда померли батько й мати, двоє дітей. «Я пасла в бур’янах, вищих мого зросту, корову (поля були не засіяні, бо не було чим засіяти), мнула руками плоди мишію, у пляшечці було трішки сметани, збивала грудочку масла, зліплювала докупи насіння бур’янів і їла. А поруч моя ровесниця, теж пасла корову, але їла духмяний житній хліб з маслом, бо її батько був колгоспником активістом. Ой, як же мені хотілося того смачного житнього хліба!... А тут же в бур’яні лежала жінка, у роті якої так і залишався недоїдений м’ятий «какиш» ( молочаєносна рослина з родини Айстроцвітих ). Вона йшла з одного села в інше в пошуках їжі, не дійшла, не вистачило сили – померла. Мої батьки міняли гарний одяг, подушки в євреїв на хліб. А ще квартирував у нас колгоспний активіст, йому видавали для приготування обіду картоплю, крупи. Залишались шкірки з вічками від чищеної картоплі. Їх ми не їли-берегли, щоб розмножити картоплю. Вночі висадили на городі, щоб ніхто не бачив. Але сусіди по свіжонакопаних ямках догадалися і на ранок вирили і з’їли посаджене, а пізніше померли». Взагалі у 1932 – 1933 роках у Лисичій Балці від голоду за неповними даними померло більше 200 осіб. Сьогодні в селі є пам’ятний знак у пам’ять трагічних сторінок голодомору і сталінських репресій. 31 січня 1938 року за підписом Сталіна з’явилося рішення Політбюро «Про антирадянські елементи». За пропозицією НКВС було затверджено «додаткові ліміти, за якими підлягали репресіям куркулі, злочинці й активні антирадянські елементи».Під цю категорію потрапили деякі жителі села. Гаврилюк Демид Зосимович, 1889 р. н., засуджений вироком Київського обласного суду від 24.02.1938 року за ст. 54-10 ч.1 КК УРСР до 7 років позбавлення волі з поразкою в правах на 5 років. Реабілітований Верховним судом УРСР 26.09.1967 року. Домніцький Василь Пилипович, 1899 р. н., Сокуренко Павло Федорович, 1896 р. н. та інші особи (всього 22 чол.) засуджені постановою Трійки при НКВС Київської області від 05.04.1938 року за ст.ст.54-4 та 54-11 КК УРСР до вищої міри покарання - розстрілу з конфіскацією майна. Вирок, приведено до виконання 26 квітня 1938 року о 23-й годині. Постановою Президії Черкаського обласного суду від 14.09.1956 року реабілітовані. Каліновський Матвій Іванович, 1883 р. н., засуджений Постановою Трійки при НКВС Київської області від 05.11.1937 року за ст. 54-10 КК УРСР на 10 років ув’язнення до виправно-трудових таборів. Постановою Президії Черкаського обласного суду від 04.12.1959 року вирок скасовано, а справа закрита за недоведеністю обвинувачення, тобто Каліновського М.І. реабілітовано Вирок приведений до виконання 28 березня 1938 року о 23-й годині. Постановою Президії Черкаського обласного суду від 29.04.1959 року вирок скасовано, розстріляних реабілітовано. Зі спогадів мешканки с. Лисича Балка Катеринопільського району Любові Цісельської Історія мого батька, знищеного сталінськими опричниками і водночас моторошна картина вилюднення мого рідного села Лисича Балка на Катеринопільщині внаслідок тих же безупинних репресій трагічна. Як у тій страшній казці про ненаситного дванадцятиголового змія, якому щодня мусили приносити людську жертву. Тануло, сиротіло це українське село, а скільки ж їх по всій нашій багатостраждальній землі! Хай ці спогади будуть скромним пучечком польових незабудок на невідому братську могилу Василя Цісельського та його односельців. Пухом їм рідна українська земля, вічна їм пам'ять! У 1936 році померла моя мама. Ми жили удвох з татом. ...У лютневу ніч 1938 року нас з батьком розбудили двоє нежданих гостей.
Перший, який стояв біля дверей, був місцевий голова сільради, інший -
співробітник апарату НКВС, який прибув з ордером
на арешт мого батька Цісельського Василя Андрійовича, котрий уже наперед знав,
що є в Тоді в Лисичій Балці було заарештовано органами НКВС близько 30 чоловік, котрі у час ворожої навали стали б зі зброєю в руках проти нападників. А скільки узято в районі, в області, в Україні? З роками душу точила думка дізнатися, чи живий батько,
де він, що з ним? Десь, певно, року п'ятдесят восьмого, за
порадою знаючих людей, я написала листа до КДБ, в якому просила повідомити про долю мого батька. І ось довгождана відповідь: 'Сообщаем, что
ответ о рассмотрении Вашего заявления о розыске отца Цисельского В.А. нами
направлен в Катеринопольский райотдел Невдовзі мене викликали до сільради, де виплатили грошову компенсацію - 90 карбованців. Така була плата за життя батька й мої страждання. Сумно було від усього того. Газета 'Авангард' (30 червня 1990 р.) опублікувала список реабілітованих осіб, які були незаконно репресовані в сталінський період. Є в цих списках мій батько і батько мого покійного чоловіка. Можна припустити, що когось і не згадали, та це число - двадцять один чоловік (із одного невеликого села) свідчить про геноцид тоталітарної системи проти українського народу. На мій запит до Черкаської обласної прокуратури від 16.5.96 р. з черкаського обласного суду надіслано документ. Наводжу його повністю: '26.5.1996 р. № 1-137. Бурій Л. В. Довідка. Справа по обвинуваченню Цісельського Василя Андрійовича, 1880 року народження, переглянута президією Черкаського обласного суду 29 квітня 1959 року. Постанова Трійки У НКВС Київської області від 19 березня 1938 року відносно Цісельського В.А. скасована, а справа за недоведеністю злочину закрита. Цісельський Василь Андрійович - реабілітований. Голова Черкаського обласного суду В.Д. Іваненко'. Влітку 1996 року в Черкаському обласному державному архіві моєму сину, Бурію Валерію Михайловичу, надали можливість ознайомитися з архівними матеріалами слідчої справи, за якою проходив мій батько. З |
|
Закрыть |