Василь Кубаш
Остап Кривдик, політолог
для ZAXID.NET
Перевірка прапором
28.04.2011 01:16
Режисерам у Москві потрібна картинка агресивного Львова, де
б’ють “НАШИХ” за переконання, де топчуть “НАШІ” прапори, де знущаються з
“НАШОЇ” перемоги… Це частина російської міжнародної політики. Її мета –
показати передусім Заходу, що неонацистський ксенофобський Львів – агресивний і
небезпечний, що сюди не можна їхати туристам, не варто інвестувати бізнесменам,
людей з цього міста не варто сприймати як європейців.
Ще у травні 2008 року львівські активісти Російського
молодіжного братства проводили акцію “Победа деда – моя победа”, не забувши при
цьому наголосити, що про неї поінформований консул РФ у Львові. Тоді ця подія
не отримала значного резонансу, так і залишившись маргінальною одноразовою
акцією.
Цього року дві організації, у яких немає українських назв -
“Русскоє Єдінство” з Криму і “Родіна” з Одеси – планують пройтися із червоним
прапором крізь центр Львова. Заявку у міськраду ці організації занесли ще
заздалегідь. Подейкують, що до Львова везтимуть “бойовиків” з кримінальним
досвідом і вишколом масових силових акцій та чи помогло це комуністам у 1997-му
(коли ЗМОП охороняв їхню незаконну демонстрацію у парку Франка)?
21 квітня 2011 року Верховна Рада голосами 260 нардепів,
зокрема “львівських' Писарчука, Горбаля і Голуба ухвалила рішення про те,
що під час відзначення 9 травня поряд із державними вивішуватимуться і “прапори
перемоги”. Таким чином, у відповідних сил з’являються не тільки моральні, але й
законні підстави іти з цими прапорами нашим містом. Як реагувати на цю непросту
провокацію?
Символьна роль
Велика Перемога є “скринькою Пандори”: як розрізнити Прапор
Перемоги і прапор СРСР? Як вичленити з Перемоги “батька народів” і комуністичну
ідеологію? Пропагандистський стандарт Сталіна-Брежнєва, не переосмислений за 20
років Незалежності, некритично і в старому обрамленні несе “в пакеті” і дружбу
народів, і інтернаціоналізм, і боротьбу за мир у всьому світі, і перемогу над
“посібниками нацизму” - себто тими, хто воював проти більшовизму за незалежну
Україну. “Ми вас визволили - тепер ви повинні нам бути вдячні” - квінтесенція
наративу.
Для галичан червоний прапор – символ комуністичного терору,
репресій проти їхньої мови і культури, їхньої Церкви, їхнього майна. За ним –
тисячі замордованих у тюрмах і концтаборах, заборона Шевченківських вечорів і
цькування самвидаву, агресивне цензурування музеїв, літературних творів,
кінофільмів і бібліотек, свавілля КПРС і КГБ, Афганістан і Чорнобиль,
врешті-решт, суцільна халтура, дефіцит і брехня.
Для багатьох людей за Збручем це – бойовий прапор Червоної
Армії, це – символ пошани і вдячності, зрештою – символ власної сили, величі і
ролі для світу, один з важливих елементів ідентичності, це – символ війни, в
якій загинули їхні батьки, діди чи прадіди, котрі не мали часу розказати їм
правду про свою смерть. Тому їхня віра - це великою мірою віра в радянське кіно
про війну. Зараз пішаки кремлівських політтехнологів хочуть кинути цей символ і
ці почуття під ноги обурених львів’ян.
Навіщо?
Україна – далеко не унікальна у символьному протистоянні.
Щороку 1 травня у Берліні на вулиці Борнгольмерштрассе відбуваються дві
демонстрації одночасно: близько 800 німецьких неонацистів протистоятьть десяти
тисячам “лівих” активістів, які після цього рушають до району Кройцберг, де
згодом горять машини і трощать вітрини магазинів. Того дня Берлін стає меккою для “революційного”
туризму: охочі побитися за ідею приїжджають сюди з цілої Європи. Чи хочемо ми
такої “традиції” для Львова?
Справжня мета червонопрапорної провокації – не переконати
львів’ян у тому, що червоний прапор є Прапором перемоги, не провести
роз’яснювальної роботи, не згадати загиблих і не прославити героїв, що загинули
проти нацизму. Це символьне насильство, яке можна порівняти хіба що з
прогулянкою Освєнцімом з гітлерівським прапором. Позірна мета – зламати дух
Львова.
Насправді маємо кількарівневу дію з акторами різного рівня.
Перш за все, це планована подія для внутрішньоросійського вжитку. Режисерам у Москві
потрібна картинка агресивного Львова, де б’ють “НАШИХ” за переконання, де
топчуть “НАШІ” прапори, де знущаються з “НАШОЇ” перемоги. Це потрібне Путіну і
Медведєву: “агресивний український націоналізм” давно є однією з “іншуючих”
(потрібних для опису себе через поганого “іншого”) основ сучасної РФ. Більше
того: оце “НАШІ” – стрижневе поняття “Русского міра”, кордон якого буде
проходити уже не по зоні вжитку російської, а ширше – по сприйняттю червоного
прапора як прапора «НАШОЇ» перемоги.
У другу чергу це – частина російської міжнародної політики.
Її мета – показати у першу чергу Заходу, що неонацистський ксенофобський Львів
– агресивний і небезпечний, що сюди не можна їхати туристам, не варто
інвестувати бізнесменам, людей з цього міста не варто сприймати як європейців.
Аналогічно вже була використана ситуація з погромом “Цісарської кав’ярні” після
вбивства Ігоря Білозіра.
У третю чергу – це велика політика Партії регіонів. Її
виборець – у шоці: “покращення життя вже сьогодні” не настало, все, включно з
обміняним на флот газом, дорожчає, роботи не з’явилося, похмілля від
“біло-голубого реваншу” минуло. Жити треба – але виживати не виходить.
Підприємницький майдан у базових регіонах ПР був не слабшим, аніж на Галичині,
а закриття шкіл і підвищення комунальних тарифів виганяє на протест навіть
аполітичних.
Регіоналам терміново треба відволікти увагу – і побиття тих,
хто святкує “Перемогу”, для цього прекрасно годиться. При цьому
цинікам-політтехнологам байдуже до справжніх жертв війни, кістки котрих досі
мільйонами лежать у полях і болотах: головне, що авторитетом і пам’яттю
загиблих можна маніпулювати, зачіпати ними біль їхніх близьких. Можна знову
вдало протиставити Захід і Схід – поділяти і владарювати, розколювати і вдавати
із себе “клей”.
Ще один інтерес регіоналів – спеціальне посилення радикалів,
віддання їм своєрідного “пасу”. Спалах агресії, успішно випробуваний на
“Україні без Кучми”, провокується і зараз: пам’ятаєте, як у 2001-му “фашистами”
залякали всю Україну?
По-четверте, у цій акції зацікавлені російські
шовіністи-радикали, котрі вже не сидять склавши руки (чого вартує тільки
вбивство в Одесі радикала Чайки). Напади на них розв’яжуть їм руки – і після
цього можна очікувати погромів чого завгодно: офісів “націоналістичних” партій,
українських шкіл, книжок у бібліотеках, експозицій у музеях. Вони хочуть, щоб
їх побили-поштовхали, вони чекають цього – щоб потім мати моральне право бити
самим. Вони хочуть мати привід для молоді, щоб зробити своє членство із
маргінального масовим. Чи вигідна ця подія ВО ”Свобода” і націонал-демократам?
Якщо вони поведуться системно, створять саме таку ”картинку”, на яку чекає
Москва, то стратегічно програють. Якщо ж вдасться виставити правильні “рамки” –
комунізм пройде львівським “коридором ганьби”, що може повести його до
всеукраїнського спаду.
Що є у нас?
Доки комуністична ідеологія і організації не заборонені
судом – Конституція дає їм право нести червоний прапор, проте й ми маємо право
на висловлювання своєї точки зору. Ситуацію на 9 травня, здавалося б, можна
описати шаховим терміном “цуґцванґ”, коли жодне з рішень не є оптимальним.
Відсутність реакції буде потрактована як мовчазне схвалення, надто жорстка
реакція – як додатковий доказ неадекватності Львова.
Ситуація ускладнюється ще й тим, що дія відбувається в уже
проінтерпретованому полі, з каналами інформації, що контролюються владою – а
отже, подача події, цілком вірогідно, буде в старих радянських традиціях.
Якими є ресурси нашої сторони у цьому символьному двобої?
Перш за все, це - моральна сила і правда історії. Комунізм є злочинною
ідеологією рабства, схованого за “рівність”, і червоний прапор є його
уособленням – а з нашого боку є правда свободи людини і народу. Комунізм є
винним у розпалюванні війни нарівні із нацизмом. Тому наша акція має стати
виявом моральної сили і моральної перемоги над комунізмом. Застосування
фізичної сили знищить нашу моральну перевагу, перетворить нас із суддів в
спаринг-партнерів. Максимум, що можна дозволити собі – це ненасильницьке масове
блокування основних транспортних артерій.
По-друге, це християнська світоглядна платформа проти
безбожницького світогляду неокомунізму, проти злочинів Сталіна і Гітлера.
По-третє, це масовість нашої відповіді. Тих, для кого
червоний прапор є викликом, у Львові є більшість населення. Тому відповідь мала
би бути настільки масовою, що на її тлі кількасот маргіналів виглядали б
мізерно і смішно. Та чи не замінить галичанам потреба висловити свою думку
картопля і можливість “виїхати на природу”? Чи вдасться українським партійним і
громадським діячам організовувати спільний оргкомітет, якісно перекрити всі
ділянки на шляху червонопрапорників, скоординувати оперативні дії і масові
заходи, убезпечити захід від провокаторів?
По-четверте, це креатив і особистий підхід, що дав нам
перемогу в Помаранчевій революції. Кожен учасник із нашого боку повинен мати
персональний меседж – власний плакат чи прапор, фотографії чи речі закатованих
родичів.
Якими є наші загрози? Перш за все, це українські неонаці або
ті, хто використовують схожу на нацистську символіку. Саме їх жадають побачити
кремлюки в кадрі ОРТ чи RussiaToday, саме вони мають створити імідж
“нацистського Львова”. Тому треба жорстко припинити всі дії, що нагадують
неонацизм, а за “Нахтігаль і Роланд військо” блокувати і глушити не слабше, ніж
за “Союз нєрушимий республік свабодних”: це така ж сама ворожа до України дія.
По-друге - приватизація дії: регіонали хотіли б звести опір
комунізму тільки до однієї партії – і ця партія, здається, не проти такого
сценарію. Саме тому така дія має проходити тільки під національними прапорами –
партійність тільки посилюватиме відчуття окремості. Егоїзм і бажання
попрацювати на камеру зруйнує нашу силу.
По-третє - силові провокації: з нашого боку вистачає тих, кому
хочеться, як на дискотеці, “набити морду”. Тому міліція має забезпечити
правопорядок – і їй вартує у цьому сприяти. Все ж, сподіваюся, до прямої
підтримки дій комуняк з боку влади, як у 1997-му, не дійде.
По-четверте - агітпропівські журналісти російських каналів.
Як на мене, необхідна доброзичлива громадянська опіка із відеокамерою кожного з
таких кореспондентів, щоб зняти, що і як записує, наприклад, власкор ОРТ. І
нехай альтернативний репортаж на каналах показано не буде – та на YouTube кліп
про агітпроп-роботу подивиться теж немало людей.
Що можна сказати?
Ці тези є лише пропозицією до дискусії щодо того, що сказати
– і хотілося б, щоб вона була плідною і результативною.
Як Львову подати сигнал решті України? Як відмежувати
радянську пропаганду від поваги до загиблих? Як на мене, варто зустрічати
“Родіну” і “Русскоє єдінство” поховальними вінками, свічками, пластиковими
вінками та іншою атрибутикою похорону. Центральними гаслами має бути “Поховайте
загиблих! Досить спекуляції на жертвах Сталіна-Гітлера!”, “Ганьба політиці на
кістках!”, “Сталін - вбивця радянських воїнів”, “Сталін = Гітлер”, “Комунізм –
до суду!”, “Провокатори не розколять Україну”, «Поховайте Леніна», «Поховайте
Сталіна». Акція має стати моральним
похороном комунізму у Львові.
Хотілось би поминальних дзвонів і панахид по загиблих у
другій світовій війні у всіх львівських церквах. 9 травня має стати днем трауру
і пам’яті, а не прослави диктатора, що поневолив пів-Європи.
Хотілося б, щоб одночасно із Львовом аналогічні акції проти
маніпуляції пам’яттю загиблих були проведені національними силами в усіх
обласних центрах України.
Насамкінець
Ми пожинаємо гіркі наслідки того, що на початку 90-х не
провели всеохопний суд над комунізмом. Непокараний злочин провокує рецидив. Втім,
ще не пізно довести справу до кінця – і суд над організаторами Голодомору уже
почав першу сторінку справи історичної справедливості.
В Україні червоний прапор і комунізм не мають майбутнього:
старі прихильники потроху вимирають, молодше покоління або байдужіє, або
переосмислює їхню спадщину. Пора відправити комунізм в історію – наша спільна
дія у Львові буде черговим ствердженням цього. |