|
Золотий стручок Українська народна казка Закарпаття Учився в школі хлопець, і йшов додому після обіду. Звідає бабку: — Кілько за копійку яєчок? — Єдно яйце коштує дві копійки. А він узяв та й потоптав їй ті яйця. А баба промовила: — Аби тоді ся вженив, як ісходиш з кінця до кінця світ. І він пішов і все розповів матері. Та набрав грошей і пішов по світі. Як ісходив світ від кінця до кінця, прийшов у свій край. Іде й найшов кусок мелаю. Видать, а там є золотий стручок. Він то виломив, а з мелаю вийшла дівочка. — Дай водиці! — крикнула вона. Він сют-тут — нема водиці, і дівочка зникла, іде він далі. Найшов другий такий кусок, а в нім золотий стручок. Та й вилущив, і знов таке саме було. Крикнула дівочка: — Дай водиці! Не є водиці, і дівочка зникла. Знов нема дівочки. Іде він і находить третій кусок мелаю та в нім золотий стручок. Та й уже чекає, поки буде водичка. Найшов водичку, зайшов у ню, став і вилущив той стручок. Вийшла така дівочка красна! — Дай водиці! Він дав їй водички та вже добре, обнялися, обцілувалися. Уже є жінка. Іде з нею додому, а додому недалеко. — Слухай, — говорить, — я іду за батьком та за мамою. Хай вийдуть назустріч, подивляться, яка ти жінка в мене. — Ну йди. Я, — каже, — туй маленько побуду. Зробив він їй таку колисочку й пішов, а вона в тій колисочці гойдається. А там колодязь був. Гойдається вона, а туй ідуть дві циганки, мати й дочка. А в тої дочки такі зуби великі. Дивиться тота дівка в колодязь: — І-і-оой! Диви, мамо, яка я файна! — Ай то не ти. То та, що там у колисці. І подумала стара циганка: «Ге, положу тебе в ту колиску, то тебе хлопець возьме.» І лягла в колиску молода циганка, а тоту дівочку бухнули у воду. І пішла стара циганка. Хлопець з батьками приходять з музикою, дивляться — не тота. Йой, не тота, не хоче він її, вертається геть. А йому кажуть: — Не бай, та ми виділи таке та й таке. Всяке буває. Переговорили його та припровадили циганку додому. А тота най плаває там. Та й що є? Видять, у колодязі ходить рибка. Хочуть її їмити. Ідуть до рибака, котрий ловить рибу. Закликали його. — Що то за риба? — звідають. Прийшов і той хлопець, той панський син. Він підставив руки, і риба сама підскочила на руки йому. Приносить він її додому, і сказав, щоб принесли скляноє корито. І налляли в нього водички та пустили ту рибу. Приходить до своєї доньки стара циганка. І говорить до неї по-циганськи: най донька «заболіє» і скаже чоловікови, що треба зарізати тоту рибку. Вона з’їсть її та їй полівить. І переговорили його маму й вітця, і зарізали вони тоту рибку й зварили. А до пана ходила єдна бабка, і їй до топанки єдна луска з тої рибки прилипла. І занесла вона її до себе додому. Ходить баба, дивиться, така файна груша виросла коло хиж. І-і-йо-ой! А циганка стара каже свої доньці: — «Заболій». «Заболіла» донька та каже тоту грушу зрубати й тими дровами варити їсти, тоді їй полівить. А тота груша виросла від луски з риби. Вона рано зацвіла, а ввечері вже груші на ній були. І врубали грушу. І як рубали, впав з неї росток, а баба взяла той росток і занесла собі до хати. Тота баба ходила до пана й замітала, прибирала там. І приносила від пана собі їсти. Принесла вона раз, поставила то на столі та вернулася ще раз до панів. Приходить додому, а хтось ту їжу в неї поїв. Хто поїв? Баба вийшла надвір і скоро вернулася — у хаті дівка чешеться! Баба забігла і до неї. А вона перекинулася гадом. Баба каже: — Вертайся такою, як-ись була. Вона перекинулася дівчиною та мовить: — Бабко, як ви повіште, що я туй, мене не буде живої. Ота відьма мене знищить, циганка. Бабка така весела, побігла до пані й принесла колачі. Питають пани: — Що ви, бабко, такі веселі? — Та таке й таке, радість у мене е, веселість велика. Но нич. Іде попри бабину хату молодий пан. А бабка в панів. Видить він, якась дівчина в хаті чешеться. А він тихенько поза плечі їй зайшов. Дівчина раз-два хотіла чимось перекинутися, а він їй: — Чим була, тим і будь. — Слухай, коли вповіш, що я туй, мене не буде. Він уже рад, уже веселий. Та й що? Пройшов тиждень, він скликав усі дівчата пір’я скубти. І вона, та дівочка, прийшла. Мало розскубли, треба попоїсти файно, маленько випити. Та й каже молодий пан: — А тепер, дівочки, кожна оповість казку. Дівчата оповідають казки, прийшло й на ню. І вона вшитко оповіла, як з нею було, все-все. — Ага-а, то циганки таке зробили? — зрозумів він. І поїмали циганок і покарали, а вони побралися та файно жили, як належить. І радість, і веселість була в них. |
Як приходив Юрко до Насті Демонологічна розповідь Покуття Настя віддалася за Юрка-удівця. І були в них сини. Довгий час вони пожили. Юрко помирає, а вона з дітьми лишається. А Гандзю, Юркову дочку від першої жінки, вбила глина. Пішла вона копати, усунувся берег, і її вбило. Настя осталася з двома синами. А мертвий Юрко зачав по ночах до неї ходити. Січку рубав їй. І так тою скринькою гонив, що аж людям спати не давав. Вона наймила сусідку, би сусідка ночувала з нею, бо хлопці ще малі. А та сусідка перед Святим вечором купила нову лижку і нове горня та й поклала то на полицю. Уночі обі жінки лягають спати. І хлопчики сплять з ними. Приходить дванадцята година ночі. Жінки не чули, як Юрко ввійшов до хати. Учули вони, як упав з полиці і розбився горнець. Жінки прокинулися. Встали обидві, світять каганець, подивилися, а то нема горщика, лиш черепки на землі. І лижка дерев’яна переламана. А він каже до неї: — Нащо ти цю приймила? Де я спати буду? Та жіночка з хати вийшла, бо він вигнав її, а сам ляг з жінкою. І довго він до неї ходив і її мордував. А люди їй підрадили: — Іди до гуцулів і шукай якоїсь поради, бо з тебе вже нема нічого. Пішла вона туди, і там їй сказали: — Ти мусиш показати, що ти віддаєшся за брата рідного. І мертвий тебе кине. Прийшла вона від гуцулів. Брат прийшов до неї. І вона розказала йому, що їй сказали гуцули. — ...Маю за тебе «віддаватися». Брат прийшов до неї ввечір, і вони вбралися як молодий і молода. І сіли вони за стіл, і горіла свічка, та, що на Святий вечір. І колачі лежали на столі. У дванадцятій годині ночі приходить Юрко. Застає, що вони сидять за столом, і каже: — А то що ти робиш? — Віддаюся за брата. Вийшов він з хати, і звіявся великий вітер. Мало хату не розніс. І він пішов. Вона бере рано три колачі, виходить з ними на дорогу, і хто попав їй назустріч, роздає людям колачі. Але навіґлі, від себе дає. Так роздала вона колачі, як молода в весілля роздає, тільки навіґлі. І так розрахувалася з чоловіком. Більше він до неї не приходив |
Як людина може заблудитися Демонологічна розповідь Поділля Єтакі місця, де на людину нападає блуд, і та людина не знає, куди йти, нічого не знає. Їден чоловік в то не вірив. — Чого б це я у своєму селі заблудився? — сміявся він. От їдного разу вертався він від брата, йшов левадою, де знав кожен клаптик землі як свої п’ять пальців. Аж дивиться, перед ним якесь поле. Похитав головою, вщипнув себе — нема нічого такого, що він бачив тут раніше. Що робити? Йде вперед. Дійшов до якоїсь річки, заліз у мочарі, вернувся назад — стоїть на окраїні лісу. Де той ліс у селі взявся? І це все серед білого дня! Вкрився чоловік потом, злякався. Довго він так ходив, бо то його водив блуд. А тоді перехрестився три рази, прочитав «Отче наш» і блуд його покинув. Весь мокрий, у болоті, в обірваному одязі стояв чоловік якраз коло свого города. Сметана, яку ніс від брата, бо своя корова не доїлася, збилася в масло. Отаке буває |
Вогник над скарбом Демонологічна розповідь Буковини Як де закопане золото, то воно через кожних сім років очищається і над тим місцем синій вогник горить. Один чоловік ішов уночі і завидів, що з землі синенький вогник виходить. Скидає він з себе сорочку, кладе на то місце, щоб потому можна було туди попасти, та йде додому за роскалем. Взяв роскаль, приходить туди і починає копати. Викопав на два штихи. А то було попри дороги. Копає той, дивиться — а четвіркою коней їде пан. «Що ти тут копаєш, ану вилазь!» Той виліз, а пан як утяв його нагайкою два рази! А то було на горбі. Чоловік упав та як посунувся, то всю шкіру на череві стягнуло. Рано прийшов він подивитися, де копав. Але ніде не було й сліду |
Датой основания Рахова считается 1447 год, хотя письменное упоминание об этом поселении известна ещё с 910 года. Одними из первых поселенцев Рахова, наверное, были гуцулы из Галичины — Мельничук, Ворохты и другие. Крестьяне занимались овцеводством, рыболовством, охотой, пчеловодством. Жили в пыльных домах-землянках, впоследствии строили гуцульские дома-гражди. В XIII веке Венгрия полностью овладела горными районами Закарпатья. Постепенно сюда стали прибывать и селиться здесь венгерские феодалы. Испытал Рахов и татаро-монгольские порабощения. В 1241 году шестидесятитысячная орда хана Батыя перешла в Венгрию. За период своего господства татаро-монголы огнем и мечом опустошили и разрушили почти все города и села. Во времена вхождения закарпатских земель в состав Австро-Венгрии сюда было переселено много немецких колонистов, при участии которых происходило становление лесоперерабатывающей отрасли. Огромным толчком к социально-экономического развития этого края стало строительство железной дороги в Рахов и Ясиня, которая была сдана в эксплуатацию 15 августа 1895 года. Строили железную 16 000 итальянцев и специалистов из других стран Европы. В начале XX века Рахов стал уездным городом — центром Тисодолинянського уезда (округа) Марамороского комитата. С этого же периода известна и печать поселения — с изображением головы оленя, обращенной в левый геральдический сторону. В ноябре 1918 года раховчане решительно поднялись на борьбу за освобождение и воссоединение края с украинским народом. 5 января 1919 года в село Ясиня было сброшено местное правительство и образована Гуцульская республика во главе с Степаном Клочураком, которая продержалась до 11 июня 1919 года. 21 марта 1919 года в Венгрии победила пролетарская революция. В апреле Совет рабочих, солдат и крестьян в Рахове возглавил П. Попенко. В конце того же года, когда завоевание венгерской революции были потеряны, Притиссенской поселения заняли румынские войска. Во время вхождения Закарпатья (тогдашнее название — Карпатская Русь) в состав Чехословакии населенные пункты Раховщины активно развивались как центры туризма. Рахов в то время называли гуцульским Парижем. В 1939 году, после кратковременного существования независимой Карпатской Руси, Закарпатье вошло в состав Венгрии. Город был освобожден частями Советской Армии в октябре 1944 года. В 1945 году Рахов, как и все Закарпатье, вошел в состав УССР. |
Рахівський район є найбільшим в Закарпатської області його площа складає — 1 900 км кв. Межує Рахівський район з Тячівським районом на заході з Румунією на півдні, на східній та північній стороні знаходиться Івано-Франківська область. В район входить 20 більших сіл та місто Рахів. Чисельність населення Рахівського району на даний момент складає 90 тис.чол., Всі керівні органи правління району знаходяться у місті Рахові. Більшість території Рахівщини займають гірські масиви та ліси, найвищою точкою району є вершина гори Говерла (2 061 м.), яка є також найвищою горою в Україні. На території району також знаходяться такі гори, як Ребра — 2.007 м, Піп-Іван — 2.022 м, Гутин-Томнатик — 2.017м, гора Петрос — 2.020 м, та Бребенескул — 2.035 м. До найбільших річок відносяться р. Тиса та р. Шопурка. Також на території рахівщини знаходяться такі гірські озера, як Бребенескул, , Ворожеска, , Драгобратське Озерце, Брескул, Герашаське Нижнє, Верхнє, Мала Гропа, Апшинець, Марiчейка. |
Ip: 92.112.69.98 (Засновано 1447, 17 тис. жителів) Райцентр, між Чорною і Білою Ти¬сами. Рахів - найбільш 'високе' місто в Україні. При середній ви¬соті розташування 820 метрів над рівнем моря перепад висот між вулицями становить 600 метрів. Поруч із містом перебуває геогра¬фічний центр Європи (див. Діло¬ве). Щоб про 'центрове' положення міста нагадати світу, з 2005р. у місті проводиться музичний фес¬тиваль 'Європа-Центр'. У Рахові знаходиться центральний офіс Карпатського Бюсферного За¬повідника Поруч - Музей екології гір і історії природокористування Карпат (вул. Красне Плесо. тел. 8 (03132 2-21-93, 2-26-28). Звідси організовуються екскурсійні Тури до форельного господарства заповідника. Тим, хто хоче відчути колорит СПРАВЖНЬої Гуцульщини, радимо відвідати проводи на полонину 'День Бика', які відбуваються в першу неділю червня і супроводжуються народним святкуванням, а напри-кінці літа - Гуцульський фести¬валь бринзи, що проводиться поблизу Рахова на горі Буркут, Тут не тільки можна побачити процес виготовлення овечої бринзи, але й спробувати її. Парк (XIX ст., 4,8 га). Краєзнавчий музей. Численні санаторії й бази відпо¬чинку, кав'ярні й колиби. Кілька бугельних підйомників (траси довжиною від 1200 до 300 м). Аварійно-рятувальний пункт ( тел. 8 (03132) 2-10-13). |
Oposum Це місто! І я тут проживаю! Рахів the best!я |
|
Закрити |