Валерій Бурій http://tur.kosiv.inf... style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: none; background-color: transparent; text-decoration: none; -webkit-transition: color 0.2s ease-out; transition: color 0.2s ease-out; color: rgb(101, 143, 17); visibility: visible;'>О. Різник, О. Гриценко Обряди i свята
Олександр РIЗНИК, Олександр ГРИЦЕНКО Скiльки ж то обрядiв має безвiр’я! (Станiслав Єжi Лец) Вiддавна людське життя регулювалося звичаями. В їх царинi помiтним є подiл на звичаї побутовi, суто свiтськi, спрямованi безпосередньо на особисте та суспiльне життєзабезпечення, i звичаї умовнi, iмiтацiйнi, що спрямовувалися на життєзабезпечення опосередковане, духовне – сказати б, не набутнє, а буттєве. Другi ще називають ритуалами або обрядами. На переконливу думку бiльшостi антропологiв, iсторично pитуали тiсно пов’язанi з вiруваннями певної спiльноти, її уявленнями про свiт, її мiфами та цiнностями (ядром яких є уявлення спiльноти про sacrum). 'Обряд та мiф вiдтворюють один одного, перший – у формi дiйства, другий – у формi пам’ятi'. Чинникам, що визначають форму обряду в первiсних спiльнотах, багато уваги присвятив, зокрема, Мiрча Елiаде. На його думку, найважливiшi, 'найсвященнiшi' обряди є свого роду iмiтацiєю дiй божистих iстот, мiфiчних предкiв, 'цивiлiзацiйних героїв' у певнi ключовi моменти мiфiчного минулого даної спiльноти, роду, народу, а пеpвiсний сенс таких обрядiв полягає в освяченнi своїх дiй i всього способу життя, в забезпеченнi 'вищої санкцiї' на нього, в пошукуваннi захисту вищих сил: 'Обряд конструювання святого простору дає бажаний результат тодi, коли вiдтворює боже творiння...' [докладнiше про це – див. Міфи та Цеpква]. Iз дальшим подiлом працi й диференцiацiю життєвого часу на необхiдний та вiльний, з ритуально-обрядової царини виокремлюється специфiчна форма проведення вiльного часу – СВЯТО, яке можна визначити як факт дозвiлля, санкцiонований звичаєм, релiгiєю, або i тим, i iншим, i керований певними ритуалами та звичаями. Ця 'санкцiонованiсть' зумовила структуру свята та характер святкування як феномена популярної культури: в їхнiй основi простежується виразне розщеплення на сакрально-ритуальну та свiтську, власне дозвiллєву частини. Це закарбувалося навiть в етимологiї. Українське 'свято' походить вiд слiв 'святе', 'святий', тим самим пiдкреслюючи сакрально-ритуальну природу цього явища; натомiсть росiйське 'праздник', походячи вiд 'праздности', вказує на iнший складник свята – дозвiлля. В українському фольклорi переважає iронiчна оцiнка святкового байдикування: 'Трутням празник i по буднях', 'Хто празникiв питає, той сорочки латає', 'Людям свято – свинi смерть!'. 'Не велике свято, що в будень дзвонять', 'Якби усiх святих святкували, то не було б кому робити'. Подiбна критична рефлексiя на святкове дозвiлля насправдi сполучається з пошаною, особливо до 'великих' свят; народ витворює з цього приводу значний масив фольклору (рiздвянi, великоднi, купальськi, петрiвчані, жниварськi пiснi; приказки, легенди та iн., якi здебiльшого походять iще з дохристиянських часiв - див., напр., збiрник 'Українські обрядовi пiснi. Календарно-обрядовий цикл' (Держлiтвидав, 1963). Сакральний складник українського традицiйного календарно-релiгiйного свята полягав у насиченостi його ритуалами з вiдповiдною атрибутикою (давнiй магiчний змiст яких у бiльшостi випадкiв ґрунтувався на дохристиянських мiфах i обрядах,пов’язаних з вiдповiдним календарним святом, якi за тисячу рокiв православ’я було або перетлумачено в християнському дусi, або й геть забуто), як-от обжатий снiп-дiдух, або снiп-Рай, на Свят-вечiр, зiрка на Рiздво, копиця – 'Велесова борода' на обжинки тощо. Важливим елементом було також ритуальне застiлля з вiдповiдними, ритуальними ж, стравами. На Рiздво традицiйно готують Багату кутю, на другий Святвечiр (18 сiчня за новим стилем) – Голодну кутю, а на Рiздвяний день (21 сiчня) 'проганяли кутю', розбиваючи горщики, в яких вона варилася, й примовляючи: 'Геть, кутя, з покутя, а ти, узвар, iди на базар!'. Щодо великоднiх страв, то тут i донинi неодмiнними, навiть у нерелiгiйних родинах, є крашанки (писанки) і паска. Загалом опис багатющої української традицiйної святкової обрядовостi тут зайняв би надто багато мiсця, тож вiдсилаємо читача, на його вибiр, або до класичних етнографiчних праць М. Маркевича, В. Милорадовича, О. Воропая, В. Гнатюка та iн., або ж до популярних, хоча й не менш ґрунтовних книжок В. Скуратiвського – двотомника 'Святвечiр' (1994) та 'Русалії' (1996). Запровадження в Українi-Русi християнства не зруйнувало традицiйної святкової обрядовостi, оскiльки концептуальна схема хpистиянського свята – аналогічна (поєднання сакральної та дозвiллєвої сторiн). В кiнцевому рахунку, відбулося сполучення християнського та традицiйного схiднослов’янського календарно-обрядового ритму; перетлумачення, 'замiщення' об’єктiв поклонiння, коли поганський пантеон заступили Христос, Божа Матiр, апостоли, святi й мученики. Не дивно, що пiсля досить довгої боротьби церкви проти поганських 'пережиткiв' 'мирно' поєдналися Собор Iвана Предтечi i початок М’ясниць, Трiйця i Клечаний тиждень, Рiздво Iвана Предтечi i свято Купала (здобуло симбiозну назву 'Iванiв день') та iншi календарнi свята. Iз часiв виникнення на українських землях державностi (князiвська доба) поряд iз традицiйно-релiгiйними святами з’явилися свята державнi, пов’язанi iз вiйськовими перемогами, iнтронiзацiєю князiв, народженням спадкоємцiв тощо. Концептуальна вiдмiннiсть 'свiтських' свят полягала в замiнi духовного, сакрального об’єкта поклонiння свiтським, Бога – земною владою. Державне свято давало владi нагоду пiдвищити свою популярнiсть серед пiдданих шляхом уподiбнення Боговi, поставати його 'намiсником' на землi, демонструючи свою безмiрну доброту i щедрiсть до простолюду (тобто виявляючи те, чого звично сподiваються вiд 'вищих сил'): у святковi днi припинялася робота, амнiстували ув’язнених, роздавалися монаршi дарунки, влаштовувалися масовi розваги та бенкети для всiх бажаючих (як-от загальномiськi трапези у княжому Києвi. Iз дальшим розвитком, а далi й занепадом автократичної державностi бiльшає розрив мiж 'сакральною' та рекреацiйною сторонами державних свят: з одного боку, зростає помпезнiсть офiцiйних церемонiй (як двiрських, так i церковних, коли релiгiя стає державною, як-от православ’я в Росiйськiй iмперiї), з iншого боку, офiцiйне свято в масовiй свiдомостi дедалi бiльше асоцiюється лише з дозвiллям, iз святковим столом та масовими гуляннями. Зауваживши десакралiзацiю державних свят, http://gov.kosiv.inf... title='Влада Косівщини' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: none; background-color: transparent; text-decoration: none; font-weight: bold; -webkit-transition: color 0.2s ease-out; transition: color 0.2s ease-out; color: rgb(101, 143, 17);'>влада, 'iдучи назустрiч' громадськiй думцi, посилює у святах вагу масово-розважальних заходiв (феєрверки, атракцiони) й показово-благодiйницьких акцiй. Напередоднi краху Російської Iмперiї народжується такий симбiозний сакрально-рекреацiйний атракцiон державних свят як 'виставка досягнень', що, з одного боку, мала демонструвати велич держави та її владних iнституцiй, з iншого – бути захоплюючим видовищем. Особливою помпезним стало святкування 300-рiччя династiї Романових: на честь цiєї подiї у Києві на Черепановiй горi було спецiально збудовано цiле виставкове мiстечко для Всеросiйської промислової та сiльськогосподарської виставки. Росiйська лютнева та українська нацiональна революцiї 1917 року принесли суспiльству вивiльнення вiд державних ритуалiв часiв царату, але ж не вiд свят та ритуалiв взагалi, хоча таке не всiм 'поступовим людям' подобалося. Скажiмо, вiдомий письменник i перший український прем’єр В.Винниченко у тритомних спогадах 'Вiдродження нацiї' обурювався: 'Нi один наш революцiйний акт не обходився без участi попiвства. Кожний унiверсал неодмiнно читався на Софiйському майданi, з парадами, з юрбою попiв, з церковним дзвоном, молебнем, з усiєю тiєю негарною комедiєю, якою царизм i пануючi класи гiпнотизували темнi шари населення! ...А коли серед нас знаходилися такi, кому було гидко й соромно вiд таких недостойних усякого чесного й поступового чоловiка засобiв затвердження своєї державности, їм зразу затуляли рота 'нашою державнiстю'. ...I вся 'революцiйна http://gov.kosiv.inf... title='Влада Косівщини' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: none; background-color: transparent; text-decoration: none; font-weight: bold; -webkit-transition: color 0.2s ease-out; transition: color 0.2s ease-out; color: rgb(101, 143, 17);'>влада', вся Центральна рада, всi нашi 'соцiалiсти' й 'демократи' виходили на плац, дзвонили у дзвони, спiвали молебнi, парадували, примушували наше вiйсько брати в тому участь, кричати 'слава!' Це, мовляв, iмпонувало масам i привертало прихильнiсть попiвства до нацiональної української справи' ('Відpодження нації”, т.2, с. 115). Однак українське незалежницьке святкування тривало дуже недовго, тож усталених традицiй не сформувало. Цiкаво лише, наскiльки подiбними до описаних Винниченком виявилися першi офiцiйнi свята й урочистостi в незалежнiй Українi, сiмдесятьма роками пiзнiше. В радянський час (особливо у першi, 'революцiонiзаторськi' десятилiття) було здiйснено суцiльне удержавлення, секуляризацiю та переiдеологiзацiю свят. Пiдпорядкувавши нагоду їх проведення виключно державнiй полiтицi, а змiст – монопольнiй iдеологiї, суворо регламентувавши їх кiлькiсть i сам порядок проведення, радянський режим, з одного боку, прагнув зламати (i чимало досягнув у цьому) традицiї народного святкування, з iншого, значною мiрою мимоволi, через логiку своєї спадковостi з царською автократичною владою, використовував, давню модель 'табельних днів' - деpжавного святкування, що склалася у Росiйськiй iмперiї. Збереглася й закрiпилася подвiйнiсть об’єкта сакралiзацiї, але мiсце пари 'Бог – Цар як божий намiсник' попервах посiла пара 'Марксизм-ленiнiзм – Компартiя та її вождь'. Бачимо спадкоємнiсть i в новiтнiх радянських ритуалах та їхнiй атрибутицi, переосмисленiй за новими iдеологiчними канонами: урочистi збори посiли мiсце лiтургiї, виконання революцiйних пiсень ('Iнтернацiонал', 'Варшав’янка' та iн.) – мiсце тропарiв, кондакiв, акафiстiв та iнших духовних пiснеспiвiв; нарештi, галереї портретiв партiйних вождiв, якi щосвята прикрашали зали засiдань, площi та магiстралi мiст, неслися в колонах святкових демонстрацiй, перетворилися на 'червоний iконостас'. За цим стояли зовсiм не брак винахiдливостi радянських iдеологiв, а глибока внутрiшня спорiдненiсть, iдейна та культурна, мiж бiльшовизмом та давнiм росiйським 'цезарепапiзмом', що її глибокий аналiз дав ще М. Бердяєв у працi 'Истоки и смысл русского коммунизма'. Втiм, на зовнiшньо-обрядовому рiвнi цю спорiдненiсть помiчав i висмiював iще М. Хвильовий у сатиричнiй повiстi 'Iван Iванович', де роздiл четвертий так i називається: 'Зала засiдань комосередку, а також i про те, як проходили збори.' Автор зауважує: '...Кожний закуток зали нагадує глядачам, що вiн не просто закуток, а головним чином 'червоний куточок'. Тут висять на стiнi мало не всi вождi революцiї. ...За вiкном настирливо дзвонили до вечiрнi, i смiшно було, що десь там, у церквi, люди стоять тепер перед лампадками i жумають про iдеалiстичнi катакомби... а тут нiяких лампад нема, свiтить цiлком матерiалiстична електрика i люди думають без всякої iдеалiстичної белiберди'. Певний iнтерес для нас являють дискусiї про радянську обрядовість, що почалися в 20-тi й тривали ще в 70-i рр. Не лише науковцi та 'вiдповiдальнi працiвники', але й представники 'низiв' вислювлювали доволi рiзнi мiркування. З одного боку, це – 'матерiалiстична' точка зору, вже знайома нам за В.Винниченком: 'для вiльної людини сам принцип обряду неприпустимий', 'Хочете пiд виглядом нового вiдновити старий попiвський дурман', з iншого ж боку – думки, теж цитованi Винниченком як точка зору його опонентiв у Центральнiй радi, повторюють 'реальнi полiтики' радянської доби: '...маса вимагає ритуалу, це нам, людям, якi близько стоять до неї, доводити не потрiбно. Нова обрядовiсть була б величезним плюсом в антирелiгiйнiй пропагандi'; 'Зробиш людину невiруючою, вiдбереш у неї, разом з релiгiєю, всю обрядовiсть, а дати їй натомiсть нiчого'. Неоднаковiсть погляду на ритуали й свята вiдбита i в лiтературi радянської доби. Так, у 'Першому Травнi на Великдень' П. Тичини подибуємо оспiвування агресивного витiснення старого новим Аж тут враз! враз!
врiзався оркестр:
не Христос Воскрес
робiтничий клас! У М. Рильського, навпаки, бачимо спробу своєрiдного замирення старого й нового, навiть пiднесення нового як 'воскресителя' i рятiвника старого, традицiйно-українського: Жовтню, батьку, друже, брате!
В рiк великий, в рiк десятий
Плетемо тобi вiнка...
Ти прийшов – i в нашiм краї
Оживає i лунає
Мова матерi дзвiнка. Усвiдомивши важливiсть свят i обрядiв як iнструмента впливу на масову свiдомiсть, бiльшовики протягом усього часу свого правлiння не випускали з поля зору питання 'нової радянської обрядовостi', щоразу наголошуючи на її принциповiй вiдмiнностi вiд обрядовостi старої, глибоко 'чужої' матерiалiстичному свiтоглядовi та побудовi соцiалiзму. Втiм, про роль ритуалу за тоталiтаризму влучно сказав Бруно Беттельгайм ('Освiчене серце' – 'Всесвiт', 1991): 'Нацистське вiтання, портрети Гiтлера чи Сталiна були не такими вже й ключовими прикметами режиму, але вони казали нон-конформiстовi: 'Ти запiзнився з опором'. Навiть у пiслябрежнєвськi часи, коли мало хто сприймав усерйоз радянсько-комунiстичне sacrum та створенi ним ритуали й святинi, млява 'боротьба за нову обядовiсть' тривала: 'Наполегливiше впроваджувати радянську обряднiсть' – наголошувалося в постановi Червневого 1983 р. Пленуму ЦК КПРС. А перший секретар ЦК КПУ В. Щербицький зазначав: 'В радянськiй обрядовостi вiдображенi iдеї нового суспiльного устрою, нового побуту, нових вiдносин мiж людьми, нових рис способу життя. ...Соцiалiстичнi обряди спонукають радянську людину до соцiальної активностi, до суспiльно корисної дiяльностi... Сповненi справжнього гуманiзму, почуття поваги до людини i її участi в суспiльнiй працi, соцiалiстичнi свята i обряди в емоцiйнiй формi дають вiдповiдь на ключовi свiтогляднi питання про смисл жититя, людське щастя, сприяють утвердженню науково-матерiалiстичного свiторозумiння'. Для загальної координацiї святково-обрядової дiяльностi при Радах Мiнiстрiв усiх республiк СРСР (зокрема i в Українi) iснували Комiсiї по радянських традицiях, святах i обрядах. Радянський дослiдник 'нової обрядовостi' В.Келембетова вирiзняла чотири етапи її становлення. Перший етап – до середини 30-х рр., тобто до 'побудови соцiалiзму в цiлому'. Для цього часу характерне зосередження уваги влади на подоланнi релiгiйних 'пережиткiв' у масовiй свiдомостi. Поряд iз влаштуванням 'червоних' державних свят (Жовтневої революцiї, Дня солiдарностi трудящих 1 травня тощо) http://gov.kosiv.inf... title='Влада Косівщини' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: none; background-color: transparent; text-decoration: none; font-weight: bold; -webkit-transition: color 0.2s ease-out; transition: color 0.2s ease-out; color: rgb(101, 143, 17);'>влада вела титанiчну роботу з витiснення 'релiгiйних' обрядiв, аби замiнити їх 'червоними'. Першi ж декрети В.Ленiна про вiдокремлення церкви вiд держави, а школи вiд церкви перетворювали релiгiйнi обряди зi справи державної (як те було в Росiйськiй iмперiї з державною православною релiгiєю) на справу приватну. Переведення пiд державний контроль важливих для пересiчного громадянина цивiльних актiв здiйснили декрети Раднаркому 'Про кладовища i поховання' 7.12.1917 та 'Про громадянський шлюб, про дiтей i введення книг актiв стану' 18.12.1918. Впровадження перших 'червоних' обрядiв здiйснювалося як гучна пропагандистська акцiя, що мала демонструвати перемогу 'нового' над 'вiджилим'. Скажiмо, першi показовi октябрини (тобто обряд, що мав замiнити хрестини) 'вiдбулися 22 листопада 1923 р. в Харковi за участю кiлькох сот робiтникiв. Вiдзначення по-новому урочистої подiї – народження дитини – розпочалося з доповiдi про революцiйнi октябрини, їх антирелiгiйний змiст. Потiм колектив дарував для немовляти портрет В. І. Ленiна в трирiчному вiцi; секретар комсомольської органiзацiї оголосив анкету дитини i рiшення про прийняття її в 14-рiчному вiцi до мiсцевої комсомольської органiзацiї. Виступи й поздоровлення старих комунiстiв, друзiв, спiвробiтникiв, офiцiйних осiб супроводжувалися спiвом Iнтернацiоналу' та українських народних пiсень у виконаннi мiсцевого робiтничого хору'. Аналогiчно влаштовувалися 'червонi' весiлля, де реєстрацiя шлюбу i весiльний хiд здiйснювалися пiд червоними прапорами, з напутнiм словом мiсцевих парторга та комсорга (замiсть священника). На могилах замiсть хрестiв почали ставити обелiски з п’ятикутною зiркою (принаймнi, так робили ще донедавна, ховаючи членiв партiї або вiйськових). Другий етап, за В. Келембетовою, тривав вiд середини 30-х до середини 50-х рр., охоплюючи перiод 'культу особи' Сталiна. В цей перiод державнi свята перетворюються на вiтрину 'побудованого соцiалiзму', де радiснi обличчя й голоси учасникiв трансльованої на всю країну (спочатку по радiо й у кiно, а вiд початку 50-х – по телебаченню) 'демонстрацiї трудящих', фiзкультурнi паради з бравурно-трiумфальною музикою, комунiстичними гаслами на величезних транспарантах, гучномовцями, велетенськими портретами 'вождiв соцiалiзму' мали знаменувати нечуванi досягнення Радянської держави. Чимало нового до державно-ритуального ранжиру додалося пiсля Великої Вiтчизняної вiйни. Крiм свята Перемоги (9 Травня), що з 1965 р. оголошене вихiдним днем, було впроваджено цiлу систему обрядових дiйств задля героїко-патрiотичного виховання: 'церемонiальний хiд до могили Невiдомого солдата, пам’ятникiв героям i жертвам вiйни, Вiчний вогонь бiля обелiскiв, комсомольськi походи по мiсцях бойової слави, прийом до комсомолу i в пiонери бiля воєнних меморiалiв та багато iнших'. Iстотним моментом третього етапу http://development.i... title='Розвиток Прикарпаття - Косів' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: none; background-color: transparent; text-decoration: none; font-weight: bold; -webkit-transition: color 0.2s ease-out; transition: color 0.2s ease-out; color: rgb(101, 143, 17);'>розвитку радянської святкової справи (перiод хрущовської 'вiдлиги', до кiнця 60-х рр.), за В. Келембетовою, було 'внесення святковостi в побут'. На думку автора цитованої монографiї (а її думка вiдображала загальний характер тодiшнiх полiтичних настанов), його корiння – в настаннi доби розвинутого соцiалiзму, що вiдкрила 'простiр для осмисленого, змiстовного дозвiлля', визволеного вiд тягаря колишнiх забобонiв завдяки освiченостi та зрослому рiвню життя. Iншою рисою цього етапу стало посилення уваги влади до недовикорчуваної традицiйної народної обрядовостi, насичення якої новим 'соцiалiстичним' змiстом мало сприяти згаданому 'насиченню побуту святковiстю'. Втiм, фактично це була як не капiтуляцiя влади у багатолiтнiй вiйнi iз 'забобонами' та 'пережитками', то 'припинення вогню' на невизначений термiн. Цей стан 'нi миру, нi вiйни' мiж релiгiєю та радянським режимом тонко передав Григiр Тютюнник у хрестоматiйному оповiданнi 'Син приїхав' (Вибранi твори. – Днiпро, 1981), де йдеться про 'напiвлегальнi' хрестини маленького сина головного героя - Павла Дзякуна: '–Нiде не хрестили, – одказала Рита. – Кумiв назвали так, шуткома – Павлушиного начальника цеху та його жiнку, а не хрестили. Дзякунка аж у поли вдарила: – О боже, то це вiн у вас так нехрещений i живе? – Так i живе, – знiяковiла Рита. – А що ж тут такого? – Е, дочко, так не можна. Не годиться, щоб воно нехристом росло. Не цуценя ж, а людина (...) – Та я й не проти, – повагавшись, мовила Рита. – Тiльки Павлушi не кажiть, того що йому не можна...'. Отже, батько не бере участi в хрестинах ('йому не можна', вочевидь, через партiйнiсть), всi трохи граються в таємничiсть цiєї справи, скорiше за звичкою iмiтуючи страх перед антирелiгiйною владою, але якогось релiгiйного почуття тут уже нема, сакральне таїнство хрещення практично не усвiдомлюється, його замiнює освяченiсть вiковiчним звичаєм. Мати хлопчика навiть хреститися не навчена. Але найпоказовiшим є те, що сам священник вживає 'звичаєвих', а не теологiчних аргументiв: ' – Хреститися вмiєш? – поцiкавився батюшка в Рити. – Нi? – i зiтхнув не тяжко й не сумно, а як людина, якiй це не в новину... (...) Рита звела руку, що стала раптом важкою, i перехрестилася. – Оттак, – вдоволено прогув отець. – Просто й красиво. Звичаї предкiв своiх треба знати'. Прикметною для цього часу є велика кiлькiсть 'суспiльно – сiмейних свят i обрядiв' (закiнчення школи та вузу, посвячення в професiю, вручення паспорта, проводи в армiю, на пенсiю та iн.), що мало символiзувати 'остаточне й повсюдне утвердження соцiалiстичної свiдомостi з її неподiльнiстю особистого та суспiльного'. Наступний етап http://development.i... title='Розвиток Прикарпаття - Косів' style='margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: none; background-color: transparent; text-decoration: none; font-weight: bold; -webkit-transition: color 0.2s ease-out; transition: color 0.2s ease-out; color: rgb(101, 143, 17);'>розвитку радянської обрядовостi ('застiйнi' часи), на думку Келембетової, позначений 'iнтернацiоналiзацiєю' святково-обрядової царини радянського буття: 'Дiйовi прояви iнтернацiоналiзму закладенi, зокрема, у вже традицiйних масових святкуваннях полiтичних ювiлеїв, рiчниць, у пiдведеннi пiдсумкiв трудових змагань колективiв прикордонних з нашою республiкою районiв iнших радянських республiк...' i т.д. Щоправда, поза густим плетивом загальнополiтичної риторики, як конкретний приклад такого 'iнтернацiоналiзму' автор наводить лише двомовну урочисту реєстрацiю шлюбу та й то не в Українi, а в Узбекистанi). Такою була офiцiйна радянська точка зору на святково-обрядове буття в УРСР. Водночас чималу увагу пpиділяли вивченню міфологічно-обpядового аспекту офіційної pадянської ідеології деякі закоpдонні 'pадянологи', як-от Кpістофеp Біннс [C. Binns]. Коpоткий виклад пpаць Біннса можна знайти в наpисі 'Міфи'. Спробуємо тепеp поглянути на pадянську обpядовість з погляду сьогодення. Централiзована система органiзацiї свят в СРСР призвела до утворення специфiчно радянського святково-календарного ритму, сформувавши й певнi суспiльнi очiкування ('життя вiд свята до свята'). Цей ритм навiть прискорювався з поступовим занепадом радянської системи, коли прiва мiж iдеологiчною риторикою i реальним станом справ маскувалася 'внесенням святковостi в побут'. Чiльне мiсце посiдали загальносоюзнi полiтичнi свята – Жовтневої революцiї (7-8 листопада), Радянської Армiї (23 лютого), Мiжнародний жiночий день (8 Березня), День Мiжнародної Солiдарностi трудящих (1-2 травня), День Перемоги (9 травня), День Конституцiї (5 грудня, з 1978 р. – 7 жовтня). Були також 'васальнi' республiканськi полiтичнi свята (так, на рiвень Всесоюзних урочистостей було пiднесено 300-рiччя Переяславської ради, 100-рiччя смертi Т.Шевченка, вiдзначалися річниці утворення УРСР, її визволення вiд нiмецької окупацiї тощо). Ще 'васальнiшими' були мiсцевi, мiськi та районнi свята – Днi заснування мiста (села, району), pоковини встановлення в ньому радянської влади чи визволення вiд фашистів. Далi, пiсля державно-полiтичних свят, iшли професiйнi свята (День будiвельника, День металурга, День працiвника торгiвлi, День мiлiцiї та iн.). До рiвня свят пiдносилися i показовi заходи з культурного обмiну мiж радянськими республiками (Днi, Тижнi, Декади культури та/або мистецтва), якi, попри брак календарної закрiпленостi, також мали неухильний, затверджений урядовими iнстанцiями протокол, ритуали й графiк проведення. Зайве пояснювати, чому особливої ваги надавалося дням культури чи мистецтва якоїсь республiки у Москвi – це вважалося величезною вiхою в культурi відповiдної республiки (див., напр., будь-яку радянську 'iсторiю' українського мистецтва). Нарештi, найнижчий iєрархiчний рiвень посiдали згаданi 'суспiльно-сiмейнi' свята, що позначалися найменш запрограмованою, 'iндивiдуалiзованою' ритмiчнiстю. Помiтне мiсце в пiзньорадянському державно-святковому ритмi посiли ювiлеї – 60-ти й 70-рiччя Жовтневої революцiї, 60- й 70-рiччя утворення СРСР, 20-, 30- й 40-рiччя Перемоги, ювiлеї тих генсекiв ЦК КПРС, якi довго пробули у своїх кpiслах i встигли створити свiй культ чи хоча б його пародiю – Сталiна, Хрущова, Брежнєва, – а також сила-силенна iнших ювiлеїв, якi супроводжувалися урочистими засiданнями, ювiлейними виставками, виданнями, телепрограмами. Як пiзнiше зауважив М. Попович, 'пригадаймо немiчну епоху 'розвинутого соцiалiзму', коли втрата соцiальних орiєнтирiв породжувала невпиннi ювiлеї. Якщо життя рухається вiд ювiлею до ювiлею, – це значить, що суспiльство перебуває в станi духовного постарiння'. Централiзацiя 'святкової справи' в СРСР призвела до вироблення стандартної та неухильно дотримуваної схеми проведення свят, що в кожному конкретному випадку вiдрiзнялася хiба що ступенем повноти (залежно вiд рiвня полiтичної значущостi свята). Так, за найповнiшою схемою органiзовувалося головне свято СРСР – pоковини Жовтневої революцiї. Ця схема включала: переддень, коли у всiй мережi компартiйної преси, вiд московської 'Правди' до останньої 'районки', публiкувалися святковi 'Заклики ЦК КПРС до Радянського народу', що являли собо своєрiдний 'дайджест' головних постулатiв поточної версiї радянської iдеологiї, внутрiшньої та зовнiшньої полiтики, зведений до двох-трьох дюжин найлобовiших, справдi ритуальних фраз-закликiв за щось боротися, щось пiдвищувати, з кимось змiцнювати солiдарнiсть тощо. Форма й послiдовнiсть 'закликiв' була шаблонна, справдi ритуальна, та все ж досвiдченi люди за невеличкими варiацiями й нюансами в цих закликах могли робити висновки про черговi змiни в 'незмiнному ленiнському партiйному курсi'. В переддень свята також вiдбувалося урочисте засiдання за участю вищого парткерiвництва країни iз святковою доповiддю когось iз членiв Полiтбюро, з врученням чергових державних нагород i святковим гала-концертом, неодмiнно трансльованим по Центральному телебаченню та радiо (цiкаво, що подавати принаймнi скороченi репортажi з урочистого засiдання в Москвi мусiли й республiканськi телеканали, натомiсть концерта можна було й не ретранслювати). За столичною моделлю, тiльки у вiдповiдно зменшеному масштабi, вiдбувалися жовтневi урочистостi в республiканських столицях, обласних та районних центрах, зрештою, у всiх без винятку 'трудових колективах' – урочистi збори iз доповiддю мiсцевого партiйного керiвника, з врученням нагород, премiй та iн., з концертами мiсцевих артистiв чи принаймнi 'художньої самодiяльностi', з виставками мiсцевих 'досягнень', нарештi, з 'неофiцiйною частиною' – тобто святковим застiллям. Власне день жовтневих роковин (7 листопада), включав урочисту частину (вiйськовий парад, що символiзував вiйськову мiць країни, фiзкультурний парад, або демонстрацiю 'вiчної молодостi' соцiалiзму, потiм – святкову 'демонстрацiю трудящих', що символiзувала радiсть населення з приводу чергових досягнень соцiалiстичного будiвництва) та напiвурочисту частину (вечiрнє масове гуляння iз вiйськовим салютом та виступами майстрiв мистецтв на майданах мiст та в парках). Другий день свята (а в брежнєвськi часи всi великi державнi свята тривали принаймнi два днi) загалом перетворювався на звичайний вихiдний, але забезпечувався вiдповiдним аудiо-вiзуальним пропагандистським супроводом та демонстрацiєю тематичних художнiх фiльмiв по телебаченню. Пропагандистський стрижень був присутнiй у всiх без винятку державних святах. Hавiть на Новий Рiк, перш нiж з екранiв телевiзора вдарять Кремлiвськi куранти на всю країну, глядачi, сидячи за святковими столами, слухали поздоровчу промову чинного Генсека ЦК КПРС або когось iз перших осiб СРСР (в останнi роки правлiння немiчного Л. Брежнєва, а також за його пристаркуватих наступникiв, – просто дикторський текст вiд iменi Радянського керiвництва). В процесi формування нової сакральностi, що врештi усталилася в двоєдиному образi радянської Держави – Компартiї, як вищого об’єкта поклонiння, сформувався й специфiчно радянський тип 'свято-служителя'. Якщо на святах державно-полiтичних 'керував' представник мiсцевої партноменклатури, то на святах неполiтичних, особли |