Форум Попівки

Питання-відповіді Інтерв'ю Всі записи

1

Зберегти школу просять жителі села Попівка, що на Смілянщині - читати далі...

3 червня 2020

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
http://who-is-who.ua... alt='СЕЛО ПОПІВКА'>

13 лютого 2014

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
с. Попівка
 
Церква Свято-Михайлівська. Зведена на честь Архістратига Михаїла. Запереказами, село утворилося в часи Руїни (наприкінці XVII століття), коли місцеве населення ховалося біля хутора одного з вільховецьких священиків. Звідси і походження топоніму – Попівка. Мабуть тоді і було збудовано в селі першу церкву, бо в 1790 році на місці старої вже збудували нову.

Церква була дерев’яна, належала до 5-го класу, землі мала 43 десятини.

У середині XIX століття парафія церкви налічувала 1500 осіб, у 80-х роках ХГХ століття – 958 чоловіків, 962 жінки. У церковнопарафіяльній школі навчалося ЗО осіб.

До церкви було приписано цвинтарну каплицю.

Настоятелем Свято-Михайлівської церкви в селі Попівці з 80-х років XIX століття служив П. П. Пясецький.

Про вигляд цієї церкви можемо судити за описом нашого земляка, книгознавця Левка Биковського, уродженця сусіднього села Вільховець: «Дерев’яна церква в Попівці, з її зелено-білими стінами назовні, трьома банями і залізними хрестами на них, справляла гарне враження. Стояла під горою і була оточена літніми деревами. З лівого боку, перед входом, була така ж сама дерев’яна дзвіниця. Всередині церква мала стародавній вигляд, з потемнілими образами та іконостасом у колонках, обвитих виноградною лозою. Поруч церкви було приходство священика».

У Попівці народився самобутній художник Нифонт Мефодійович Терещенко (1867-1947). Він навчався у місцевих малярів, згодом – у Лаврській іконописній та Київській художній школах, малював ікони та картини церковного змісту, хоругви, портрети, краєвиди. Як іконописець наслідував живопис Володимирського Собору в Києві, в іншій творчій манері виконував розписи церковних хоругов, основудекоруяких складав український орнамент у вигляді стилізованих квітів.

13 серпня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Попі?вка — село в Україні, Звенигородському районі Черкаської області, центр сільської ради. Населення — 565 чоловік, дворів — 317 (2009).

Село розташоване за 12 км на захід від районного центру — міста Звенигородка та за 25 км від залізничної станції Звенигородка.Зміст [показати]

Історія[ред.]

За переказами, село утворилося у часи Руїни наприкінці XVII століття, коли місцеве населення ховалося біля хутора одного з вільховецьких священиків. Звідси і походження топоніму — Попівка. У «Сказаниях о населенных местностях…» Л. Похилевича за 1864 рік сказано, що в Попівці Звенигородського повіту проживає 1 614 жителів «обоего пола».

На першому етапі колективізації у 1927 році у селі створено чотири об'єднання (комуни, артілі). Але вже у 1929 році вони об'єднались у два колгоспи: ім. Молотова (голова Горобченко) та ім. Шевченка (голова Лаптіонов). Через два роки, у 1931 році, головою колгоспу ім. Шевченка став Йосип Бадака. Земля у колгоспах оброблялась кіньми, волами. Лише у 1933 році з'явився перший трактор «Універсал». На початку 30-х років у селі проживало 2 604 жителі та налічувалось 637 дворів.

Під час голодомору 1932—1933 років у селі померло близько 1000 людей (за свідченнями уродженця села І. А. Лавріненка).

272 мешканця села брали участь у боях радянсько-німецької війни, 140 з них загинули, 50 нагороджені орденами й медалями. Село було окуповане німецько-фашистськими військами 1 серпня 1941 року. У 1942 році у селі утворилась антифашистська група, члени якої, маючи детекторний приймач, повідомляли жителів про фронтові події. У 1943 році група переховувала юнаків і дівчат, яким загрожувало вивезення до Німеччини. 26 січня 1944 року, у ході Корсунь-Шевченківської операції, у село ввійшли розвідники 1-го Українського фронту. 5 лютого радянські війська ввійшли у село і проголосили Радянську владу. Створено сільську раду, частину населення мобілізовано у армію. В березні 1944 року завершилось визволення Попівки. Воїнам, що полягли в боях за село, встановлено пам'ятник.

Станом на початок 70-х років ХХ століття в селі розміщувалась центральна садиба колгоспу імені Кірова, за яким було закріплено 1,8 тисяч га сільськогосподарських угідь, в тому числі 1,5 тисячі га орної землі. Господарство вирощувало зернові і технічні культури, було розвинуте тваринництво.

Також на той час працювали восьмирічна школа, клуб, бібліотека з фондом 7 тисяч книг, медпункт, комбінат побутового обслуговування.

В селі знайдено кам'яні знаряддя праці доби бронзи.
Сучасність[ред.]

У селі функціонують НВК (навчально виховний комплекс), сільська бібліотека, Будинок культури, фельдшерсько-акушерський пункт, церква, відділення зв’язку, філія Ощадбанку, два продовольчі магазини. У 2007 році село газифіковане. У 2010 проведено освітлення центральної вулиці.У 2012 проведено капітальний ремонт братської могили.
Персоналії[ред.]

В селі народились:
Терещенко Каленик Мефодійович (* 1879 — † 1969) — український скульптор;
Терещенко Софія (* 1887 — † 1948) — українська художниця, фольклорист, етнограф.
Джерела[ред.] Портал «Черкащина»
Попівка у Вікісловнику?

Посилання[ред.]
? http://maps.vlasenko...рос.)
Література[ред.]
Історія міст і сіл Української РСР. — Київ: Головна редакція УРЕ АН УРСР.
Ресурси інтернету[ред.]
who-is-who.com.ua
Стаття Pop?wka (12) у Географічному словнику Королівства Польського та інших земель слов'янських, том VIII (Perepiatycha — Po?aj?cie) з 1887 року (пол.)

9 липня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Административно-территориальное деление

Поповка (укр. Попівка) — cело, центр сельского совета Звенигородского района Черкасской области. В ХІХ столетии село Неморожской волости Звенигородского уезда Киевской губернии.
История

Вернуться к содержанию ?
Археологические памятники с. Поповка

Курганы-3 скифо-сарматская эпоха VIIст. До н.э- III ст. н.э. , №1,№2- на юговосток от села, №3 в селе.
Похилевич Л. И. Сказания о населенных местностях Киевской губернии

Поповка, село в 5-ти верстах от местечка Ольховца, при безымянном ручейке, текущем к этому местечку. По словам жителей село образовалось во времена руин, когда люди скрывались в лесах близ хутора, принадлежавшего одному из Ольховецких священников. Ныне здесь жителей обоего пола: православных 1586, римских католиков 28.

Церковь деревянная, 5-го класса, во имя Архангела Михаила; построена в 1790 году на место прежней обветшавшей. В ней замечательны потир и дискос с приборами, подаренные в прошлом веке в церковь Фомой Правицким, придворным певчим, отец коего Вукола при этой церкви был священником с половины прошлого века. Земли принадлежит церкви 43 десятины.

Вернуться к содержанию ?
Метрические книги по селу Поповка находящиеся на хранении в ГАЧО
Київська губернія
Київська єпархія
Михайлівська церква, с. Попівка Звенигородського повіту Неморозької волості

Народження: 1817: ф.445, оп.1, спр.1; 1875-1876: ф.931, оп.1, спр.147; 1878-1880: ф.931, оп.1, спр.147; 1882-1883: ф.931, оп.1, спр.147; 1884-1889: ф.931, оп.1, спр.324; 1890-1894: ф.931, оп.1, спр.431; 1896-1899: ф.931, оп.1, спр.431; 1900-1910: ф.931, оп.1, спр.613; 1911-1917: ф.931, оп.1, спр.837
Шлюб: 1817: ф.445, оп.1, спр.1; 1875-1876: ф.931, оп.1, спр.147; 1878-1880: ф.931, оп.1, спр.147; 1882-1883: ф.931, оп.1, спр.147; 1884-1889: ф.931, оп.1, спр.324; 1890-1894: ф.931, оп.1, спр.431; 1896-1899: ф.931, оп.1, спр.431; 1900-1910: ф.931, оп.1, спр.613; 1911-1917: ф.931, оп.1, спр.837

Смерть: 1817: ф.445, оп.1, спр.1; 1875-1876: ф.931, оп.1, спр.147; 1878-1880: ф.931, оп.1, спр.147; 1882-1883: ф.931, оп.1, спр.147; 1884-1889: ф.931, оп.1, спр.324; 1890-1894: ф.931, оп.1, спр.431; 1896-1899: ф.931, оп.1, спр.431; 1900-1910: ф.931, оп.1, спр.613; 1911-1917: ф.931, оп.1, спр.837

8 липня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій
Терещенко Софія Мефодіївна

(01.08.1887 – 31.08.1948)

художниця, етнограф




Народилася Софія Терещенко 1 серпня 1887 року у с. Попівці на Звенигородщині у бідній селянській родині. Мала хист до малювання. З 1902 по 1907 роки навчається в училищі технічного рисування барона Штігліца, потім, як вільнослухачка Академії мистецтв, відвідує клас графіки художника А. Новоскольцева. З 1911 року Софія Мефодіївна приступила до самостійної праці. Після революції повернулась на батьківщину. З 1918 року вчителювала в дівочій гімназії м. Звенигородка. Разом з братами Калеником і Нифонтом у 1920 році заснувала художню школу ім. Т. Шевченка. після закриття школи у 1922 році Софія Мефодіївна була призначена директором Звенигородського музею ім. Т.Г. Шевченка. 9 вересня 1929 року її було заарештовано і засуджено на три роки заслання до Казахстану. Повернулася до Звенигородки лише у 1944 році. Померла 31 серпня 1948 року в оточені зневаги та злиднів.

На почесному місці краєзнавчого музею у Звенигородці – портрет фундаторки. За клопотанням керівництва музею 15 червня 1973 р. Софія Мефодіївна була реабілітована.




Література




Кримський, Аг. Звенигородщина. Шевченкова батьківщина з погляду етнографічного та діалектологічного /Агатангел Кримський, – Репр. відтвор. вид. з автор. макету 1930 р. – Черкаси: Вертикаль, 2009. – 438 с.: ілюстр.

Книга містить багато записів С.М. Терещенко, її малюнки.




***




Іванченко, М. Доброї пам’яті слід /М. Іванченко //Шевченків край: історико-культуролог. нариси. – К., 2005. – С. 172 – 175.

Софія Терещенко: [із фондів КДБ. Протокол] //Шевченків край: історико-культуролог. нариси. – К., 2005. – С. 176 – 177.

Борисенко, В. Софія Терещенко /В. Борисенко //Українки в історії. – К., 2004. – С. 88 – 89.

Мазуренко, О. Знівечені долі /О. Мазуренко //Реабілітовані історією: в 27 т. Черкас. обл. – Сміла, 2003. – Кн. 3. – С. 388 – 390.

Хоменко, В. Тернистий шлях /В. Хоменко //Спадщина: альбом. – Звенигородка, 2002. – С. 14.

Білецький, Ф. Забута Софія /Феофан Білецький //Черкас. край. – 2007. – 11 трав. – С. 8.

9 квітня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій

НАШІ СЛАВНІ ЗЕМЛЯКИ

Терещенко Каленик Мефодійович

(11.08.1879-03.06.1969)

скульптор




Народився 11 серпня 1879 р. у с. Попівці Звенигородського району в сім’ї відставного солдата і селянки. Завдяки щасливій зустрічі з академіком-гравером В. Мате, Каленик вступив до училища технічного рисування Штігліца в Петербурзі, де здобув загальну освіту, освоїв курси малювання, сницарства, карбування. Згодом Терещенко відвідував лекції в Академії художеств по класу скульптора Беклемішева. Брав участь у створенні пам’ятників «Тисячоліття Росії», «Генералу Скоблєву». Оздоблював палаци в Петергофі і Царському Селі, створив барельєф «Олегові ладі і струги під Царградом».

В 1917 р. повернувшись до рідного краю Каленик разом зі своєю сестрою Софією організовує в Звенигородці художню школу ім.. Т. Шевченка, викладає ліплення, оформлює виставки в сільбуді. За допомогою робітників Городищенської цукроварні відливає з чавуну погруддя Т.Г. Шевченка з барельєфами для постаменту, які встановлюють у Каневі на могилі Кобзаря 1923 року.

У 1925 році пам’ятник Кобзареві роботи К. Терещенка встановили в м. Шполі, а в 1929 році – погруддя у с. Моринцях. Затим – дев’ятифігурна композиція для с. Керелівки.

На початку 50-х рр.. Каленик Мефодійович став незрячим. Помер 3 червня 1969 року, не доживши двох місяців до свого дев’яностоліття.




Література




Сорокопуд, І. Творець пам’ятників Кобзареві /Іван Сорокопуд //Сорокопуд І. Краси розкрилля: Канівщина мистецька. – Канів, 2005. – С. 32.

Терещенко Калень Мефодійович //Словник художників України. – К., 1973. – С. 226.

Демченко, Л. Його Шевченкіана /Людмила Демченко //Пед. Вісник. – 2004. - №2. – С. 37-38.

Чорновіл, С.Т. Талант без таланту /Станіслав Чорновіл //Земля Черкаська. – 2008. – 6 черв. – С. 4,5.

Іванченко, М. Як перша любов… /М. Іванченко //Культура і життя. – 1988. – 20 листоп. – С. 3.

9 квітня 2013

Бурій Валерій, користувач 1ua
Валерій Бурій

ХРИСТОС НАРОДИВСЯ! СЛАВІМО ЙОГО!

                     Другий день свят

                     (1926. с. Попівка)

На другий день свят, рано жінки попорають коло печі, а чоловіки коло худоби, та й ідуть до церкви. І кожне несе старцям книші, калачі, паляниці й інше. В цей день неодмінно треба дать бідним коло церкви, що хто може, бо коли людина по смерті попаде до пекла, то Матір Божа покаже це, що було дано, і випросить у Спасителя ключі од пекла й випустить ті душі.

Після церкви йдуть до хати. Обідають і частуються, як і в перший день.

По обіді діти несуть вечерю дальшим родичам, а потім ідуть спускатися на санках з гори.

Чоловіки й жінки йдуть з вечерею до кумів, одні до других, і гостюються та колядують до пізньої ночі.

Жінки й чоловіки так само проводять і третій день. 

(Кримський Агатангел. Звенигородщина. - Черкаси: Вертикаль, 2009. - С. 215 - 216)

Книга є в наявності у Звенигородських районних бібліотеках та краєзнавчому музеї. Запитуйте і в місцевій сільській бібліотеці.

А як зараз святкують у Попівці?

8 січня 2013


1


  Закрити  
  Закрити