Forum of Symoniv

Questions-answers Interview All records

... 1

Question
Розробників Сторінка, 1ua user
Сторінка Розробників
Чи вистачає електроживлення, існують перебої в його подачі?
Answer
Ip: 46.211.88.117 - Вистачає. Ні

26 june 2022

Question
Розробників Сторінка, 1ua user
Сторінка Розробників
Чи є розподіл сміття?
Answer
Ip: 46.211.88.117 - Так

26 june 2022

Question
Розробників Сторінка, 1ua user
Сторінка Розробників
Скільки церков знаходиться?
Answer
Ip: 46.211.88.117 - 3

26 june 2022

Question
Розробників Сторінка, 1ua user
Сторінка Розробників
Коли святкується день населеного пункту?
Answer
Ip: 46.211.88.117 - На маковея

26 june 2022

Question
рома
Answer
-

25 november 2021

Question
хочу вставить гімн села,не вміщається
Answer
-

25 november 2021

Question
код території села
Answer
-

25 november 2021

В с. Симонів вогонь забрав життя людини - read more...

6 october 2018

Драйвово, весело і позитивно - як Симонів відгуляв КОЗАК-ФЕСТ - read more...

13 august 2018

Гупалюк Віталій, 1ua user
Віталій Гупалюк

Чисто випадково,а можливо і ні,знайшов в неті таке: Сагайдаківський Віталій , «Правди не втопити.Спогади з 50 –тиріччя пастирства 1927-1977,Канада,Торонто ,1977 ,зацікавило тому,що одна колєженка згадувала,що її родич був батюшкою у с.Симонів ,Гощанського району і це зацікавило

 

                                Уривок з книги В.Сагайдаківського «Правди не втопити»

 

Дитинство

 

Я син Волині. Народився в с. Коростятині, Рівенського пов., в хаті свого дідуня по матері Івана Івановича Тарнавського і бабуні Васси, 27 травня 1903 р.
У Тайні св. Хрещення о. Іларіон Боговський хотів назвати мене Ферапонтом, але моя мама якось його впросила, щоб назвав Віталієм у пам'ять св. мученика Віталія, що прославляється Церквою 28 квітня.
Консервативний о. Боговський при нареченні новонароджених майже ніколи не відступав від календарних церковних святців.
В Коростятині було багато рідкісних імен таких як: Пуд, Акакій, Юда, Арефа, Конкордія і т.п.
В часі, коли я прийшов на світ, мій батько Єпифаній Іванович Сагайдаківський відбував обов'язкову військову службу в м. Овручі. Мама Олена Іванівна жила у своїх батьків. Мої батьки побралися дуже молоді: батькові скінчилось 18, мамі 17. Пара була знаменита. Батько скінчив Клеванську Духовну Школу, мама – Корецьку Жіночу.
В кінці 1903 р. батько став дяком Симоновської парафії і книговодом Господарчого Кооперативного Банку.
Село Симонове, Остріжського повіту, сусідувало з м. Гощею, селами Горбаковом, Томаховом, Бугрином і іншими та положене при р. Горині. Від залізниці Оженін – 15 км., до м. Острога 22, до Рівного - 30 км.
Тут я виростав.
Домінувала над селом велика дерев'яна св. Димитрїївська Церква. Тут же, біля неї, парафіяльні доми, школа, кооператива, далі глибокий став і горальня, від якої постійно несло дріжджами та алкоголем.
За селом, у напрямі м. Гощі, стояло два десятки вітряків. Наскільки вони були живі й продуктивні, коли віяв вітер, настільки мертві й безрадні, - коли вітру не було.
Проти вітряків прикре вражіння робили голі пісчані кургани. Всю панораму розвеселювали: лісок, великі в цьому місці луки Гориня й чудові сіножаті на правому березі ріки (орфографію подаємо практично такою ж, як в оригіналі, - ред.).

Ми жили у простірній дяківській хаті. Пам'ятаю годинника на стіні з довгими тягарцями і з мелодійним ударом, рахівницю, на якій батько мигом обраховував якісь активи й пасиви, що їх я не розумів, самовар і лямпу з абажуром. В дитинстві всі речі я собі уявляв одуховленними. Лежу, бувало, в ліжку і все мені здається живе.
Про що думають дрова? Впаде на землю листок, - він для мене живий і мені його шкода, що він безпритульний, безрадний, гонимий вітром, кудись не по своїй волі несеться.
Уклад нашого життя був релігійний, патріархальний. Мої прадіди й діди були дяками. Дідунь, по батькові, пізніше став священиком.
У ранньому дитинстві напрямок мого розвитку зумовлювали два впливи: 1) релігійна віра й її церковно-побутові форми благочестя, 2) природа. Все довкола мене дихало релігійною вірою. Мати, побожна й віруюча душа, у простоті сердечній бачила смисл життя в Бозі і в родині. Після мене в неї ще було п'ятеро дітей.
Батько, обдарований дуже добрим голосом-басом – у дяківстві на крилосі, чи на хорах як диригент, - був у своїй улюбленій стихії. Книговодство практикував і заробляв на ньому більше, як давала господарка, до якої особливого ентузіязму в нього не було. Господарку вела мама. Зате в усьому повіті не було такого пристрасного риболова, як наш батько. Рибу ловили неводом, вломнями й ятерами. Наша хата була пропахнута рибою.

Школа

 

Не знаю, коли скінчилося моє дитинство і коли я став підлітком. У шість років я пішов до школи, але я вже читав, писав, рахував і співав.
Церковно-парафіяльні школи були засновані обер-прокурором Святішого Синоду К. Побідоносцевим, за що йому належне признання. Вони давали широке знання й морально-релігійне виховання.
Завідуючим Симоновською школою був настоятель о. П. Маркевич. Він учив молитов, викладав церковно-слов'янську мову, священну історію Cm. і Нового Заповітів, Катехизис і пояснення Богослужень.
Церковний спів був у руках мого батька. Вчителі: Феодор Пасічник (Пасічник щодня в нас обідав і завжди дискутував з батьком. Одного разу він плюнув на портрет царя, після чого батько вхопив його за плечі і викинув за двері. Після революції Пасічник став священиком. У 1929 р. перейшов на унію Східнього обряду: Про нього ще буде згадка) і Юрій Лотоцький (Пізніш протоєрей і декан у с. Площі, Здолбунівського пов.); вони викладали: російську мову, граматику (хрестоматія Клавдії Лукашевич), аритметику (підручник Борисова і Сатарова), географію, чистописання. В останній клясі писались перекази (шкільна дітвора і старші учні, на перервах і поза школою, говорили по-українськи).
Навесну 1912 р. я був добре підготований до 1-шої кляси Духовної Школи у Клевані. Повсякчас дякую за це о. П. Маркевичу й учителеві Ю. Лотоцькому.
Того ж року, восени, я став учнем Клеванської Духовної Школи, але не першої кляси, а підготовної. Мабуть, щоб не створити прецеденсу шкільна влада не допустила мене до іспиту до 1-шої кляси.
У підготовній клясі я лише марнував рік, не мав що робити. Професор о. Ф. Преварський виставив мені свідоцтво з відзначенням.
Клевань - маленьке жидівське містечко при річці без назви, відоме лише з того, що в ньому була Духовна Школа.
Учні мешкали у примітивній бурсі. Старий Гершко, щодня, нужденною білою клячею довозив воду до нашої бурси. Не було йому від нас спокою: затичку хтось зрушить і вода виливається з бочки, то клячу хтось нажене і Гершкові треба її здоганяти, а то ми йому помагаємо носити відрами воду але він мусить слухати пісню: «Гзршко, бочка і коняка танцювали краковяка» і так у нескінчене. Туалети від бурси були далеко, завжди біжиш і часом...
Смотритель ігумен Саватій (пізніш архиепископ Празький) і інспектор ієромонах Василій Зуммер були чехи. Першого всі любили, другого ненавиділи. Отець інспектор прибув до Клеваня в час, коли я був учнем підготовної кляси, сказав, що режим попереднього інспектора ігумена Іова (став інспектором Духовної Семінарії в Саратові), якого ми пращали зі сльозами, не відповідав вимогам дисципліни - і завів новий пом'яловський режим, що викликав з боку учнів гостру реакцію. Всі, крім улюбленців-підлабузників, наче змовилися робити інспекторові наперекір.
Коли за адміністрації о. Іова оцінка за поведінку «добре» була дуже рідкісна й оцінка «достаточно» зовсім не існувала, то тепер оцінка «дуже добре» стала зовсім рідкісна (її мали лише улюбленці), зате «достаточних» і «добрих» за поведінку була нечувана у Клевані кількість. Кількох учнів усунено з оцінкою «недостаточно».
Чорні дні настали і для мене, коли я був у другій клясі. Якось раз, на прогульці у перших днях жовтня, о. інспектор пояснював слова 3-ої заповіді Блаженства: «Блаженні кротції, яко тії наслідять землю». І тут потягнуло мене за язик сказати, що найперше о. інспектор не «наслідує землі», бо він сам не «кроткий». Це чули двоє донощиків. Вони негайно донесли о. інспекторові й він покликав мене до себе: «Ти сказав, що я не наслідую землі!? Сказав, але я не хотів так сказати, прошу прощення, о. інспекторе!», - і я кинувся, щоб поцілувати його руку. Але о. інспектор мене не слухав і завернув прогульку а ввечері скликав спеціяльне засідання. Мене боронили: о. Смотритель, проф. Невдачин, проф. Улович, Преварський, але о. інспектор не уступив. Була прийнята постанова: звільнити мене з оцінкою «недостаточно» за поведінку, але з правом закінчити перше півріччя другої кляси.  Перед різдвяними Святами мої товариші роз’їзджалися на вакації, а я пращався з Клеванем назавжди

3 february 2016


... 1


  Close  
  Close