Форум Старого Угриньового

Теми для публікацій та розмов


Бандерія
12 червня 2010 (адм.)

ОГОЛОШЕННЯ!
12 червня 2010 (адм.)

Новини
24 лютого 2010 (журн.)

Політика і влада
12 січня 2010 (доп.)

Угриновія
20 грудня 2009 t.fedoriw (краєзнавець)

Дивитись всі теми села

Питання-відповіді Інтерв'ю Всі записи

1

Ip: 194.44.114.51 Тема: статті

Соборність України в програмових засадах і практиці ОУН Степана Бандери

Соборність України в програмових засадах і практиці ОУН Степана Бандери

Соборність України в програмових засадах і практиці ОУН Степана Бандери

Так склалось, що у масовій свідомості значної частини населення сучасної України, особливо південно-східних регіонів країни, Бандеру здебільшого вважають виразником передусім інтересів Західної України, прихильником реалізації виключно галичанських уявлень про шляхи побудови і особливості устрою Української Держави. Насправді ж Степан Бандера — це політичний діяч не тільки всеукраїнського, але й світового масштабу. Лідер ОУН, всупереч розповсюджуваному десятиліттями радянською пропагандою стереотипу, ніколи не розглядав Західну Україну у протиставленні Східній, всі свої зусилля спрямовував на творення Української Самостійної Соборної Держави, у якій мали органічно поєднатись, взаємно доповнюючи одне одного, ментально-психологічні особливості, історичні тенденції розвитку, соціально-економічні та політичні прагнення всієї української нації, незалежно від територіального фактору.

Національні почуття прищеплювались Степанові змалку. Як згадував пізніше сам Бандера у своїй автобіографії “У жовтні-листопаді 1919 р.”, він “пережив хвилюючі події відродження і будови української держави”. “Особливий вплив на кристалізацію моєї національно-політичної свідомості, — зазначає Бандера, — мали величні святкування і загальне одушевлення злуки ЗУНР з Українською Народною Республікою в одну державу в січні 1919 р.” Голова сім’ї, о. Андрій Бандера, був капеланом Української Галицької Армії (далі — УГА), “перебув усю історію УГА на “Великій Україні” (тобто на Наддніпрянщині в 1919-1920 роках, боротьбу з більшовиками й біломосковськими військами, тиф”.

Євген Коновалець — Голова Проводу українських націоналістів — особисто брав активну участь у захисті УНР, пріоритетом вважав піднесення націоналістичного руху до всеукраїнського масштабу. З самого часу створення ОУН виступала за рішучу боротьбу заради створення Української Самостійної Соборної Держави. У Постанові Великого збору ОУН 1929 р. сказано: “Для створення, закріплення і розвитку держави необхідна є засаднича умова: щоб держава була висловом національної істоти у спосіб найбільш творчої видайності всіх складових органів нації, а, отже, виявляла ситему організованої їх взаємочинності на засаді інтегралізму суспільних сил з їх правами і обов’язками, відповідно до їх значення в цілості національного життя”. Розумів важливість єднання України і С. Бандера: “Не обмежуючись у своїй діяльності на той час чи інший терен, але змагаючи до опанування української національної дійсності на всіх українських землях та на чужих теренах, заселених українцями, ОУН вестиме політику всеукраїнського державництва без придавання їй партійного, класового, чи якого небудь іншого суспільно-групового характеру, та в прямій послідовності протиставляє її всім партійним і клясовим угрупуванням з їх методами політичної праці”.

З 1929 р. Бандера — член ОУН, з 1932 р. — Крайовий Провідник ОУН. “ Ставши Крайовим Провідником ОУН Бандера взявся за рішучі зміни в діях ОУН, пристосовуючи тактику до нових реалій і цілей. Побіч революційної діяльності проти Польщі, як окупанта й гнобителя Західно-Українських земель, поставлено другий фронт протибільшовицької боротьби як рівнорядний і так само активний теж на ЗУЗ (а не тільки на ОСУЗ). Цей фронт був спрямований проти дипломатичних представників СССР на ЗУЗ... Метою тих акцій було заманіфестувати єдність визвольного фронту, солідарність Західної України з протибільшовицькою боротьбою Центральних і Східних Земель України та викорінити на Західній Україні комуністичну й агентурно-совітофільську працю серед українського населення”.

Одним із найважливіших напрямків діяльності ОУН на той час стає боротьба з комуністичними впливами. У період голоду 1932-1933 рр., організованого Москвою у Східній Україні, ОУН провела широку роз’яснювальну антибільшовицьку кампанію. За дорученням КЕ ОУН на чолі з Бандерою, в усіх студентських осередках кращі пропагандисти виголошували спеціальні доповіді, що викривали злочинні дії СРСР. Надалі тематика Східної України в біографії Крайового Провідника ОУН виникала у зв’язку з трагічними подіями, що там відбувались: голодоморами і масовими репресіями. У відплату за таку політику радянської влади з ініціативи С. Бандери членом ОУН Миколою Лемиком було здіснено замах на співробітника консульства СРСР у Львові Майлова.

Як пригадують старожили Угринова, часто згадував про страждання “східних братів” у своїх проповідях і о. Андрій Бандера. Його переконання в необхідності збереження традиційних зв’язків з “Великою Україною”, зокрема і в релігійному житті, стали однією із причин усунення його з парафії, адже він виступав з позицій так званого “візантійства”, тобто строгого дотримання східного обряду в УГКЦ, проти запровадження елементів обряду латинського.

1940 р. став переломним в історії ОУН. Волею Другого Великого Збору ОУН було створено Революційни Провід ОУН на чолі зі С. Бандерою. З поміж інших розходжень чи не основною була різниця поглядів Бандери і Мельника на позицію, яку мала обстоювати Організація стосовно окупації Угорщиною, союзницею Гітлера, Карпатської України. Доля Закарпаття для керівника ОУН (Б) була важливішою від тимчасових переваг збереження відносин з Німеччиною. (З Постанови Другого Великого Збору ОУН 1941 р.: “Визвольно-революційну боротьбу за визволення всіх українських земель і за з’єднання їх в одну Соборну й Незалежну Державу вела ОУН, спираючись на власні сили українського народу, відкинувши в принципі орієнтацію на чужі сили, а зокрема на історичних ворогів України”).

Проголошення Акту 30 червня 1941 р. спричинило масові арешти українських націоналістів. Степан Бандера був викликаний на допит, але відкинув усі вимоги фашистів. Бандера рішуче відмовився відкликати Акт 30 червня. За це був ув’язнений до німецького концтабору, де пробув, не зламавшись морально і психічно, майже до кінця війни. На території поневоленої України постає УГВР як парламент нескореної нації. Українська Головна Визвольна Рада створилася в той час, коли революційно-визвольна боротьба, що її розгорнула й організувала ОУН, набрала найширших розмірів, як боротьба цілого народу. “ОУН змагається за добро цілого українського народу і всіх громадян України, а не якоїсь однієї частини, суспільної верстви тощо. Свою програму ОУН виводить з потреб цілого українського народу, з його природи й історичного розвитку, з сучасного стану, з його життєвих прагнень і настанов у змаганні за найвищий всебічний розвиток, добробут і самовиявлення народу — цілости і всіх його складників, збірноти й української людини”.

Степан Бандера був переконаний, що “Самостійну державу може здобути собі український народ тільки власною боротьбою і трудом. Як визволення, так і оборона самостійності України, може в основі спиратися тільки на власні українські сили, на власну боротьбу і постійну готовість до самооборони”. Обов’язковою умовою перемоги мало бути охоплення національно-визвольним рухом усіх верств населення усіх регіонів України: “Український самостійницький фронт тримає, поряд з революціонером-підпільником і повстанцем, український духовник, науковець, мистець, інтелігент, робітник і селянин, кожний, хто у своїй ділянці, на своєму відтинку відстоює український зміст, українську ідею, український інтерес проти всепоглинаючої тотальної російської совітизації життя, країни, людини і народу”.

Альпійською конференцією 1947 р. Степана Бандеру було обрано Головою Проводу ЗЧ ОУН, знову ставилося завдання розширення меж боротьби, в тім числі на східні терени України: “У визвольно-революційній боротьбі в Краю сформувався соборницький тип українського націоналіста-революціонера. Соборницький характер націоналістичного руху забезпечується складом членських кадрів та гармонійним поєднанням, синтезою найцінніших, елементів, вартостей і прикмет витворених на всіх українських землях...”, — говорилось у резолюції Конференції.

У 1948 р. ЗЧ ОУН увійшла до складу Національної Ради. У той же час загострюються внутрішні суперечності в ЗЧ ОУН, спровоковані комуно-більшовицькою агентурою. Чвари дуже гнітили Бандеру: “Перше основне лихо полягає в тому, що в нашому житті, якщо брати його як цілість, надто багато енергії, сил, уваги і часу пожирають внутрішні фронти, ворожнеча, взаємні поборювання між різними політичними середовищами”.

У квітні 1948 р. у зв’язку з розходженням у трактуванні взаємовідносин з Краєм, Бандера запропонував Лебедеві перебрати головування, а в грудні 1950 р. повністю залишив керівну посаду в ЗЧ ОУН і планував перейти в Україну. Четверта конференція ЗЧ ОУН у травні 1953 р. знову обрала С. Бандеру Головою. Провідну позицію його підтвердила і П’ята конференція ЗЧ ОУН. З того часу всю свою енергію керівник ОУН спрямував на вирішення таких завдань: організування теренів, крайові зв’язки, зовнішню політику.

Можливо, саме активізація антибільшовицької пропагандистської, політичної й практичної діяльності і прискорила смерть Провідника ОУН. Всі заходи безпеки СБ ОУН не врятували Національного Героя України, коли найвище керівництво КГБ і СРСР в особі Шелепіна і Хрущова вирішили ліквідувати його як загрозу своєму пануванню на Україні. Злочин було здійснено руками запроданця Сташинського. Відразу було розгорнуто акцію по дискредитації Бандери і спотворення фактів навколо його вбивства. Українство ж сприйняло сумну звістку як непоправну втрату, яка ще більше скріпила ряди борців за волю Батьківщини.

Пріоритет ідей єднання України яскраво простежується через долі близьких до Бандери людей. У 1941 р. у складі Південної Похідної Групи ОУН пішов на схід, щоб нести ідею відновлення Української Держави, проголошеної Актом 30 червня, брат С. Бандери Богдан, (у 1943 р. загинув біля с. Піски на Миколаївщині від рук гестапо). Командиром Першої сотні УПА на Волині став односелець Провідника, співв’язень у польській тюрмі “Святий Хрест” Григорій Перегіняк (“Коробка-Довбешка”). Провідником ОУН Житомирщини до моменту своєї загибелі в 1943р. у бою з німцями був уродженець Середнього Угринова Роман Марчак (“Моргун”).

Ім’я Степана Бандери досі єднає всіх патріотів України. Про те, що Бандера — фігура всеукраїнська, свідчить і хоча б побіжний аналіз контингенту відвідувачів Меморіального комплексу C. Бандери в Ст. Угринові: за час діяльності закладу тут побувало вже майже півмільйона осіб, у тім числі багато з-поза меж України, серед них і росіяни, і так звані “східняки”. Всі екскурсанти змогли заново осмислили визначну історичну постать Провідника. Нерідко з музею виходили патріотами люди, які перед тим були крайніми скептиками, вважали Бандеру обмеженим фанатиком. Революційний переворот свідомості відбувається після короткого спілкування з простими людьми, які знали і пам’ятають Бандеру. На якомусь ірраціональному рівні “брати зі сходу” відчувають щиру любов Степана Бандери до всіх українців: і свідомих, і тих, що були ще задурманені комуністичною пропагандою, і галичан, і русифікованих шахтарів — всі вони були близькими й рідними для Провідника, за їхню волю й долю він віддав своє життя!

Яскравою ілюстрацією толерантного ставлення бандерівців до людей іншої національності є деякі демографічні тенденції післявоєнного періоду в рідному селі Степана Бандери — Старому Угринові. Односельці Провідника зазнали з боку більшовицької влади жорстоких репресій: загинуло більше шести десятків повстанців, виселено в Сибір 62 родини. Загалом причетними до ОУН-УПА був кожен третій угринівець і долю кожного скалічила тоталітарна система. Та це не озлобило земляків Бандери ні проти росіян, ні тим більше проти інших народів, а особливо проти вихідців зі східних областей України. У різні роки в Угринові жили кільканадцять уродженців Росії, інших республік СРСР, вихідців з південно-східних регіонів України, які на побутовому рівні ніколи не відчували жодних незручностей у самому “кублі бандерівщини”.

Переконливим свідчення всеукраїнської величі Степана Бандери є цікавий епізод: коли напередодні 90-річчя Провідника активізувалась робота з розбудови Меморіального комплексу в Старому Угринові, серед жертводавців була профспілка шахтарів-бандерівців з Донбасу.

Отже, всупереч всім перепонам, правда про життєвий подвиг Бандери поширюється найбільш віддаленими околицями України, ім’я Провідника знаходить гідну пошану в усіх українців, які вирвались з полону комуно-більшовицької пропаганди.

Книги до 100-ліття Бандери

До 100-ліття Степана Бандери, згідно із розпорядження голови ОДА, побачать світ ряд видань, присвячених цій визначній постаті в українському національно-визвольному русі.Зокрема, бюджетним коштом готуються до друку такі книжки: драматична поема В. Деркача “Ой, літав орел...”, літературно-художнє видання В. Нагірняка “На славу золотого тризуба”, науково-популярні видання: Г. Бурнашова “Лицар великої ідеї”, П. Арсенича “Сім’я Бандери”, Я. Святка “Місія Бандери” та інші. Також будуть видані твори школярів Прикарпаття: Н. Грицак “Велет національної ідеї”, О. Масляк “Тривожний сон”, О. Нестерук “Дорогою долі нескореного”, М. Іванов “Лиш боротись — значить жити”, О. Марків “Підступні плани”, Х. Лінда “Творець нашого життя”.

Союз української молоді уже випустив комікси “Вбивства за наказом КДБ” про вбивство лідера ОУН Степана Бандери. У виданні на основі реальної історії розповідається про підготовку і здійснення вбивств керівників ОУН, зокрема Лева Ребета. Презентація коміксів відбулася 30 вересня. Очікується, що це видання приверне увагу громадськості до фігури Степана Бандери. У додатку до коміксів можна знайти виступ старшої дочки лідера ОУН Наталії Бандери на суді над вбивцею Богданом Сташинським в Німеччині, а також коротку фотобіографію самого Бандери. Комікси “Вбивства за наказом КДБ” були видані двома випусками, тираж кожного — 2000 екземплярів. У 2007 році Союз української молоді в Україні вже перевидавав книгу-історію в картинках “Україна в боротьбі”, відому як “комікси про УПА”. За словами активістів, це видання викликало інтерес у громадськості і лише за один рік пережило чотири перевидання українською та російською мовами зі спільним тиражем 22 тисячі екземплярів.

4 грудня 2008


1


  Закрити  
  Закрити