|
КАЛИНА ГОРДОВИНА Листя і незрілі плоди Біологічна класифікація Домен: Еукаріоти (Eukaryota) Царство: Зелені рослини (Viridiplantae) Відділ: Streptophyta Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta) Клас: Еудікоти (Eudicots) Підклас: Айстериди (Asterids) Порядок: Черсакоцвіті (Dipsacales) Родина: Адоксові (Adoxaceae) Рід: Калина (Viburnum) Вид: Калина цілолиста Біноміальна назва Viburnum lantana L. Калина цілолиста (лат. Viburnum lantana) — один з видів калини. Росте у центральній, південній та західній Європі, північному заході Африки і південно-західній Азії. Високий чагарник. Листя великі, сіро-повстяні. Квітки білі, зібрані в щитки. Цвіте в травні. Тривалість цвітіння до 30 днів. Плоди різного ступеня зрілості: від зелених, рожевих, червоних до абсолютно зрілих — чорних. Кущ декоративний як в період цвітіння, так і в період плодоношення. Дуже посухостійка, любить вапняні ґрунти. Добре росте на освітленому місці і в півтіні. Калина цілолиста має неїстівні плоди. Плоди злегка токсичні і при вживанні у великих кількостях можуть викликати блювоту або пронос. *** Калина гордовина, або калина цілолиста, (Viburnum lantana L.) — відрізняється від калини звичайної опушеними пагонами, простими яйцеподібними дрібнозубчастими листками, зверху зморшкуватими темно-зеленими, знизу густо-опушеними, часто повстистими. Стиглі кістянки чорні. Поширена переважно в Лісостепу і Степу. Росте в підліску листяних і мішаних лісів Європи, Азії і Африці. Тіньовитривала рослина. Має властивість омолоджувати свою кору. Висотою може бути під 4 метра. У корі знаходяться вітаміни, і пектин. У країнах Кавказу може використовуватися деревина для виготовлення чарівних паличок. В Україні культивується популярний вид калини гордовини: Viburnum lantana 'Variegatum'. |
ФЛОРА ВАТУТІНОГО ТА ЙОГО ОКОЛИЦЬ ЯК ГАРНО В НАС КВІТУЄ ДИКИЙ МАК... Бур'яни трапляється мак польовий, який відрізняється від маку дикого яскраво-червоними пелюстками з чорною плямою біля основи.Росте на полях, степових пасовищах, біля доріг по всій республіці, на сході рідшає і зникає. Отруйна рослина. *** Мак дикий (Papaver rhoeas); |
ФЛОРА ВАТУТІНОГО ТА ЙОГО ОКОЛИЦЬ У нашому місті починає квітувати ПІВОНІЯ
Піво?нія (Paeonia) — єдиний рід рослин родини півонієвих (Paeoniaceae) Застосування і розведення |
ДЕНДРОФЛОРА ВАТУТІНОГО ТА ЙОГО ОКОЛИЦЬ Дуб - дерево Роду, оберіг народу Серед священних дерев українців найпочесніше місце займає дуб. Недаремно його вважали 'царем дерев'. Дуб часто порівнюють зі Світовим деревом, його ще називають деревом Роду, а у його густій кроні, за давніми повір'ями, живе 'цар птахів' (орел, сокіл). У давні часи дуб був святинею, храмом, місцем, де здійснювались релігійні обряди. Наші предки вважали дуб деревом Перуна-громовержця, символом мужності, чоловічого начала. Перун у наших предків був Богом справедливості, честі, вояцтва, грому та блискавки, втілення чесного суддівства, правди і праведної борні, верховодою Полку Перунового - найзавзятіших витязів, що оберігають Покон Рода Всевишнього у Яві. Наші пращури вірили в божественне народження русичів - нащадків Сварога, Дажбожих онуків. Як вважають мовознавці, первісною назвою дуба було індоєвропейське 'perk', що частково збереглося в імені Бога - Perun. Назва 'дуб' означає власне 'дерево'. Санскритське Purus'a - чоловік, герой, рід людський, світовий дух, а також Бог, що втілює чоловіче начало. Він тотожний також грецькому Зевсові, частково римському Юпітерові, скандинавському Одину. В прадавніх русичів Перун має божественно-природне походження і означає силу небесної енергетики (електрики), яку Сварог дає людям для посилення їхньої життєвої сили. Слово 'перун' існує в українських діалектах як синонім блискавки і грому. Наприклад, у Карпатах є вислів 'Бодай тя Перун вдарив'. Цей же корінь мають дієслова 'перти, уперти, періщити, уперіщити': 'дощ уперіщив'. Цей Бог залишив на слов'янських землях чимало географічних назв: Перунова Рінь (на Дніпрі), село Перунове, урочище Перуни ( на Черкащині). В Болгарії є чоловіче ім'я Перун, жіноче - Перуніка. Перунова Рінь знаходиться неподалік Хортиці в Запоріжжі, звідки сяяла слава запоріжських козаків. На острові, який у давні часи називався Хортич, колись було Перунове капище, де молилися Богам русичі князя Святослава перед походами. Це йому воїни наших предків давали клятву на вірність Батьківщині. Тут, за легендами, й загинув хоробрий князь - захисник Віри Предків. Радянська влада в 1927 році дощенту знищила святу могилу славетного князя. У договорах русів з греками воїни князя Ігоря складали присягу Перунові як покровителеві війська. В цих договорах на позначення сповідників руської (рідної) віри вживали слова 'руси, русини' на противагу 'християнам' (грекам - 'не русам'), тобто ще побутувало уявлення про етнічність віри як своєї на противагу чужій, хоча вже частина русів була охрещена. Слова ж присяги були суворими як клятва воїнів і цілком в язичницькій традиції: '...Якщо ж переступить (порушить присягу) хто-небудь із країни нашої, чи князь, чи інший хто, чи охрещений, чи нехрещений, - хай не має він од Бога помочі і хай буде він рабом в сей вік і в будучий, ...йому належить від оружжя свого померти і хай буде він проклят Богом і Перуном, якщо переступить свою клятву'. Роль Перуна у християнстві перебрав на себе ізраїльський Ілля-пророк - лютий ненависник язичників, який зарізав триста жерців з найголовнішим жерцем ( за 'Словом нікоєго христолюбця'), чи 850 жерців (за Біблією), щоб викликати дощ. Наші волхви і відуни користувалися книгами 'Громниками', за якими передбачали події залежно від фази місяця, в якій гримів грім. Перший грім навесні вважався цілющим на здоров'я. Цілющими також були так звані 'громові стріли' - камінчики, пробиті блискавкою: вода, перелита крізь утворену блискавкою дірочку, вважалась освяченою і використовувалась для лікування. Такі камінчики в Карпатах називають 'Перуновими топірцями' (записано Іваном Франком). Карпатські язичницькі храми і святилища існували ще кілька століть після офіційного впровадження християнства. Ще в ХХ ст. молодята здійснювали весільний обряд трикратного обходу навколо дуба, навіть після церковного вінчання. Дуб шанують за міцність, красу, довговічність. 'Міцний, як дуб', - кажуть про сильного чоловіка. Освячені на Перунів день (20 липня) жолуді використовують у магії родючості і шанують як чоловічі обереги, які носять на шиї в ладанках або зашивають в одяг. В цей день жінки віншують чоловіків вінками з гілочок дуба. Вінки чоловіки зберігають протягом року до наступного свята і використовують в разі потреби для зміцнення організму (кілька листочків до чаю або додають у купіль). Листя дуба жінки використовують в оздоровчій магії для своїх чоловіків та синів, щоб вони були міцними та дужими. Напар з листя мати доливає синам до купелі, замовляючи при цьому: Гой, Дубе, Дубе, мій діду любий! Ходи в господу до нашого роду, на наших синів дай свою силу, щоб злії духи їх не косили. На наших синів дай свої м'язи, щоб злії духи не рвали в'язи. На наших синів дай свої моці, щоб були з Перуном на кожному кроці! Перуна уявляли струнким, срібноголовим, золотовусим чоловіком з луком і стрілами в руках. У Радзивилівському літописі є малюнок статуї Перуна, який стоїть на високій колоні зі списом і щитом. Біля статуї Перуна завжди палало вогнище, 'живий вогонь', який підтримували постійно. З опису Володимирового пантеону дізнаємося, що кумир Перуна мав людську подобу: дерев'яний тулуб, залізні ноги, срібну голову, золоті вуса. Існує повір'я, що дерево, в яке ударив Перун, не можна використовувати для будівництва, але воно придатне для виготовлення музичних інструментів. Блискавка (ще в народі називають її Перуницею) найчастіше попадає з усіх дерев саме в дуби - 54 зі 100 ударів. В тополю - 24, ялину - 10, сосну - 6, бук - 3, липу - 2, акацію - 1. Історичні відомості про священні дуби маємо з Х ст. Так, у хроніці Костянтина Багрянородного описано священний дуб на о. Хортиця. У 'Слов'янській хроніці' Гельмольда повідомляється про священні дуби, які росли біля храмів полабських слов'ян ще в ХІІ ст. Герборд подає відомості про священний дуб у Щечині (у поморських слов'ян). У всіх описаних священних дубах, на думку народу, перебуває сам Бог Перун ( у полабських слов'ян - Прове). На культ священних дубів у Київській Русі вказують знахідки в ріках Десні й Дніпрі поблизу Києва й Чернігова. Тисячолітні дуби ростуть зараз ще в декількох місцях України, зокрема в Холодному Яру біля с. Мельники, де я недавно побувала. Цей дуб Максима Залізняка має вже понад 1240 років. Біля нього освячували мечі для боротьби з ворогом гайдамаки і козаки. Ще й у ХХ столітті в Холодному Яру не могли встановити московську владу до 1924 року, бо як тільки червоні окупанти підходили до Холодного Яру, дзвін мотринського монастиря піднімав холодноярівців на боротьбу з ворогом. Дух волі і енергію для воїнів-захисників випромінює ця земля, а тисячолітні і столітні дуби є її оберегами. На жаль, такими давніми дубами не може похвалитись Львівщина, бо вже при нашій, не окупаційній владі, винищувались столітні дуби на догоду амбіціям деяких чиновників та 'професорам' від лісництва. Тому наші галицькі нащадки не скоро будуть мати свого дуба-оберега, який би піднімав дух свободи, пробуджував народ від багатолітньої сплячки для спротиву проти своїх гнобителів та давав енергію для підняття з колін і з добровільного рабства. Дерево, якому судився довгий вік, стає священним. Так, на Рівенщині є дуб, якому близько 1300 років. Це найстаріше дерево в Україні. Священними також вважають дерева, з якими пов'язані історичні постаті та легенди. В с.Верхня Хортиця до недавнього часу ріс дуб, під яким відпочивали Богдан Хмельницький, Тарас Шевченко, Ілля Рєпін, Микола Лисенко. Цьому дубові було 800 років Нині цей дуб і музей, який був заснований поруч, уже перестали існувати. Але на Хортиці посаджено 2000 дубків з жолудів цього історичного дуба-велетня. |
щоб научить нас, свинопасів, жити... Що треба нам любить, як треба сіять жито, - усе і всіх поставить під контроль. І кинулась до ніг вельможна рать, - ті, хто вчора інших славив... Перевернулись вмить хорти лукаві, за крісло можуть всіх і все продать! Й продажні ЗМІї заволали теж, - яке ж то щастя людям привалило! І лізуть вже вилизувать без міри і без меж! А людям тут нема чого ловить, отак, тримають у кишені дулі вчорашнім й нинішнім... Набивши гулі, не вірять ні колишнім, ні новим, Вони вже навчені, - що влада для людей, які накралися, крадуть і будуть красти... Тому надіються на себе - й баста! Працюють тяжко... і ніхто чудес не жде... Та ви, нові месійки, не спішіть над нами святкувати перемогу, Ми - українці, ми живі ще, слава Богу! й ростуть мечі у кожного в душі... Леонід ДАЦЕНКО, лауреат Симоненківської премії // Даценко Л. І янгол, з автоматом на плечі: захалявна книжка Українця: поезії / Л. Даценко. - Черкаси, 2011. - С. 34. |
ДЕНДРОФЛОРА ВАТУТНОГО ТА ЙОГО ОКОЛИЦЬ У НАШОМУ МІСТІ ПОЧАЛА КВІТУВАТИ СПІРЕЯ (ТАВОЛГА) ВАНГУТТА Спірея Вангутта - з родини Розоцвітих (Rosaceae). Широко поширена в Росії, Західній Європі і Північній Америці. Таволга Вангутта (S.vanhouttei) *** Таволга Вангутта *** Род спирея (сем. Розоцветные) достаточно многочисленный и включает около 90 видов. Все они — невысокие листопадные кустарники. По времени цветения спиреи делят на две группы — весен- не- и летнецветущие. Большое количество самых разнообразных видов и садовых форм позволяет при умелом подборе добиться их непрерывного цветения с весны до глубокой осени. К группе весеннецветущих спирей отнесен гибрид спиреи кантонской (Spiraea cantoniensis) и трехлопастной (Spiraea trilobata), который давно рассматривается как самостоятельный вид — спирея Ван-Гутта. |
У ВАТУТІНСЬКОМУ МІСЬКОМУ ПАРКУ КВІТУЮТЬ НЕЗАБУДКИ. Хто не знає прекрасної рослини з ніжно-голубими квітами, яка росте в дикому стані на сирих місцях і на берегах водойм? Це незабудки. Вони гарні для витончених букетів. Зрізані квіти довго тримаються у воді і не рідко на їх стеблах формуються корінці. Незабудки являються дворічною рослиною. В рік посіву вони формують тільки кущики, а зацвітають в травні – червні наступного року. Розмножують незабудки насінням і рідко - діленням кущів. Для отримання красивих і нормально розвинених рослин їх висівають рано (в квітні – на початку травня) в ящики з садовою землею або в парник. Їх можна сіяти також і в грунт – на грядки. Загущені посіви проріджують, а потім в середині літа розсаджують на грядки на відстані 12-15см одне від одного. Незабудки які перезимували, весною висаджують у квітник. Також можна висаджувати в серпні – вересні зразу на постійне місце. Особливо красиві масиви з них, обставлені бордюром з білого махрового арабісу. Цвітіння незабудок продовжується 20-30днів, після чого їх замінюють літніми квітами. При цьому завжди слід залишити деяку кількість рослин для збирання насіння. Ознакою дозрівання є побуріння і підсихання коробочок. Дозріле насіння має блискучу коробочку. Попавши в землю, вони сходять через 10-20днів. Нерідко навкруги маточних рослин формується ціла колонія саджанців, які можна розсадити на дорощування, або на клумби. Незабудки являються прекрасним матеріалом для горшкової культури і вигонки. Для цього добре розвиті кущі діаметром не менше 20см осінню до морозів висаджують у відповідні їх величині горщики і для укорінення спочатку розміщують їх в парники під рами, а пізніше в холодну добре провітрену оранжерею з температурою плюс 4-5?С. Можна зберігати рослини і в провітреному підвалі. Щоб уникнути загнивання, зимою рослину поливають вміру. Зігнивші листки видаляють. На кінці січня починають вигонку незабудок при температурі 10-12?С. В лютому-березні рослина зацвітає. *** Легенда про незабудку Іванко та Марійка були найкращою парою серед пастухів і пастушок Карпат. І про їхнє кохання та вірність складалось навіть прислів'я. Та ось одного разу Іванкові передають суворий наказ батьків: «Негайно вернутися додому і прийняти спадок, що залишив йому померлий дядько». Тоді у бідолашної Марійки зароджується сумнів: «Чи не зрадить її Іванко, розбагатівши і захопившись якоюсь красунею? Чи не покине він її? Але вона не наважується відкрити йому свої побоювання й застерегти, боїться, що недовіра образить Іванка. А тим часом серце розривається від горя. Настала хвилина розлуки. Іванко ніжно обіймає Марійку. Схвильована до глибини душі, не може стримати сліз, і кілька краплин з її чудесних синіх очей падають під ноги в траву. І диво! Кожна краплина перетворюється на таку ж синю квіточку. І Марійка мовчки зриває їх по одній, подає коханому і каже: «Не забудь мене». То були перші квіти-незабудки. Незабудка - символ вічного кохання ...Давним-давно жила дівчина Нельяна. Була вона неперевершеної вроди, що сотні верств навколо пройди, такої не зустрінеш. Були в неї напрочуд синьо-голубі великі очі, чарівні риси обличчя, гнучкий тополиний стан. На її виточені плечі спадали розкішні, кольору стиглої пшениці, коси. Неначе сама Афродіта дарувала їй ту неземну вроду, а річкові німфи місячними ночами чесали золоту корону її шовкових кіс. До пари їй був і наречений, якого дівчина палко кохала. Вже й мали побратися скоро, вже й рушники були вишиті для нареченого, і батьки дали згоду, та раптом — війна! Залилася сльозами красуня, забилося з розпачу серце, з невимовної туги близької розлуки з коханим затуманились блакитні очі. Раптом, на свій подив, закохані, що востаннє прощалися край саду біля червоної калини, вгледіли, що на місці, де впали дівочі сльози, розквітли маленькі голубі, наче очі коханої, чарівні квіточки. І сказали одне одному закохані на прощання: «Не забудь мене!» — і заховали біля свого серця тендітну диво-квіточку як символ вічного кохання. Обоє зберегли вірність. Після довгої розлуки вони знову зустрілися щасливі і радісні. А поряд, як і колись, цвіли голубі зірочки тендітної рослини. З тих пір, говорить народна мудрість, і назвали люди цю ніжну голубооку квіточку незабудкою. Австрійська легенда про незабудку Багато років тому наречений і наречена пішли на берег Дунаю гуляти. Раптом дівчина побачила край стрімкого берега невідому їй раніше квітку і захотіла дістати її. Хлопець відразу нагнувся, щоб зірвати квітку, але нога його ковзнула і він впав у річку. Марно кликала дівчина на допомогу. А юнак боровся з течією, намагаючись утриматись на воді, та ніхто не відгукнувся. Він востаннє з’явився над водою і лише встиг крикнути коханій: ”Не забудь мене!”. Коли ж через кілька днів знайшли його тіло – у стиснутих пальцях була квітка. Юна дівчина гірко плакала, і на могилі нареченого посадила квітку, яка відтоді має назву Незабудка. Легенда про незабудки та вогники Багато-багато років тому жила собі дівчинка з прекрасними, як небо, блакитними очима. Батько з матір'ю так сильно любили свою дочку, що ніяк не могли придумати їй відповідного імені. Сусіди теж обожнювали красиву дівчинку, ласкаво називаючи її Синьоочкой. Поруч, по сусідству, жив хлопчик з яскравими, як полум'я, волоссям, і звали його Вогником. Грали дружно Синьоочка з Вогником з ранку до вечора, поки не виросли. Розлучаючись, блакитноока дівчинка кожного разу говорила своєму другу: 'Не забудь мене'. А той відповідав: 'Не забуду я тебе, незабудочка моя'! Пішов одного разу Вогник в ліс за дровами, вибрав там суху осику і ударив по ній сокирою: 'Суха, славно горіти буде', - вирішив він. А сокира як відскочить від дерева і пряме йому по ногах. Поморщився він від болю, замахнувся другий раз, а сокира знову вирвалася з рук і знову його по ногах! Розсердився Вогник, утретє ударив. - Пустуєш... Все одно у вогні згориш! Як тільки він це промовив, звідкись згори донісся скрипучий старечий голос: - Я-то не згорю, а ось ти яскравим полум'ям горіти будеш-ш-шь! І тут звідкись налетів обпалюючий вітер, і волосся спалахнуло на його голові. Вони горіли яскравим полум'ям, бризкаючи всюди іскрами. І там, куди вони потрапили, в траві спалахнули вогняні квіти. Тут згори, розірвавши тишу, зірвався самотній страшний регіт, від якого вогники затремтіли на своїх тонких ніжках і тужливо задзвеніли. Плакуча верба, яка усе бачила, так і залилася горючими сльозами від жалості до хлопчика. Тим часом Синьоочка скрізь шукала свого друга, і серце привело її до того місця. Плакуча верба розповіла їй про усе, що сталося. Синьоочка гірко заплакала, а верба укрила її своїми м'якими гілками. Коли та трохи заспокоїлася, вона повідала їй одну стару історію. - Сто років тому жив в лісі один Чаклун, і була у нього дочка, зліше за яку нікого на світло не було. Ні птахам, ні звірам, ні самому батьку не було від неї спокою. І ось коли вона задумала спалити ліс, Чаклун не витримав і перетворив її на стару суху осику, щоб зла більше нікому не робила. І погнила б так вона усіма забута, та тільки сокира Вогника розбудила в ній злу силу. - Що ж мені тепер робити? - закричала у відчаї Синьоочка. - Йди скоріше звідси, поки не пізно, - тривожно зашептала Плакуча верба. - Нікуди я не піду. Я розтоплю її крижане серце! - закричала Синьоочка. Вона хотіла підняти із землі сокиру, але чомусь не змогла навіть зрушити його з місця. - Віддай мені його, зла розлучниця! - скрикнула Синьоочка і стала щосили бити кулаками по сухому дереву. Але стара Осика, зачаївшись, мовчала. Впала тоді Синьоочка на траву і, поливаючи сльозами землю, до самої ночі благала чаклунку допомогти їй. В цей час викотився із-за лісу місяць і освітила поляну, на якій то там, то тут спалахували яскравими ліхтариками вогники. - Вгадаєш, який твій, тоді він вічно буде з тобою, - пролунав згори старечий голос. Вони усі мої квіти-вогники! - закричала Синьоочка і ударилася головою об сухий ствол осики. Стара чаклунка простогнала, ніби щось надламалося в ній, і, ледве ворочає сухими гілками, проскрипіла: - Колі так хочеш, так залишайся з ним назавжди! І знову налетів обпалюючий вітер, і згоріла дівчинка в яскравому полум'ї, як згорів її коханий, тільки очі її блакитні на траві залишилися. Цього разу довго дув палаючий вітер, і зла чаклунка не змогла його зупинити. Така сама, тріщить на увесь ліс, згоріла в яскравому полум'ї. І відразу стало тихо. Вище піднявся місяць і освітила увесь ліс. Поряд з вогниками зарябіли блакитні квіти. Відтоді завжди разом Вогник з Синьоочкой. Опівночі, коли ліс спить і яскраво світить місяць, можна почути ледве уловимий шепіт, що шелестить. Прислухайтеся! - Не забудь! - Не забуду ніколи, незабудочка моя! Це квіти переговорюються між собою. Вони адже теж люблять один одного. *** За переказами, цю квітку богиня Флора наділила властивістю повертати пам’ять людям, які щось забувають. В Німеччині відзначають дні Незабудки. У Франції Незабудку дарували на пам’ять і зберігали як реліквію. В Голландії із соку Незабудок готували сироп проти кашлю. |
Клени Наш парк - це природний куточок, що залишився в місті як нагадування про незаймані ліси. Він, звичайно, не повністю, але все ж таки достатньою мірою зберігає нам радість спілкування з природою, дає змогу, не відриваючись від повсякденних справ, час від часу бувати серед природи. Важко переоцінити значення міських зелених насаджень для людини. Кожне дерево поглинає шкідливі гази, що їх виділяють транспорт і підприємства, осаджує на своєму листі пил та сажу, постачає атмосферу киснем. Дерева насичують повітря фітонцидами, які згубно діють на хвороботворні мікроорганізми. Дерева - наші найкращі помічники в боротьбі за оздоровлення навколишнього середовища. А скільки радощів та душевного спокою дарують нам їхня краса, аромат, лагідне шелестіння листя! І це - знайомі нам з дитинства клен і вільха, сосна і дуб, каштан і липа, тополя і ясен. Знайомі незнайомці, живі лабораторії, фабрики радощів та здоров'я. Про деякі з них - наша розповідь. ...Спробуйте десь наприкінці лютого - на початку березня прогулятися парком та уважно придивитися до кленів. Ось із надломленої гілочки чи подряпинки на корі клена гостролистого з'явилася крапелька рідини. Вона світла й солодка, запах від неї свіжий, наче з весняного струмочка. Крапелька ця - сигнал: прийшло передвесіння. Сік кленів - це один з 'рекордсменів' за місткістю цукру. Клен польовий - прекрасний весняний медонос. Усі клени - чудові декоративні дерева, їх листки на гілках розміщені мозаїчно і через це не затінюють один одного. У кленів цінна деревина: щільна, тверда, міцна, а в явора ще й гнучка. З клена роблять найкращі флейти, гобої, кларнети. Колись найкращі карети виготовляли з деревини клена. Клен - синоптик-рекордсмен; він починав 'проливати сльози' ще за три-чотири доби до негоди. Кленові дерева горять добре і довго утримують жар. А які фарби дають клени. Та й народна медицина не обминає корисне дерево: відвари з кори як в'яжучий засіб радять при опіках, для полоскання ротової порожнини тощо. Клени - надійні фільтри, які очищують повітря від шкідливих викидів автомашин. |
У сиву давнину слов'яни рік, як і тепер, поділяли на дванадцять місяців. Але починався він не січнем, а березнем. Берези-одні з перших дерев, а подекуди й перші, надягли зелене вбрання. Тому й місяць, що починав рік, називався березіль. Українська мова зберегла давню назву. Вслухайтесь: місяць берези -березень. Здавна це дерево шанують люди. Білокора красуня! У якого дерева є такий чистий і світлий стовбур? За будь-якої погоди, в будь-який час, незалежно від пори року здалека помітиш її, впізнаєш, ні з яким іншим деревом не сплутаєш. З давніх-давен береза стала символом чистоти, невинності та ніжності. Вона оспівана в піснях, прославлена е живопису. Багато цікавого можна розповісти про березу. Ось, наприклад, березова кора або берест. З давніх часів люди робили з нього посуд й кошики, гаманці, легке взуття. Тепер берест найчастіше використовують для добування березового дьогтю. Очищений дьоготь використовують у парфумерії, медицині, ветеринарії. Березова ефірна олія, яку добувають з нього, є глистогінним засобом. Дьоготь може бути й замінником паливних та мастильних матеріалів. Березове вугілля - найкраще для металургії, активоване вживають при харчових отруєннях. Взагалі народна та наукова медицина широко використовує березу. Настій з бруньок та листків - сечогінний та жовчогінний засіб. Настоєм листків миють голову, щоб зменшити випадання волосся. Дуже корисний і березовий сік. Він містить цукор, вітаміни, яблучну кислоту. З нього роблять прохолодний напій. Та коли мова пішла про березовий сік, то зауважимо, що його можна брати лише на ділянках, призначених для вирубування. У нашому парку це категорично заборонено, бо міський парк - заповідний об'єкт місцевого значення. |
Зеленi шати Ватутiного Прекрасна наша земля! Чарівні луки і ліси, стрімкі кручі та спокійні долини... Як не згадати слова видатного українського поета Павла Тичини: “Сад зелений — що є краще, як кругом цвіте, росте?” Ватутіне — яскрава квітка в букеті Шевченкового краю. Наш святий обов’язок — передати рідний край наступним поколінням квітучим садом, а не отруєною, висохлою пустелею. Гідрологічні заказники “Болота” (24 га), “Скаливатка” (5,2 га) являють собою болотні масиви — унікальні регулятори водного режиму району, а також міський парк з колекцією цінних порід дерев і кущів, пам’ятка садово-паркового мистецтва рішенням облвиконкому віднесені до заповідних об’єктів місцевого значення. Цікавими природоохоронними об’єктами на околицях нашого міста є урочища Відвали, Гризлове, “голубі озера” та ін. Урочище відвали має площу 500 гектарів. Воно знаходиться на північно-західній околиці міста. В 50-х і 60-х роках тут, у виробках буровугільного розрізу, працював транспортно-відвальний міст. Він вигорнув із значної глибини на поверхню материкові піски, на яких проведені роботи по рекультивації земель. Рельєф урочища пересічений крутими схилами відвалів-териконів. Всі насадження створені штучно. Переважає сосна звичайна, ялина, береза і вільха. Є акація біла (робінія несправжньоакація), дуб. З кущових порід — лох вузьколистий, обліпиха та інші. Калина і обліпиха є цінними лікарськими рослинами. Наш міський парк — місце масового відпочинку й культурних заходів населення, резерват цінних порід дерев і кущів, трав’янистих рослин. Закладали парк перші будівничі шахтарського міста. Після роботи, у вихідні дні вони розбивали алеї, газони і квітники, садили дерева і декоративні кущі. Серед ентузіастів були М.Г.Богомолкін, А.М.Бурлака, А.Д.Байда, А.З.Глоба, Г.П.Жулинський, К.О.Каплуненко, А.П.Мірошниченко, Д.П.Стягун, К.В.Светлаков та багато інших. Садили спочатку тополі, клени, ясени, білу акацію, згодом парк поповнився цінними породами дерев: дубом, березою, каштаном, липою, горобиною, кленами канадським, гостролистим... Парк став улюбленим місцем відпочинку жителів міста. Особливістю нашого парку є вільне розміщення насаджень на значній території. На великих газонах висаджені групи декоративних дерев; невеликі, але яскраві квітники міняють кольоровий спектр протягом сезону, монументальність гідротехнічної споруди (штучне водосховище на р.Шполці) поєднується з широкими алеями і “зеленими театрами”, які одночасно вміщують значну кількість людей. Парк відрізняється вільним поєднанням просторових композицій, розкутістю, гармонійним злиттям насаджень і будівель у єдиний архітектурний комплекс. Є тут і широкі алеї, і місця масових гулянь, естрада, літній кінотеатр, спортивні та розважальні майданчики. Розміщення рослин у парку не випадкове, а обумовлене запланованою композицією. Поодинокі кущі або дерева, висаджені серед газонів чи ізольовано від інших подібних рослин, називаються солітерами. У цій ролі виступають особливо цінні екзотичні рослини або декоративні кущі: пірамідальні тополі, ялини, квітучі спіреї (таволги) Вангутта, жимолості татарської, пробкового дерева, модрини, катальпи бігнонієвидної, ялівцю. Основне призначення солітерів — визначити центр експозиції, підкреслити архітектурну значимість відповідної ділянки парку. Чимало своєрідного колориту вносять у розуміння паркової композиції самі рослини. Адже крім ефектного зовнішнього вигляду, вони несуть і певне символічне навантаження. Урочистість ялин, журливість плакучих верб, чистота і незайманість берези — все це багато може розповісти людині, яка глибоко ознайомлена з символікою рослин. Недарма в парковій та квітникарській культурі багатьох народів символіку ще називають “мовою” рослин. Є в нашому парку і ряд екзотичних рослин, наприклад, туя західна — невеличке струнке деревце з стрімкими гілочками. Шпильки у туї є, але вони дрібні, лусковидні. Походить вона з Північної Америки. Назву тополі дали древні греки. В Афінах на центральній площі проходили народні збори. Площу називали популус, що в перекладі значить народ. Так назвали і дерева, які визначали ієрархію грецького демократичного суспільства, — тополі. Тополя пірамідальна інтродукована з Афганістану. Але наш земляк Тарас Шевченко малював пейзажі рідної України, і стрункі пірамідальні тополі були там одним з обов’язкових елементів безкрайого степу. В одній жартівливій індійській казці йдеться про те, як у давнину мавпи воювали зі слонами. Слони винищували мавп’ячі посіви, руйнували їх хижі. Якось мавпи зібрались разом і вночі напали на сплячих слонів. Багатьох велетнів посікли. Ті ж, що залишилися живими, з переляку втекли з джунглів і назавжди оселились між людьми. Мавпи вирішили увічнити свою перемогу. Вони відрізали у побитих слонів вуха і розвішали їх на гілках дерев. Згодом вуха так міцно приросли до гілок, що й самі позеленіли. І досі висять вони на красуні-катальпі — дереві зі слоновими вухами... Катальпи — одні з найулюбленіших екзотичних рослин нашого парку. Їх велике, схоже на слонові вуха листя вражає своєю пишністю. У червні розпускаються квіти — стрімке біле волоття, з якого до осені достигають довгі, стручкоподібні плоди, які нагадують численні стріли в сагайдаку воїна. В парку є й молоді екземпляри дуба червоного. Площа, яку займають зелені насадження Ватутіного, складає: 226 га під парками та скверами, та лісовий масив навколо міста — понад 600 га (2003р.). З метою вияснення видової та просторової структури зелених насаджень мною було проведено дослідження лісопаркових насаджень міста. Зелені насадження характеризуються великою видовою різноманітністю. Серед них: модрина європейська, сосна звичайна, ялина європейська, туя західна, ялівець звичайний і козачий, барбарис звичайний, платан кленолистий, в’яз граболистий (берест), шовковиця чорна і біла, дуб звичайний і червоний, береза бородавчаста, горіх грецький, верба біла і плакуча, осика, тополя біла і пірамідальна, липа серцелиста, самшит вічнозелений, абрикос звичайний, айва довгаста, вишня звичайна, глід криваво-червоний, горобина звичайна, горобинник горобинолистий, груша звичайна, слива домашня, таволга верболиста, спірея Вангутта, черемха звичайна, черешня, шипшина зморшкувата, яблуня домашня і лісова, гледичія колюча, аморфа кущова, робінія звичайна (біла акація), бархат амурський; клени: гостролистий, явір, ясенолистий; гіркокаштан звичайний, бруслина бородавчаста, виноград дикий, бузок звичайний, форзиція плакуча, обліпиха крушиновидна, бузина чорна, калина звичайна, жимолость татарська, катальпа бігнонієвидна та ін. Дендрофлора міста — гігантська лабораторія чистого повітря, необхідного для людини. Оптимальну річну норму споживання людиною кисню, яка складає близько 400 кг, здатні забезпечити дерева, що ростуть на площі 0,3 га. Серед дерев “чемпіоном” по виділенню кисню вважається тополя, яка за вегетаційний період затримує 50 кг пилу, тоді як верба біла або клен — лише 30. Відбувається також виділення активних летючих речовин — фітонцидів, що здатні пригнічувати, знищувати хвороботворні мікроорганізми і гриби, дезінфікуючи повітря. Але слід пам’ятати й таке, що опале листя — це не сміття, а конче потрібний для нормального розвитку рослин елемент екологічної системи. Перегниваючи, воно стає органічним добривом, збагачуючи грунт гумусом і, що особливо важливо, плодючий грунт засвоює та знезаражує різні забруднюючі речовини. Спалюючи листя та гілля, ми забруднюємо повітря токсичними речовинами, які впливають на спадкові структури, на розвиток організмів у ембріональному стані, можуть спричинити розвиток різноманітних злоякісних пухлин, астми, алергії. Попіл та дим потрапляють у повітря, концентрують вологу, і замість ясного неба над містом висять тумани, набридлива мряка. Крім того, порушується вся екологічна система парку чи лісу, що зумовлює порушення регуляції водного режиму грунту (підстилка вбирає вологу і поступово віддає її корінню). Підстилка захищає грунт від ущільнення; злежаний грунт мертвий. Разом із підстилкою у разі її спалювання гинуть численні комахи, більшість з яких знищують шкідників і беруть участь у процесі грунтоутворення, є кормом для птахів. Вогонь знищує разом з опалим листям і органічні речовини грунту. Разом з листям і грунтовою органікою згорає й частина повітря, що утворилося рослинами протягом літа. В опалому листі містяться радіоактивні та інші шкідливі речовини, які з димом розносяться на більші території. Для тих, хто вивозить опале листя, а не спалює, потрібні транспорт, бензин та інше. Пропозиції: — збирати опале листя з покритих асфальтом доріг, тротуарів; з газонів, а також у скверах, парках збирати лише гілля, сміття; — листя підгрібати до стовбура дерева, рівномірно розгортати по газону, заповнювати ним природні впадини на поверхні грунту; — листя збирати у спеціальну компостну яму для одержання компосту; — листя збирати у деяких місцях газону невеликими порціями; — поливати листя в суху погоду, щоб прискорити його перегнивання і усунути можливість пожежі; полив екологічніший, ніж вивезення, тощо. Отже, слід пам’ятати кожному мешканцю нашого міста про те, що потрібно побільше зберегти куточків природи в їх первинному стані, аби кожний дикорослий вид мав право на своє існування і подальший розвиток. В.Бурій, член Національної Спілки журналістів України. |
|
Закрыть |