|
Стрийський краєзнавчий музей “Верховина”Музей:
http://static.karpat... border='0'>
Науковою базою музею є експонати, які налічують понад 26 тисяч одиниць основного фонду.
Найцінніші з них — стародруки, ікони, народна ноша, писанки, взірці вишивок, рідкісні книги, монети, медалі. У музеї діють 6 постійних експозицій та 2 зали зі змінними виставками. Музейна експозиція складається з 3 відділів: природи, історії та етнографії. Відділ природи (два зали) розповідає про геологічне минуле, корисні копалини, флору та фауну південно-західної частини Львівщини.
http://static.karpat... border='0'>
http://static.karpat... border='0'>
Відділ етнографії (один зал) зацікавить народними ремеслами, побутом, звичаями та обрядами Бойківщини.
http://static.karpat... border='0'> http://static.karpat... border='0'>
http://static.karpat... border='0'>
http://static.karpat... border='0'>
Відділ історії (три зали) інформує про найдавніші поселення на
території краю, історію середньовічного Стрия, опришківський рух.
Висвітлює історію Стрийщини в період Австрійського панування, події
першої світової війни, боротьбу краян за Українську державу. Окрема
кімнати присвячена УПА.
http://static.karpat... border='0'>
http://static.karpat... border='0'>
http://static.karpat... border='0'>
Історія будинку:
Колишня власність стрийського адвоката і громадсько-політичного діяча
Євгена Олесницького. Побудований у 1899 році. Тут до 1909 року проживав
адвокат Олесницький і мав свою юридичну канцелярію. У 1909 році він
очолив товариство “Сільський господар” і переїхав до Львова . Свій
будинок продав українській “Касі задатковій”. Згодом ця будівля стає
осередком життя української громади міста. У 1918-1919 роках тут
квартирували старшини Української Галицької Армії.
За польської влади, у 1920-1939 роках тут розшашовувались домівки різних громадських організацій: “Пласту”, “Союзу Українок” та ін. У 20-х роках діяли філії Українського музичного інституту, “Рідної школи”. У часи німецької окупації тут була кухня, яка обслуговувала німецький шпиталь. Від 1946 року і до сьогоднішніх днів в цьому будинку – Стрийський краєзнавчий музей “Верховина”. Вартість вхідних квитків:
Дорослий - 2 грн.
Дитячий - 1 грн. Екскурсія:
для дорослих - 20 грн.,
для дітей - 15 грн. Час роботи:
9-17
СБ вихідний Контакти:
Львівська обл., м. Стрий
вул. Олесницького, 15 Тел.: +38(03245) 52243, 70735 Як доїхати:
До Стрия автобусом, маршруткою, електричкою зі Львова, музей знаходиться в центрі міста.
|
Історія СтрияСтрий як місто виникло на березі річки Стрий і взяло назву цієї річки, притоки Дністра. Назва ріки походить від поєднання звуків 'стр', що з прадавніх часів означало - протічна вода. З доісторичних часів на березі Стрия селилися слов’янські племена, особливо білі хорвати.В ХІ-ХІІІ ст. ці землі входять до складу Галицько-Волинського князівства. За часів князя Осмомисла на Стрийщині була створена оборонна система, яка охороняла торговий шлях від угорських, польських і татарських набігів. За часів Данила Галицького торговий шлях через Стрий набуває ще більшого значення, бо тут пролягав шлях з Галича в Україну. Тому майбутнє місто розростається. З ХІV ст. Стрийщина потрапляє під владу Польщі. Перша письмова згадка про Стрий припадає на 1385 рік. У 1387 році польський король Ягайло подарував Стрийщину своєму братові Свидригайлові. В той час Стрий вже був значним економічним і адміністративним осередком. Поступово місто було оточено земляним валом, частоколом, що захищали його центральну частину - Ринок. У 1431 р. Стрию надане магдебурзьке право. Керував справами міський магістрат на чолі з бургомістром. У 1523 р. Стрий цілком знищений татарами. Для оборони від набігів у місті у ХVІ ст. побудований замок. Як оборонна споруда він проіснував до ХVІІІ століття. У часи середньовіччя Стрий знаменитий як торговий центр. Це спричинило розвиток ремесел. В місті виникають і діють цехи кушнірів, гончарів, ткачів, шевців. Мешканці передмістя Стрия займаються сільським господарством. У середині ХV ст. серед населення Стрия переважають українці. У місті в ті часи було 5 українських церков і 4 братства, діяли братські школи. У 1634 р. Стрий був знищений ще одним спустошливим набігом татар. Великий вплив на життя Стрия мала визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького. У 1657 р. козацьке військо прибуло до міста для об’єднання з полками угорського князя Д. Ракоці. Внаслідок поділу Польщі у 1772 р. Стрий разом із усіє Галичиною потрапляє від владу Австро-Угорщини. Під впливом революційних подій 1848 р. в Європі у Стрию активізується українська інтелігенція і утворює окружну Руську Раду. У 1872-1875 рр. у Стрию будують залізницю. У місті створюються і діють паровозоремонтні майстерні, деревообробні підприємства, фабрика сірників 'Ватра', підприємства для виготовлення і обладнання нафтодобувної промисловості. Громадське життя українців Стрия пожвавлюється під кінець ХІХ ст. В місті створюються товариства 'Руське касино', 'Підгірська Рада', 'Міщанська бесіда', а у 1892 р. – філія товариства 'Просвіта'. У 1901 р. на народні кошти у місті будується Народний дім. Активізація громадського і політичного життя міста відбувається під впливом діяльності д-ра Є.Олесницького, о.О.Бобикевича та о.О.Нижанківського. З початком І світової війни у Стрию формується Легіон УСС. З вересня 1914 р. тут приймають присягу Українські Січові Стрільці. З жовтня до травня 1915 р. Стрий перебуває під окупацією російської царської армії. 31 травня 1915 р. Стрий знову потрапляє під австро-угорське панування, яке триває до листопада 1918 р. 1 листопада 1918 р. у Стрию відбувся збройний переворот. У місті встановлюється влада ЗУНР. Українське врядування тривало до 19 травня 1919 р., після чого Стрий захоплюють польські війська. За результатами підписання Ризького договору у 1921 р. Стрий у складі Західної України підпадає під владу Польщі. 17 вересня 1939 р. за німецько-радянською змовою Західна Україна (і Стрий у її складі) приєднана до Радянського Союзу. Радянська окупація у липні 1941 р. змінюється німецькою окупацією. 5 серпня 1944 р. у Стрий приходять радянські війська, які займають всю Західну Україну і включають її до складу СРСР. У післявоєнний період місто Стрий стає великим промисловим центром Західної України. Своєму швидкому соціально-економічному розвитку Стрий завдячує зручному розташуванню на перехресті міжнародних залізничних та автомобільних шляхів. Промисловий потенціал міста створюють: машинобудівна, деревообробна, легка та харчова промисловості. В кінці 80-х років в Радянському Союзі розпочинається національно-державотворчі процеси, що призводить до розпаду СРСР і утворення незалежних держав, серед них і держави Україна проголошеної 24 серпня 1991 р. Стрияни, як ніхто, долучились до боротьби за українську державність. Саме у Стрию 14 березня 1990 р. над будинком міської ради вперше в Україні піднято національний синьо-жовтий прапор. |
Готель 'Золото Карпат'
|
Громада Всіх Святих Українського Народу була зареєстрована у 1996 році. В 1997 році було посвячено каплицю, а в 2002 році освячено наріжний камінь майбутнього храму і розпочалося спорудження нової церкви-писанки. Діяльність на парафіїhttp://stryi.com.ua/... alt='Церква Всіх Святих Українського Народу' title='Церква Всіх Святих Українського Народу'> Громада Всіх Святих Українського Народу була зареєстрована у 1996 році. В 1997 році було посвячено каплицю, а в 2002 році освячено наріжний камінь майбутнього храму і розпочалося спорудження нової церкви-писанки. Окрім будівельних робіт на нашій парафії проводиться широка просвітницька і доброчинна діяльність. При церкві діє
Головна Ікона храму Всіх Святих Українського Народуhttp://stryi.com.ua/... alt='Головна Ікона храму' title='Головна Ікона храму'> Ікона знаходиться у Вівтарі каплиці Всіх Святих Українського Народу. На іконі зображено як лики святих нашого народу, так і священиків та єпископів, процес беатифікації яких ще триває. Автором ікони є стрийський художник Ігор Завозін.
http://stryi.com.ua/... alt='В капличці' title='В капличці'>
Проект храму Всіх Святих Українського Народуhttp://stryi.com.ua/... alt='Проект храму' title='Проект храму'> У основі проекту храму лежить українська писанка. Церква розрахована на 400 чоловік.
Адресам. Стрий, вул. Виговського, 8 |
http://stryi.com.ua/... class='contentpagetitle'> Костел Різдва Пресвятої БогородиціСереда, 05 вересня 2007 Римсько-католицька парафія у Стрию існувала вже у 1396р., її засновником вважають короля Казимира Великого. Парафіальний костел Різдва Пресвятої Богородиці був збудований у 1425 році, і пережив чимало важких і болючих хвиль. Такими були для нього, без сумніву, пожежі. Перша, котра знищила костел і пів міста, вибухнула у році 1604. Як пишуть парафіальні хроніки, завдяки багатим пожертвам міщан було відбудовано костел вже в році 1640. Його було значно збільшено, а у фронтоні побудовано вежу тієї ж ширини, що й костел. В листопаді 1827 року вибухнула друга пожежа, котра з надзвичайною швидкістю огорнула значну частину міста, разом з костелом і плебанею. Спалахнув дах на вежі і на костелі, дзвони стопились, а найбільший зірвався і розбився. Середина костела вціліла завдяки міцному даху. Храм був відреставрований зусиллями пароха о. Франциска Рогачевського. Але насправді найбільша і найтрагічніша в історії санктуарія пожежа відбулась 17 квітня 1886 року. Від жару і вогню впала вежа костела, цілий інтер'єр був знищений, справжнім чудом можна вважати те, що вціліла фігура Розіп'ятого Христа, котра знаходилсь у бічному вівтарі. В полум'ї загинув також образ Різдва Божої Матері. Реставрація та добудова храму, які проводились за пароха о. Людвика Оллендера, завершились у 1891 році. Добудовано нове захрестя, значно розширено неф, і побудовано нову вежу на якій на якій встановили 3 нові дзвони та годинник. На місці старого дерев'яного вівтаря збудовано новий, алебастровий, до котрого вміщено образ Найсвятішої матері на троні в оточенні святих патронів, намальований в 1888 році краківським художником Флоріаном Цинком. Вироблено нову, алебастрову хрестильницю. Збудовано також чотири бічні вівтарі, до одного з них знаходиться скульптура Розіп'ятого Христа, вціліла в пожежі. У 1894р. костел освятив Львівський єпископ-помічник Йоан Пузина. Велика пожежа міста 17 квітня 1886 р. цілком знищила оздоблення костьолу, при цьому згорів і орган. На внески громади відразу приступили до відбудови костьолу та відновлення оздоблення, які закінчили у 1891 році. На кошти околичних мешканців був справлений вітраж, а у складчину парафіяни закупили орган та дзвони (запис 1907 р.в інвентарі від 1935 р.). Парафія Стрий належала Перемишльській дієцезії (з 1396р. два роки перебувала у складі Галицької архідієцезії). У 1594р. Стрий увійшов до Самбірського деканату, і лише 1787 року остаточно перейшов під юрисдикцію Львівських архієпископів у складі Галицького деканату. На початку XIXст. Стрий став осередком деканату, а стрийська парафія у 1885р. нараховувала майже 4 тисячі вірних з міста і двох з половиною десятків сіл. {mostip1}Ймовірно на межі XVI і XVII ст. з'явився у костелі орган. Перша документальна згадка про нього припадає на 1620 рік: У 1604 р. костел горів, а у 1620 р. святиня знову була сильно пошкоджена татарами: горіли дахи, два вівтарі, та орган. Інвентарний опис костелу за 1743 рік відзначає: 'Хори дерев'яні на чотирьох стовпах дерев'яних, помальованих в чорне […] орган добрий, але дуже забруднений, помальований у червоне, на вісім голосів, міхів старих, поклеєних два'. Після останньої великої пожежі був встановлений орган фірми 'Gebruder Rieger', ор. 426. проспект органа дерев'яний, різьблений, з золоченими профілями та елементами орнаменту. Орган ідеально, як по висоті, так і по ширині, вписується в розміри простінків на хорах і складений з двох трьохосьових сегментів з широким просвітом, відкритим на вікно з західній стіні костьолу, в якому відкривається вітраж. Орган має два мануала по 54 клавіші і педаль на 27 клавіш. В 16 регістрах органа задіяно 864 труби. Трактури регістрів, мануалів та педалі — механічні. Два 16-ти футових регістра, сім 8-ми футових, п'ять 4-х футових і дві мікстури лабіальних труб утворюють густе звучання, характерне для костьольних органів. Інструмент розстроєний і звук більше нагадує велику фісгармонію{/mostip} Костел в Стрию є одним з найгарніших храмів, що не залишився закритим після 1939 року у війні з вірою і релігією, в котрій Марії беззупинно віддавали честь її вірні діти. 8 вересня 1995 року храм був проголошений Санктуарієм Матері Божої Покровительки Людських Надій. 26.06.01 Святіший Отець Йоан Павло ІІ, перебуваючи в Україні з Апостольським візитом, освятив у Львові корону Матері Божої Стрийської , а 9.09.01 Львівський митрополит кардинал Мар'ян Яворський коронував цей образ. Нині до складу парафії входить, окрім Стрия, ще й Сколе. Молитва польською мовою до стрийської Богородиці: 'Matko nasza, Pani Stryjska, Piastunko ludzkich nadziei, w tajemnicy Twojego narodzenia, przez kt?re ?wiatlo Nadziei rozblyslo na tym ?wiecie, b?d? Opiekunk? i Kr?low? nasz?, naszych rodzin i calego Ko?ciola ?wi?tego, b?d? nam latarni? o?wiecaj?c? drog? do Twego Syna, podtrzymuj slabych, upadaj?cych pod?wignij, chorych ulecz, a nam wszystkim upro? lask? wytrwania w Twojej slu?bie. Amen.'. Костел завжди був яскравим символом міста. Зараз він красується також у http://stryi.com.ua/...>веб-камері міста. |
Роздуми про вічне... Такі величні небеса, безмежна далеч й висота! А навколо така земна краса! І все це Божа рука! Сонце, місяць із зірками, гори й доли, ріки, моря і океани- це все створено для людського блага! Треба лиш бути вдячними Творцеві, шукати Бога й ходити його стежками! Тоді життєйські проблеми і печалі пропадуть як ранкова роса! А на очах буде лиш радості сльоза! Бо нам даровано життя для праці, щастя і добра!
|
Як Біблія прийшла в Україну?
Біблія – це стародавня збірка, різних за формою і змістом релігійних та світських творів, які писалися від дванадцятого століття до нашої ери аж по друге століття нашої ери, тобто майже півтори тисячі років. У тлумачному словнику можна знайти таке визначення слова “Біблія”: “Книга що розглядається у якості непорушного, єдиного справедливого джерела”. Для християн Біблія – є непорушне, єдине справедливе відкриття Бога людині, що містить 66 книг, записаних 40 різними авторами на протязі 1500 років. Записували Біблію люди найрізноманітнішого походження і самих різних занять: царі, селяни, філософи, рибалки, поети, державні діячі та учені. Біблія записувалась принаймні на трьох континентах і трьома мовами: старо-єврейською, арамейською і грецькою. І незважаючи на таку різноманітність засобів, вона являє собою єдине, що безперервно продовжується ціле – від Книги Буття до Об`явлення і суть викладеного в ній морального закону Божого ніде не міняється. Біблія містить вражаючі у своїй відвертості описи життя основних її персонажів; описи, що розкривають не тільки сильні, але і слабкі риси їх характерів. Першу частину – Старий Заповіт – написано в дохристиянські часи давньоєвропейською мовою, а Новий Заповіт ідеологами християнства давньогрецькою мовою. Уперше на українську землю Біблія прийшла з Візантії. Принаймні відомо, що слов`янський просвітитель Кирило бачив у Криму руське Священне писання; в часи ж Київської Русі Біблія потрапила на українську землю, очевидно, як кирило-мефодіївський переклад. Ми знаємо, що Кирило й Мефодій склали нам абетку – ми й досі звемо її кирилицею; вони ж таки вперше переклали Біблію на старослов`янську, тобто літературну, мову, спільну для всіх слов`ян-християн грецікого обряду. Поширювалися тут і глаголичні біблійні книги, тобто писані глаголицею-азбукою, що була поширена в Моравії, Чехії, Паннонії, Західній Болгарії, Хорватії і в нас, у Київській Русі – Україні. Ця азбука подібна до кирилиці, але зі складнішим накресленням усіх сорока літер. Вважається, що цю абетку також створив Кирило, а кирилиця – це вже вдосконалена глаголиця. Поширювалася Біблія і грецькою мовою. Розповсюджувалися літургійно-учительні збірники, так звані Паремійники і Апракосні Євангелія; найдавніша пам`ятка такого типу – знамените Остромирове Євангеліє 1056-1057 років. Найулюбленішою старозаповітною книгою був Псалтир. Його читали, співали, з нього навчалися грамоти, на ньому ворожили. Псалтир – це збірка релігійних гімнів, написаних царем Давидом і доповнених згодом творами інших авторів. У наше видання нічого із Псалтиря не входить, бо то не розповідка, а поетична книга. Популярними були Чотириєвангелія та Апостоли. З євангелій найдавніші, що дійшли до нашого часу, називаються Мстиславове, Турівське, Галицьке – вони належать до ХІ-ХІІ ст. Найдавніші ж Апостоли датовані 1195 і 1220 роками. Повне зібрання біблійних книг, призначене для українських та білоруських земель, надрукував у 1517-1519 роках Франциск Скорина, а на основі Біблії Скорини Лука з Тернополя створив свій біблійний кодекс 1569р. 1581 року вийшла знаменита Острозька Біблія – результат праці острозького культурного осередку, очолюваного українським ученим Герасимом Смотрицьким. Повний текст Біблії вийшов у друкарні Києво-Печерської лаври в 1758 році, а перший переклад повної Біблії власне українською мовою було видано лише в 1905 році. Переклали її знамениті українські письменники Пантелеймон Куліш, Іван Нечуй-Левицький та не менше відомий вчений Іван Пулюй; сама книжка вийшла у Відні, бо царський уряд забороняв перекладати Біблію чи окремі її книжки українською мовою. Біблія – це книга яку читали й брали собі в душу мільйони людей із різних кінців світу, планети нашої, в теперішньому і минулому. Вона впродовж віків справила великий вплив на духовне життя, літературу, культуру, образотворче мистецтво українського народу.
|
ХРИСТОС ВОСКРЕС ! |
|
Закрити |